Социалните медии все повече навлизат в живота ни – дори вече са станали органична част от него. Два примера: Facebook вече не улеснява социалните ни контакти, а формира и поддържа голяма част от тях; освен това много мениджъри разчитат на LinkedIn за своите професионални партньорства.
Преди няколко години сякаш изглеждаше, че е дошъл пикът на социалните мрежи и очаквахме, че след този връх популярността им ще поеме една низходяща тенденция. Точно обратното, напомня ни експертът и консултант по онлайн маркетинг Джейсън Димърс. „В момента нови социални платформи се появяват зад всеки ъгъл”, коментира той пред бизнес изданието „Форбс”.
Ето защо, смята той, с навлизането в последната четвърт от 2013 г. е добре да отправим поглед към новата 2014 г. и да се опитаме да очертаем няколко тенденции. Димърс споделя прогнозите си за това кое ще е водещо в сферата на социалните мрежи, извеждайки 6 важни явления:
1. Инвестирането в социална медия ще се превърне от лукс в необходимост
Всъщност, тази тенденция вече е ясно обозрима през 2013 г. Но през 2014 г. тънките граници между „строго препоръчително” и „наложително” съвсем ще се заличат, що се отнася до инвестиции в сферата на социалните медии.
Причината е, че бизнесът все повече осъзнава зависимостта на успеха си от добрия онлайн маркетинг. Което прави всички тези величини и строго пропорционални на популярността на социалните мрежи. А те, както споменахме, са по-популярни от всякога.
Затова, говорейки за реклама, мениджърите и ПР експертите неизменно разчитат на трафика, който Facebook и Twitter например генерират към уебсайта на компанията им. Маркетингът в социалната медия е стратегически сегмент, за който трябва да се отдели ресурс.
В тази връзка, все по-често ще ставаме свидетели на компании, които търсят и наемат на пълен работен ден мениджъри „социална мрежа” или стратегически експерти, натоварени с това.
2. Google+ ще стане водещ фактор
Макар че Facebook все още е на върха по месечен брой на активните потребители (1,15 милиарда по последни данни), Google+, много бързо набира скорост. Всъщност, в момента се нарежда на второ място с 343 милиона потребители месечно.
След като зад Google+ стои световната търсачка Google, която използва мрежата, за да попълва информационната си база с лични данни (легално, разбира се), да мислим за нея като за всяка друга социална платформа би било просто немислимо. Все повече Google+ се утвърждава като важен елемент от грандиозната схема на Google.
Тук вече на преден план идва персонализираното сърфиране из мрежата, което американската компания систематизира успешно и което именно я отличава от конкурентите й. Мнението на маркетинг експерта е, че „разпилените” мрежи тип „универсален размер”, които разчитат на стратегията „пасва на всички”, за да се наложат сред потребителите, ще отстъпят пред това успешно утвърждаващо се явление, което разчита преди всичко на индивидуалните онлайн потребности на потребителите.
3. Визуалното ще продава все повече
Тук отново става дума за тенденция, утвърдила се през последната година при споделянето в социалните мрежи. Все по-голяма роля играят посланията, оставяни чрез видео и изображения.
Ето защо те ще станат опорна точка във всяка маркетинг стратегия. Което ще затвърди ролята на някои онлайн платформи и сайтове. Pinterest окончателно ще „скъса” с реномето си на „женско приложение” и ще стане неизменна част (и база) от работата на корпоративните ПР-и маркетинг плановете на търговците на дребно.
Джейсън Димърс предрича добра година и на сайтове за споделяне на снимки като Slideshare, Tumblr, Path и Mobli.
4. Foursquare ще тръгне рязко надолу
За съжаление, при наличието на толкова многофункционални социални мрежи, които предлагат улеснения за потребителите си от всякакъв аспект, може би е въпрос само на време те да „абсорбират” посетителите на платформата за търсене и локация Foursqare. А и 2013 г. сякаш предрича същата картина, тъй като са налице първите незадоволителни капиталови резултати.
5. Но пък MySpace ще върви все напред
Обичана или мразена, социалната платформа MySpace „сякаш е хванала втори попътен вятър” с новите маркетингови промени, които мениджърите й въведоха.
MySpace вече е онлайн достъпна като iPhone приложение, което позволява на потребителите й да получават лични съобщения и да слушат своя персонализирана радиостанция.
„Не мисля, че платформата някога вече ще се движи в същите води като Facebook и Twitter, но ще ми бъде интересно да наблюдавам как мрежата се разраства сред музикалните фенове”, коментира Димърс.
6. LinkedIn ще се превърне в ключово звено за b2b комуникацията
Макар че стои твърдо на първата си позиция сред професионалните мрежи, LinkedIn далеч не стои на старите си постижения.
С новата си INfluencers program („Програма за влиятелните личности”), която помага на потребителите чрез опита на успелите бизнес лидери, социалната медия се превърна в един от най-големите козове на професионалистите от всякакви сфери. Привличайки все повече посетители, значението на LinkedIn за b2b маркетинга ще стане огромно.