Устойчива градска инфраструктура: Лондон - поглед към 2025 г.

04.08.2008 | 13:52
по статията работи: Лили Бончева
Изследване на McKinsey & Company, изготвено по поръчка на Siemens
Устойчива градска инфраструктура: Лондон - поглед към 2025 г.

Устойчива градска инфраструктура: Лондон - поглед към 2025 г.

Изследване на McKinsey & Company, изготвено по поръчка на Siemens



В края на месец юни 2008 г. в лондонското кметство беше представено изследването “Устойчива градска инфраструктура – Лондон поглед към 2025". Мащабният проект е изпълнен по поръчка на Siemens от престижния изследователски институт McKinsey & Company беше.

Макар и фокусиран върху британската столица, докладът представлява интерес и за широк кръг граждани загрижени за екологичните предизвикателства свързани с бурното развитие на големите градове, което се наблюдава през последното десетилетие в много държави, включително и България.

Основните приноси на доклада към темата са:
  • Първият изчерпателен анализ върху себестойността и потенциала на технологиите за намаляване на емисиите от въглероден двуокис в града;
  • Установеният потенциал за тяхното намаляване в Лондон през 2025 г. е ~20 метрични тона въглероден двуокис (~44% намаление в сравнение с 1990 г.);
  • Годишно изискуемите допълнителни инвестиции са по-малко от 1% от общата икономическа производителност на Лондон 2025 г.;
  • Около две трети от необходимите инвестиции се самоизплащат;


Резюме на изследването:




Лондон е в състояние да постигне целите за намаляване на международните емисии от въглероден двуокис без драматични промени в начина на живот на неговите граждани. Това е основната констатация на изследването “Устойчива градска инфраструктура", чийто резултати бяха представени днес в Лондон на конференция на най-високо равнище, организирана от компанията Siemens. Внедряването на наличните понастоящем технологии би могло да намали годишните емисии от въглероден двуокис в британския метрополис с близо 44% - което е почти 20 метрични тона – до 2025 г. в сравнение с 1990 г. Съвместно с компанията Siemens, международната фирма за управленско консултиране “Маккинси анд Къмпани” е анализирала повече от 200 технологични средства свързани с редуцирането на емисиите от въглероден двуокис, използването на вода и събирането/изхвърлянето на отпадъци в града. Изследването показва, че внедряването на множество технологии за намаляване на емисиите от въглероден двуокис има също така и добър икономически ефект. Почти 70% от възможното редуциране на вредните емисии може да се осъществи с помощта на технологии, които биха се самоизплащали най-вече чрез намаляване на енергийните разходи.

Големите градове играят решаваща роля в борбата срещу измененията в климата: днес повече от половината от световното население живее в урбанизирани пространства, а неговият дял се очаква да достигне близо 60% до 2025 г. Градовете носят отговорността за около 80%, което е следователно диспропорционалния дял от световните емисии на въглероден двуокис. Изправяйки се лице в лице с това предизвикателство, Лондон си постави амбициозна цел в борбата срещу промяната в климата: намаляване на емисиите от въглероден двуокис с 60% до 2025 г. в сравнение с приетата в Киото 1990 г. като референтна година.

Новопубликуваното изследване за първи път задълбочено проучва стойността и възможностите на редица технологични средства за намаляване на емисиите от въглероден двуокис в града – от гледна точка на хората, които вземат решенията (инвеститори, собственици на недвижимо имущество, потребители, компании и др.).

Резултатите: Като цяло емисиите от въглероден двуокис отделяни при използването на сгради, транспорт и енергоносители могат да бъдат редуцирани с около 44% до 2025 г. в сравнение с 1990 г., позволявайки на Лондон да реализира една от целите на Киото (-12% до 2012 г.), целта на ЕС (-20% до 2020 г.) както и поставената от британското правителство национална цел за намаляване на емисиите от въглероден двуокис (-30% до 2025 г.). Освен това, комбинацията от допълнителни регулаторни промени, промени в начина на живот стимулирани с други средства, както и бъдещи технологични иновации биха могли също така да помогнат на града да достигне своята цел за намаляване на емисиите от въглероден двуокис с 60% до 2025 г.

