След публикуването на Становището от 1997 г., Комисията направи заключение, че България е изпълнила политическите критерии, че страната е засилила и задълбочила стабилността на своите институции, гарантирайки демокрация, правова държава, правата на човека, както и зачитане и защита на малцинствата. Тази тенденция се потвърди и през изминалата година. България продължава да изпълнява политическите критерии.
Осезаем прогрес бе извършен по отношение на реформата на държавната администрация с приемането на измененията на Закона за държавния служител. Специфичните структури за координиране на европейската интеграция продължават доброто си функциониране и предвид целта, която България си е поставила, а именно да изгради квалифицирана и ефикасна държавна служба до присъединяването си, този напредък трябва да обхване цялата държавна администрация. Също така следва да се подобри междуведомствената координация. Следва да се обърне внимание на законодателната рамка относно местните и регионални администрации, които ще играят важна роля при прилагането на достиженията на правото на ЕС (acquis).
Благодарение на значителните реформи, направени в съдебната система в последните години, подборът и назначаването на съдии също се разви положително. Въпреки това, някои ключови елементи на реформата на съдебната система остава да бъдат приети. Комплексността и ефикасността на наказателните структури, по-специално на досъдебната фаза, будят притеснения. Значителни усилия ще са необходими за подобряване на способността на България в борбата с организираната престъпност и корупцията, което предполага последващи реформи в структурите на съдебната власт и полицията.
България въведе множество мерки в областта на борбата с корупцията, но това все още е една проблематична област. Нови усилия са необходими, включително и в борбата с корупцията на високо ниво.
България продължава да спазва правата на човека и основните свободи. Допълнителен напредък следва да бъде реализиран в специфични области с цел да се подобри прилагането им на практика. Всеобхватно законодателство по отношение на борбата срещу дискриминацията бе прието, но изискваният от закона независим орган все още не е създаден. Свободата на изразяване се гарантира от закона. Въпреки това правната рамка по отношение на клеветата и оклеветяването от журналисти трябва да бъде преразгледана. Усилията за подобряване на неадекватните условия за живот в някои затвори и проблемите, свързани с лошото отношение спрямо задържаните, следва да бъдат продължени. Трафикът на хора е сериозен проблем и следва да бъде разрешен. Нов Закон за здравето следва да обхване по-голямата част от проблемите, свързани с настаняването на хората с психически заболявания. Структурите, отговорни за благосъстоянието на децата, и тяхната координация със съответните министерства следва да бъде засилена.
През последните години бяха предприети усилия за създаването на рамка за регулиране на проблемите, с които се сблъскват малцинствата, но съществуващото положение не се е променило много. Ще са необходими последователни усилия, включително разпределянето на съответните финансови ресурси с цел ефективното прилагане на планираните дейности и за борба, по-специално с предразсъдъците по отношение на ромското население.
Становището от 1997 г. призна предприетите от българските власти значителни усилия за реформа на икономиката. След публикуването на Становището, икономическите структури и показатели значително се подобриха. Бе постигната макроикономическа стабилност малко след публикуването на Становището, задълбочени икономически реформи бяха извършени по време на целия период и решимостта на българските власти да отговорят на икономическите изисквания за присъединяване към ЕС бе устойчива.
От това следва да се направи заключението, че България е функционираща пазарна икономика. Продължаването на процеса на реформи следва да позволи на България да се справи с конкурентния натиск и пазарните сили, действащи в Съюза.
Подобрения биха могли да бъдат направени за поддържане на макроикономическата стабилност и задълбочаване на структурните реформи. Текущият дефицит значително намаля през 2003 г. и би могло, ако това продължи, да изисква допълнителни мерки в политически план. Бизнес средата, и по-специално, ефикасността на администрацията и на съдебната система, както и на регулаторните процедури би трябвало да бъдат допълнително подобрени, за да се увеличи атрактивността на България за инвеститорите. Въпреки значителните резултати, приватизацията все още не е завършена. Въпреки че правната рамка е изцяло създадена, преструктурирането и либерализацията на мрежовите индустрии, което в момента се провежда, следва да се развие допълнително с цел да се насърчи свободната конкуренция и ефективност. Текущата програма за борба с безработицата следва да бъде допълнително подпомогната с намаляване на пречките в организацията на пазара на труда.
След публикуването на Становището, България отбеляза добър напредък в приемането на достиженията на правото на ЕС (acquis), а в по-скорошен план също отбеляза напредък в постепенното изграждане на административен капацитет за въвеждане и ефективно прилагане достиженията на правото на Европейския съюз (acquis).
През изминалата година България продължи да бележи напредък в повечето глави на достиженията на правото на Европейския съюз (acquis) и е на път да приключи необходимото транспониране на законодателството преди планираната дата на присъединяване, ако поддържа настоящият ритъм на напредъка си.
