Ръст във всички сегменти на пазара за бизнес имоти през пъртото тримесечие на 2017 г.

27.04.2017 | 14:15
по статията работи: econ.bg
Пазарът на офиси през първото тримесечие на годината отбеляза съществен ръст в усвояването на свободни площи
Ръст във всички сегменти на пазара за бизнес имоти през пъртото тримесечие на 2017 г.
Снимка: БГНЕС

• С 43% повече са наетите офис площи на годишна база

• FORTON/CUSHMAN & WAKEFIELD е ексклузивен агент по отдаването на 40 000 кв. м търговски площи в новостроящия се GRAND KANYON

Ръст във всички сегменти на пазара на бизнес имоти характеризирапървото тримесечие на 2017 година се посочва в анализна Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония с над 10-годишен опит на пазара на бизнес имоти. За положителните тенденции съществена роля играятстабилните макроикономически показатели, които дават отражение и плановетена бизнеса в България.

Офис площи

Пазарът на офиси през първото тримесечие на годината отбеляза съществен ръст в усвояването на свободни площи. Проектите в строеж също нарастват, като част от тях се очаква да бъдат реализирани още в рамките на 2017 г.

Наемни сделки за близо 32 000 кв.м офиси са сключени в наблюдавания период, което представлява ръст от 43% на годишна база. Основни наематели остават IT и BPO компаниите с дял от 60% от всички транзакции. Активното търсене в комбинация с недостига на готови първокласни площи предопределя и високия дял на сделки за офиси в процес на изграждане – 29% от общия обем за тримесечието.

Разширениятана наетите площи бяха друг източник на активност през периода – примери са сделките на Cargill в SPS Tower и на Regiocom, които наеха 1500 кв. м в Benchmark Business Center. Интересът на наемателите е фокусиран основно върху първокласните площи, като това отразява политиката на много работодатели да привличат и задържат качествени служители с атрактивни условия на труд.

Завършените офиси през първото тримесечие бяха ограничени, като единственият по-значим проект бе Collider Activity Center с 5 150 кв.м отдаваема площ. Макар до края на 2017 г. да се очаква завършването на 150 000 кв.м, недостигът на клас А офиси продължава. По-голямата част от тези площи са планирани за втората половина на годината, поради което сделките за офиси в строеж ще се запазят като тенденция. Към момента в процес на изграждане са над 300 000 кв.м. Сред по-значимите проекти, започнати в първото тримесечие на 2017 г., е Сграда 15 на Business Park Sofia с отдаваема площ от 20 800 кв.м. 

Делът на свободните площи в столицата се задържа около 9.6%.Наемите също остават стабилни – 13 евро на кв.м месечно за офиси клас А. 

Индустриални площи

Пазарът на индустриални площи в София продължава да се движи основно от логистичния и ритейлсектори. Въпреки че интересът остава висок, активността бе по-слаба през първото тримесечие на годината, отчасти заради ограниченото предлагане на съвременни складови площи под наем. 

Наемният пазаредвижен основно от краткосрочни договори, докато компаниите, търсещи дългосрочни решения, се ориентират към строителство за собствени нужди. Тръжните процедури за избор на логистичен оператор на  големи ритейл и производствени компании са другият основен източник на пазарна активност.

През първото тримесечие в София бяха завършени едва 11 390 кв.м индустриални площи, повечето от които за собствени нужди. Единственият спекулативен проект е Фаза 4 на Logistics ParkUniversalв източната част на града. В района на летище София разрешение за ползване получи офисния и логистичен център на австрийската компания за санитарни материали Hagleitner Hygiene.

Към края на първото тримесечие на 2017 г. общо 76 000 кв.м индустриални площи са в процес на изграждане в София, от които 22 000 кв. м са спекулативни. В следващите тримесечие се очаква стартирането на допълнителни 23 000 кв.м. 

Строителната активност в индустриалния сегмент в страната е сериозна с няколко значими завършени проекта от началото на годината. Швейцарската компания Palemontech отвори фабрика в Монтана, а Intrama и Osram Lighting завършиха производствените си центрове в Пловдив. Пазарът остава доминиран от проекти, изграждани по задание на клиента или за собствени нужди. 

Една от значимите инвестиционни сделки през периода бе придобиването на 8 800 кв.м складове в източните покрайнини на София от белгийската компания IlCosmetics. Cushman & Wakefiled Forton бе консултант на продавача в сделката. 

Търговски площи

Комплексът Grand Kanyon на турската компания GarantiKoza, чието строителство започна на мястото на магазин Нова Деница в столичния квартал "Младост“, е най-значимият нов проект за изминалото тримесечие в София. Cushman & Wakefiled Forton е ексклузивен агент по отдаването на търговската част, чиято площ е 40 000 кв.м. Концепцията включва микс от магазини, заведения и площи за развлечения в максимална близост и удобство за клиентите. 

В резултат от ръста на потреблението и доходите търговците демонстрират нарастващ интерес за експанзия, сочат данните наCushman & Wakefiled Forton за пазара на търговски площи през първото тримесечие. Висока активност проявяват наемателите от всички пазарни сегменти. Докато бюджетните марки за мода и обувки търсят възможности в цялата страна, по-високият клас брандове се концентрират в София. Сред значимите  откривания през първото тримесечие бяха тези на Forever 21 в SerdikaCenter (1 400 кв. м) и на CCC в TheMall (900 кв. м).  

В сегмента на бързо оборотните стоки хранителните вериги Billa, Lidl, Kaufland също търсят нови локации в цялата страна. Брандовете за дома и обзавеждане също са активни. Praktiker продължава експанзията си със самостоятелни магазини в страната, докато JYSK влиза в търговските центрове, където затварянето на Carrefour и Piccadilly освободи големи квадратури. 

Периодът завършва без новооткритиплощи, а наемният пазар е концентриран в съществуващите търговски центрове. Площта на модерните търговски центрове остава 738 000 кв. м. Предлагането се очаква да нарасне в следващите години с откриването на Grand Kanyon в София и PlovdivPlaza в Пловдив. Под това име в началото на 2018 г. се очаква да отвори бившият мол Galleria Plovdiv, който в момента е затворен за цялостно преустройство.

На инвестиционния пазар големи придобивания на  добре работещи търговски центрове са в процес на договаряне. Нивата на доходност остават стабилни – 8%. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 14.10   1066 г. – Норманското нашествие: Битка при Хейстингс: Кралят на Англия Харолд II е убит близо до Хейстингс от нормандската армия, предвождана от Уилям Завоевателя,...