“С помощта на наличните днес технологии, Лондон не само, че може да изпълни своите международни задължения, но може да се доближи до реализирането на своите собствени амбициозни цели по отношение на промените в климата без да са необходими значителни промени в начина на живот на неговите граждани” – коментира резултатите от изследването Главния изпълнителен директор на Siemens Петер Льошер.

Наред с това, изследването показва, че инвестициите в тези технологии могат да имат добър икономически ефект: Близо 70% от потенциала за икономии от почти 20 метрични тона въглероден двуокис може да бъде осъществен посредством технологии, които могат да се самоизплащат посредством икономии на енергия. За приложението на посочените технологии до 2025 г. ще бъде необходима обща стойност на инвестициите от около 41 милиарда евро, която идва по-малко от един процент от общата икономическа производителност на Лондон. Общо взето, това съответства на резултатите от Доклада на Никола Щерн 2006 (Докладът Щерн), който вижда разходите за намаляване на въздействието от емисиите на въглероден двуокис до 1% от световния годишен брутен вътрешен продукт. Ако не бъде предприето нищо Докладът на Щерн прогнозира, че неконтролируемото повишаване на температурите може да струва от 5% до 10% от световния брутен вътрешен продукт.

Резултати от изследването по отношение на устойчива инфраструктура
  • Най-големият потенциал за намаляване на емисиите се намира в сградния фонд, който генерира значителните две трети от общото количество емисии на въглероден двуокис. Икономии на емисии от въглероден двуокис от около 10 метрични тона биха могли да бъдат реализирани само от сградния фонд на Лондон до 2025 г. Като цяло ще бъдат необходими инвестиции от приблизително 20 милиарда евро. Почти 90% от тях се изплащат на тези, които взимат инвестиционните решения. Енерго-спестяващото осветление на домакинствата в Лондон е най-рентабилната мярка, която би могла да намали емисиите на въглероден двуокис с 400,000 метрични тона, спестявайки 270 евро за всеки редуциран тон. Най-голямото намаление – общо 4.5 метрични тона – би могло да бъде реализирано посредством подобрена изолация.
  • Емисиите от въглероден двуокис, генерирани от транспорта биха могли да бъдат редуцирани с 25% или приблизително 3 Мт въглероден двуокис годишно до 2025 г. Това може да изисква инвестиции на обща стойност от 12.5 милиарда евро. Автомобилите с икономичен разход на гориво предлагат най-големите възможност за редуциране на емисиите (1.2 Мт въглероден двуокис). В обществения транспорт, който вече става по-ефективен, могат да бъдат спестени допълнителни 400,000 тона въглероден двуокис с мерки като напр. преминаване на автобуси с хибридни двигатели.
  • След експлоатирането на всички технологични средства по отношение на сграден фонд и транспорт, емисиите от въглероден двуокис отделяни при енергоснабдяването могат да бъдат редуцирани с още 6.2 Мт. На местно равнище, използването на различни комбинирани отоплителни и енергийни системи предлага далеч по-големи възможности за спестяване от 2.1 Мт въглероден двуокис годишно до 2025 г. Допълнителни 3.7 Мт въглероден двуокис биха могли да бъдат елиминирани посредством мерки, свърани с промени в националната електроснабдителна мрежа: например, нарастването на дела от използването на газ в производство на електроенерги (вместо въглища) би могло да редуцира емисиите на въглероден двуокис в Лондон с 1.2 Мт. Нарастването на ръста в използването на възобновяеми енергийни източници над и отвъд по-рано дефинираните цели биха редуцирали лондонския баланс от емисии на въглероден двуокис с още 800,000 тона въглероден двуокис.
  • Понастоящем Лондон губи повече от 30% в сферата на водоснабдяването поради течове в своята 4 800-километрова водоснабдителна мрежа, което е еквивалент на обема необходим за напълването на около 350 олимпийски плувни басейна дневно. Следователно икономиите биха били изключително ефикасна мярка: за всеки спестен от потребителите литър вода близо един и половина литра вода по-малко ще се нуждаят от филтриране и напомпване в водоснабдителната мрежа. Общо около 65 милиона кубически метра вода – приблизително 13% от общата консумация на града – биха могли да бъдат спестени чрез осезаеми икономически мерки всяка година до 2025 г.
  • От гледна точка на високите и нарастващи данъци и такси за сметища в Англия съществуват интригуващи икономически алтернативи по отношение обработката на отпадъците. В допълнение към рециклирането, има редица други технологии, които могат да използват генерирания от домакинствата боклук за производство на електричество – или чрез превръщането му в биогаз, или чрез неговото изгаряне. Произведената по този начин енергия може да захрани хиляди домакинства с електричество и отопление.