Общо взето, България постигна сравнителна степен на съответствие в повечето области от достиженията на правото на ЕС (acquis ). Тя също е на път да развие адекватен административен капацитет за прилагане на достиженията на правото на ЕС (acquis ) в значителен брой сектори. България създаде повечето от необходимите институционални структури. Независимо от това в някои сектори са необходими допълнителни усилия и средства за засилване капацитетите на тези институции и за осигуряване на тяхното ефективно функциониране. За да се обхванат останалите пропуски, дължимо внимание следва да се отдели на пълното и навременно изпълнение на стратегиите и плановете за действие за засилване на административния капацитет, вече одобрен в тези области.
В сферата на вътрешния пазар България продължава да бележи напредък в повечето от областите, свързани със свободно движение на стоки, по отношение на транспонирането на достиженията на правото на ЕС (acquis ) и по отношение развитието на административния капацитет. Въпреки това допълнителни усилия са необходими за развитие на необходимия административен капацитет, за прилагане на достиженията на правото на ЕС (acquis) в областта на промишлените продукти и безопасността на храните. Следва да се въведат в българското законодателство клаузи на взаимно признаване в областите, които не са хармонизирани. Привеждането в съответствие на законодателството по отношение на обществените поръчки вече трябва да е приключило. По отношение на свободното движение на лица известен напредък беше постигнат в областта на взаимното признаване на професионални квалификации, но все още е необходимо да се продължи работата по отношение на рамковото законодателство, свързано с взаимното признаване и с бъдещата координация на системите за социална защита. По отношение на правото на установяване и свободното предоставяне на услуги, допълнителни усилия се изискват за недвусмислено премахване на ограниченията и дискриминационните мерки, които все още се прилагат по отношение на чужденци, въпреки предприемането на някои корективни действия. Що се отнася до финансовите услуги, значителна част от достиженията на правото на ЕС (acquis) относно застраховането остава да бъде транспонирана. В областта на свободно движение на капитали България все още следва да приеме законодателство за движението на капитали и плащанията. Усилията за подобряване на рамката в областта на борбата срещу изпирането на пари следва да бъдат продължени.
По отношение на дружествено право особено внимание следва да бъде обърнато върху прилагането на законодателството, свързано със защитата на правата на индустриална и интелектуална собственост, а именно чрез засилване на граничния контрол и подобряване координацията между правоприлагащите органи. В областта на политиката за защита на конкуренцията България продължи да актуализира своята законодателна рамка и да засилва административния си капацитет. Устойчиви усилия са необходими, за да се продължи подобряването на качеството на прилагането на законодателството по отношение на държавните помощи.
По отношение на земеделието България бележи добър напредък в процеса на транспониране на достиженията на правото на ЕС (acquis). Допълнително засилване на административните структури беше отбелязано. Въпреки това, значителна работа все още е необходима във ветеринарната област и за създаване на разплащателна агенция и на интегрирана система за управление и контрол (IACS). По отношение на рибното стопанство беше извършено привеждане в съответствие на законодателството в предвидените срокове. Въпреки това, необходимо е да се извърши допълнителен напредък по отношение на административния и технически капацитет за инспекция и контрол.
По отношение на транспорта България извършва стабилен напредък при транспониране на достиженията на правото на ЕС (acquis) в повечето от секторите, но административният капацитет следва да бъде допълнително укрепен. Още усилия са необходими за привеждане в съответствие на законодателството, свързано с вътрешния воден транспорт. Особено внимание следва да бъде отделено за подобряване на нивото на безопасността по море, както по отношение на изграждане и допълнително засилване на необходимия капацитет и структурите за държавен пристанищен контрол и администрация на флага.
В областта на данъчната политика българското законодателство, свързано с непрякото данъчно облагане, е до голяма степен приведено в съответствие с достиженията на правото на ЕС (acquis), особено в областта на ДДС. По отношение на акцизите и прякото данъчно облагане, процесът на транспониране трябва да продължи. Необходими са допълнителни усилия особено за подобряване на взаимосвързаността със системите на ЕС.
Относно социалната политика и заетостта напредъкът продължава по отношение на привеждане в съответствие с правото на ЕС (acquis ). Необходими са допълнителни усилия за ефективно прилагане на транспонираното законодателство, и по-специално в областта на трудовото право, здравословните и безопасни условия на труд, общественото здраве, антидискриминацията, както и равните възможности за жените и мъжете. Административният капацитет следва да бъде засилен, inter alia по отношение на управлението и въвеждането Европейския социален фонд.
България продължава да напредва стабилно по отношение на привеждане в съответствие на законодателството си в областта на енергетиката и подготовката си за вътрешния пазар. Преструктурирането и приватизацията на енергийния сектор напредва чувствително, но допълнителни усилия все още са необходими за подобряване на енергийната ефективност и насърчаване на използването на възобновяема енергия. България трябва да продължи да спазва ангажиментите си по ядрената безопасност, особено по отношение на ангажиментите за някои затваряне на някои реактори на атомната електроцентрала в Козлодуй и да осигури високо ниво на ядрена безопасност на нейните инсталации.
