Реални ли са ползите от диверсификацията на депозитите на държавните фирми

27.12.2013 | 15:20
по статията работи: Борис Гергов
Държавната собственост не е панацея, а държавните предприятия трябва да работят и да се управляват като икономически субекти в пазарна среда
С диверсификацията на депозитите ще се решат някои проблеми, свързани с конкурентната среда в банковия сектор, но по-важно е преструктурирането на държавните фирми и тяхното изваждане от държавната ясла. Практиката с повечето от тях показва, че дори като юридически субекти по смисъла на Търговския закон и със собствен пазарен живот, те са третирани като скъпоценни деца на загрижен родител и не са научени да се оправят сами в конкурентната пазарна среда.

За да не фалират, държавата търси всевъзможни начини да ги спасява, от което рискът се поема от държавния бюджет, респективно са сметка на данъкоплатците. Последните примери са „ВМЗ Сопот”, „Бургаски корабостроителници” и „Ремотекс”. За да бъдат изплатени забавените заплати на работещите, правителството бърка в държавния бюджет.

Най-фрапиращ е случаят с базираната в Раднево компания, която беше приватизирана преди близо 10 години. По предложение на министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев се обмисля своеобразна национализация, с аргумента, че „Ремотекс” е важна за държавните "Мини Марица Изток" и ТЕЦ "Марица Изток" 2, тъй като извършва за тях специализиран ремонт на оборудването им.

Справката на Министерство на финансите за деветмесечието на 2013 година е доста смущаваща. Общата сума на задълженията на държавните дружества и предприятия е 9.835 млрд. лева. От 249-те държавни търговски дружества, 127 отчитат положителен финансов резултат в размер на 480.4 млн. лв. На загуба, възлизаща на 261.8 млн. лв., са 92 дружества. Притеснителното е, че само на НЕК загубата е 113 млн. лв. В ликвидация или процедура по несъстоятелност са 30 фирми.

Има и позитивни примери за добро управление на държавни дружества. Независимо от влошените условия за бизнес и повишената икономическа несигурност в страната финансовото състояние на 10 държавни фирми е стабилно и те генерират положителен финансов резултат. Сред тях са „Ръководство на въздушното движение”, пристанищата в Бургас и Варна, Летище София, „Терем”, „Агенция дипломатически имоти в страната”.

Това даде основание на правителството да реши в средата на декември 10-те дружества да внесат в Бюджет 2013 общо 88 млн. лева от излишъка си. Според оценките на Министерство на финансите тези предприятия разполагат с достатъчен обем парични средства, което ще им позволи и след внасяне на допълнителни средства в държавния бюджет, нормалният им режим на работата да не се наруши, включително и по отношение на провежданата от тях инвестиционна политика.

Случаят с посочените 10 дружества показва също, че добре работещите държавни фирми могат не само да увеличават бюджетните приходи, но и да бъдат източник на икономически растеж.

За да се случи подобно нещо с повече държавни компании, трябва да им се осигури по-голяма свобода и право да заделят от печалбата си повече средства за собственото си развитие. Управляващите декларираха вече, че имат намерение да намалят постепенно отчисленията и до няколко години да се достигне равнището от 2009 г., когато отчисленият за държавата дивидент представляваше 50% от печалбата. Досега в продължение на три поредни години се заделяха до 80% от печалбата след данъчно облагане за съответната финансова година.

Като потвърждение, че добрите намерения са започнали да се случват, е решението за фискалната 2013 година да се заделят като дивидент до 70% от печалбата, а през 2016 година да се върне отчислението, равняващо се на 50% от размера на печалбата. От промяната очакваните приходи в държавния бюджет за 2014 г. са за 92.680 млн. лева.
Спрямо 2009 г., когато са заделени 320.80 млн. лева, сумата за догодина е значително по-малка, но това се дължи както на намаления размер на печалбата, така и по-малкия брой печеливши държавни предприятия. Промяната на дивидентната политика е един от най-сигурните начини да се осигури ликвидност на държавните дружества.

Държавната собственост не е панацея, а държавните предприятия трябва да работят и да се управляват като икономически субекти в пазарна среда, като се отчитат и социалните функции, които имат някои от тях. Според вицепремиера Даниела Бобева важният въпрос е да се отдели едното от другото. Успоредно с това да се изчистят и натрупаните с десетилетия проблеми в сектора, които не са само български. Те се дискутират и на ниво ЕС, като несигурност, ограничени ресурси за инвестиции, чести смени в мениджмънта заради смяна на управляващите, неясни обществени цели, колеблива дивидентна политика от страна на държавата, липса на истински обществен контрол, недостатъчна прозрачност в управлението им.

Заместник-министърът на финансите Людмила Елкова посочи неотдавна, че първата стъпка за решаване на проблемите на държавните фирми е оздравяване и преструктуриране и чак тогава да се прецени дали дружествата да останат държавни или да се пристъпи към подготовка и стартиране на процедури за приватизация.

Началото вече е поставено. Екип под ръководството на вицепремиера Даниела Бобева е разпределил собствеността на държавата в 4 условни групи. В първата са компаниите, чиито държавни дялове са определени за продажба и по тях Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) вече разработва процедурите за тяхното раздържавяване през Българската фондова борса.

Във втората група са онези, с които АПСК трябва да осъществи контакти, да направи анализ и след това да се вземе решение кои ще се раздържавяват и кои ще останат държавни.

Третата група са пререгистрираните в Търговския регистър дружества, които са в процес на ликвидация. Четвъртата група са държавните фирми, които ще останат държавна собственост, но за целта се разработва Закон за управление на държавното участие в търговските дружества.

Основният акцент в бъдещия закон ще бъде държавните предприятия да се управляват като публични компании. Обмисля се и санкция за фирмите, които не обявяват финансовите си отчети в Търговския регистър, която най-вероятно ще бъде пропорционална на активите.

В следващия анализ от поредицата как се управляват и как се изразходват публичните средства ще представим ролята и значението на Държавната консолидационна компания и Българската банка за развитие. Специален акцент ще бъде поставен върху идеите на министъра на инвестиционното проектиране да се създаде държавна строителна компания и на министъра на земеделието и храните да се регистрира държавна брокерска компания за земеделски земи.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...