Втори сценарий - ВиК дружествата да кандидатстват за заеми и да събират пълния размер на печалбата
Във следващия сценарий, който включва и заемно финансиране трябва ясно да се посочи, че са задължителни мерките от страна на държавата и ДКЕВР за намаляване или премахване на бариерите пред заемното финансиране на ВиК дружествата. Тук се включват мерки за намаляване на несигурността относно бъдещите приходи на ВиК дружествата, което ще стане факт с прехвърлянето на активи между ВиК асоциациите и операторите и сключване на договори помежду им. Трябва да се приемат промени в регулаторния режим, който да позволи възвръщаемост на капитала и прозрачни, предсказуеми решения за цената на водата. Задължително е да се обмисли вариант за оставане на пълния размер на печалбата във ВиК дружествата-държавна собственост, което ще им даде възможност да натрупат средства и да ги инвестират.
При този сценарий се постигат почти същите резултати, но се изискват 2 млрд. лева от страна на държавата за периода 2014 – 2023 г. Това е с 683 млн. лв. по-малко в сравнение с основния сценарий на политиките. Освен това заемното финансиране позволява на операторите да променят профила на увеличение на цените в полза на по-плавното им нарастване в сравнение със ситуацията, в която дружествата финансират инвестициите от приходите си. Този вариант събира повече одобрение, но трябва да е ясно, че в дългосрочен план разходите за инвестиции трябва да бъдат платени от потребителите. Тъй като част от тях са социално слаби, социалната държавна помощ за домакинствата леко нараства в последните години при този сценарий с 6 млн. лева до 2023 г., и с 50 млн. лева до 2038 година.
Третият сценарий изисква още обединяване на ВиК дружествата
При следващия трети сценарий се прилагат допълнителни мерки, които увеличават ефективността на ВиК дружествата. Това води до по-ниски разходи и по-малък финансов недостиг. В резултат ВиК операторите могат да финансират повече инвестиции и да си позволят по-голямо заемно финансиране. Но затова трябва да се постигне обединяване на ВиК оператори. Предвижда се те да се консолидират до едно на регион. Трябва да се въведат и мерки, които да повишат ефективността - сравнителна оценка, договори за услуги, обвързани с постигане на определени резултати. Задължително е да се приложат и мерки за системен контрол и поддръжка на мрежите за намаляване загубите на вода.
Повишената ефективност на ВиК дружествата може допълнително да намали необходимостта от отпускане на държавни средства за ВиК отрасъла от 2.0 млрд. на 1.3 млрд. лева за периода на Стратегията. Повишената ефективност на ВиК сектора води до подобряване на финансовото състояние на ВиК операторите, което позволява заемното финансиране да се увеличи от 748 млн. на 1 422 млн. лв. през 2014 - 2023 г. А нарасналата ефективност води до понижаване на цените, което дава възможност за намаляване на целевата държавна помощ за социално слабите домакинства с 42 млн. лева.
Четвърти сценарий- още законови промени, по-малко държавни пари, повече заеми
При четвъртия сценарий трябва да се избегнат прекомерните разходи за постигане на целите като се предвиждат отново повишаване на ефективността и заемно финансиране. За целта трябва да се приемат национални насоки за „прекомерните разходи” за събиране и заустване на отпадъчни води. Това ще доведе до необходимост от промяна на Закона за устройство на територията за издаване на разрешителните и определяне на индивидуални емисионни ограничения на източниците на замърсяване. Ще трябва да се промени и наредбата с изискванията за проектиране, изграждане и експлоатация на сградни, водопроводни и канализационни инсталации. Трябва да се подобри качеството и на предпроектните проучвания.
Преразглеждането на териториалния обхват на населените места и използването на подходящи индивидуални системи за ефективност на разходите ще допринесе за избягване на прекомерните разходи. Тук влиза и идеята за лимит на потреблението на вода и за обикновените потребители. Това включва приемането на диференцирана цена примерно до 5 кубика вода на човек месечно да се плаща една цена, 5-10 кубика друга цена, над това количество още по-висока, твърдят експерти. В резултат на подобни мерки при този сценарий се изискват по-малко инвестиции около 11.7 млрд. лв. за срок от десет години, което е намаление с най-малко 456 млн. лв. от първоначалната оценка на необходимите разходи от 12.2 млрд. лв. Намалените инвестиционни разходи имат положителен ефект върху необходимите приходи от цените на услугите и върху размера на държавните субсидии. Благодарение на това е възможно тези политики да доведат до постигане на съответствие по-рано, отколкото при всеки друг сценарий.
Всички мерки, които премахват несигурността и пречките пред заемното финансиране, водят до повишаване на ефективността и правят инвестициите по-рентабилни, допринасят за оптимизиране парите., които ще плаща потребителят, заключават експертите, изготвили Стратегията с помощта на Световната банка.