Въпреки че България постигна сравнително висока степен на привеждане в съответствие на достиженията на правото на ЕС (acquis) в областта на телекомуникациите, държавата трябва да приеме допълнително правоприлагащо законодателство и да следи за засилване на регулаторния орган.
По отношение на регионалната политика и координацията на структурните инструменти България постигна известен напредък, особено по отношение на създаване на законова рамка и създаване на институционални структури. Въпреки това, значителни усилия все още са необходими за подобряване административния капацитет на съответните министерства и за подобряване капацитета на други компетентни инстанции, като посреднически органи и на други участници, както на централно, така и на регионално ниво. Следва да се даде приоритет за създаване на ефективен и интегриран мониторинг и оценъчни системи, както и допълнително подобряване на системите за управление и финансов контрол. Следва да се обърне внимание на спазването на амбициозно планирания график на Националния план за развитие и на пълното включване на съответните партньорски организации в този процес.
По отношение на околната среда България постигна сравнителна степен на привеждане в съответствие с правото на ЕС и необходимите административни структури са налице. Въпреки това е необходимо да бъдат засилени допълнително правоприлагащите органи на регионално и местно ниво, както и да се предоставят адекватни финансови източници за държавните и частни инвестиции.
В областта на защитата на потребителите и здравето България постигна сравнително висока степен на привеждане в съответствие с правото на ЕС (acquis) по отношение на мерките, свързани със защитата. Въпреки това, необходимо е допълнително хармонизиране, особено по отношение на мерките, несвързани със защитата, и България следва да следи за това да са налице административни структури, които да могат ефективно да прилагат законодателството и да провеждат дейностите, свързани с надзора на пазара.
По отношение на правосъдието и вътрешните работи може да се отбележи добър напредък, относно управлението на бъдещите външни граници. Въпреки това, България следва да предприеме значителни допълнителни усилия за засилване на капацитета за прилагане на законодателството и за формулиране на политиките с цел засилване на борбата срещу организираната престъпност и корупцията. България трябва да продължи усилията и разпредели достатъчни ресурси за провеждане на фундаментални реформи в полицията и съдебната система, по-специално на досъдебната фаза и на прилагането на стратегии срещу престъпността. Общо взето, цялостното и навременно прилагане на основните стратегии и планове за действие в областта на правосъдието и вътрешните работи, както и на влизането в сила на планираните промени в законодателството по наказателната процедура, правната помощ, убежището, медиацията, конфискацията на имущество, придобито от престъпна дейност, следва да определят естеството на въпросите, свързани с тази глава.
По отношение на Митническия съюз България постигна висока степен на привеждане в съответствие на законодателството си и подобри административния си капацитет. Следва да бъдат положени усилия по отношение на компютъризацията, както и на бъдещото подобряване на контрола върху събирането на митническите приходи.
Допълнителен напредък бе постигнат в засилването на финансовия контрол в България. Допълнителни усилия са необходими за осигуряване на защита на финансовите интереси на ЕС и на еврото срещу подправяне, както и за бъдещо засилване на административния капацитет за прилагане на солидни системи за финансов контрол.
Като цяло, капацитетът на правоприлагащите и регулаторни органи за осигуряване на равни условия на вътрешния пазар чрез ефективно прилагане на достиженията на правото на ЕС (acquis) следва да бъде засилен. Особено внимание трябва да се обърне на засилването на съдебната система и на административните структури в определени сектори, по-специално обществените поръчки, конкуренцията, както и правосъдието и вътрешните работи. България следва да насочи повече усилия и финансови ресурси за осъществяване на необходимите инвестиции за прилагане на достиженията на правото на Европейския съюз (acquis), особено в областта на селското стопанство (по-точно във ветеринарната област), транспорта и околната среда.
Продължителни усилия са необходими за установяване на необходимия административен капацитет, за да се осигури стабилно и ефикасно управление на фондовете на Общността, особено структурните фондове. В рамките на преговорите за присъединяване, всичките 31 глави са временно затворени. Поетите ангажименти, в тази връзка, са съобразени с присъединяването през 2007 г. В общ план България спазва поетите ангажименти по време на преговорите, въпреки че бяха отбелязани някои закъснения в специфични сектори.
Като се има предвид постигнатия напредък след публикуването на Становището за достигнатото ниво на хармонизиране на законодателството и административния капацитет, който България е постигнала понастоящем постигнатите резултати за прилагане на поетите ангажименти по време на преговорите и проведените подготвителни работи, Комисията очаква България да изпълни задълженията, произтичащи от членството съгласно предвидения график. Междувременно тя следва да продължи подготовката си съобразно ангажиментите, поети по време на преговорите за присъединяване.
Пълния текст на доклада можете да намелите тук.