Също така, изследването показва, че близо 75% от тези технологични промени са в контрола на потребителите – както физически лица, така и компании. Следователно, градовете на всички нива трябва да се залавят не само с това, което пряко биха могли да направят за редуциране на емисиите от въглероден двуокис, но също и с това, което биха могли да направят, за да насърчат по-широко внедряване на тези технологии от страна на потребителите. В зависимост от конкретната технология, това може да бъде постигнато посредством промени в нормативната уредба, данъците, субсидиите, достъпът до капитали и осигуряването на надеждна информация, а също и чрез маркетингови и други кампании за повишаване на общественото съзнание и насърчаване на потребителите да взимат разумни решения – както от икономическа, така и от екологична гледна точка.

Също така, големите градове биха могли да съберат заедно различните заинтересовани лица, които трябва да се кооперират за осъществяване на промяната.

Методология на изследването:

Изследването “Устойчива градска инфраструктура” идентифицира технологичните средства, чрез които могат да бъдат намалявани емисиите от въглероден двуокис, както и свързаните с тях разходи в трите сектора: сграден фонд, транспорт и енергоснабдяване. Икономическата оценка е направена от гледна точка на хората, които вземат решенията, т. е. на тези, които инвестират в технологии за намаляване на емисиите (компании, собственици на недвижими имоти, купувачи на транспортни средства и др.) Анализирани са повече от 200 отделни технологични средства чрез прилагането на еднаква междусекторна методология. За оценката на потенциалните икономии, изследването приема максимален и реалистичен ръст на изпълнение за съответните технологии и сравнява произтичащите от това емисии с тези, които могат да се очакват, ако днешният ръст на изпълнение би продължил непроменен и за в бъдеще. Докладът не взема предвид промените в индивидуалното поведение, които са над и отвъд покупателните решения (напр. намаляване на терморегулаторите на отоплението, промяна в начина на шофиране с цел икономия на гориво и др.).


Пълния текст
на изследването (на английски език, в pdf-формат) ще откриете тук.

Повече материали
и снимки с висока резолюция свързани с доклада, могат да бъдат намерени тук.






Компанията Siemens (Берлин и Мюнхен) има световно влияние в сферата на електрониката и електротехниката, оперирайки в редица сектори като енергетика, здравеопазване и др. Компанията разполага с около 400 000 служители (по текущи дейности) заети с разработването и производството на продукти, проектиране и инсталиране на комплексни системи и проекти; освен това тя създава и широк спектър от решения, които отговарят на индивидуалните изисквания. Днес, след повече от 160 години, компанията Siemens означава технически постижения, иновации, качество, надеждност и международен опит. През финансовата 2007 г. Siemens реализира приходи от 72 милиарда евро и постъпления от текущи операции на стойност 3.9 милиарда евро (Международни стандарти за финансово отчитане). Повече информация можете да намерите на интернет страницата на компанията на адрес: www.siemens.com.





Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...