Данъците върху потреблението формират важен източник на приходи за правителствата във все повече държави. Общите (главно данъкът добавена стойност и данъците върху продажбите) и специфичните (основно акцизни) данъци върху потреблението съставляват средно 30% от всички приходи на правителствата в страните от ОИСР. ДДС е основната форма за облагане на потреблението в 29 от 30-те страни-членки на ОИСР и формира две трети от приходите от данъци върху потреблението, докато специфичните данъци върху потреблението формират останалата една трета. Това, вероятно отразява нарастващо предпочитание за прилагане на такова облагане върху пълния набор от стоки и услуги, като противовес на облагането на специфични стоки. Акцизите все повече биват използвани като инструменти за въздействие върху поведението на потребителите, като много страни налагат високи акцизи върху тютюневите стоки и петролните продукти.
Политика за ДДС
След публикацията на Тенденции при данъците върху потреблението през 2004 година, работата на ОИСР в областта на електронната търговия и потребителските данъци беше завършена в по-голямата си част чрез публикацията през февруари 2005 година на доклада Улесняване на събирането на потребителските данъци при трансграничните електронни транзакции бизнес-към-потребител. Голяма част от работата в областта на международните потребителски данъци сега е фокусирана върху по-обширния проблем за облагане на трансграничната търговия на услуги и нематериални продукти.
Продължаващата глобализация на търговията, особено на услугите и нематериални продукти, продължава да оказва натиск върху международните аспекти на ДДС системите. Докладът Пречки пред трансграничната търговия на услуги и нематериални активи, произтичащи от данъците върху потреблението издание на ОИСР от юли 2004 г. показва, че съществуващата несъгласуваност на правилата за ДДС при различните законодателни системи възпрепятства развитието на международната търговия, поражда несигурност, създава възможности за двойно данъчно облагане, за умишлено или неумишлено избягване на облагането. Имайки предвид липсата на международно съгласувани правила и стандарти за третиране на трансгранични доставки на услуги и нематериални активи, ОИСР стартира публична консултация по въпроса през 2005 г. Този консултативен процес потвърди общата подкрепа за международни норми на данъчното облагане според правилата, приложими в сферата на потреблението. Беше договорено ОИСР да разработи набор от насоки и указания, които целят минимизиране на идентифицираните проблеми.
За постигане на по-голяма прозрачност и съгласуваност на правилата за облагането с ДДС в международната търговия, ОИСР ще развие Международни указания за ДДС/Данъци върху стоките и услугите, които ще включват свършената вече работа в областта на електронната търговия и настоящата и бъдеща работа в областта на трансграничната търговия на услуги и нематериални продукти.
Администриране на ДДСАдминистрирането на данъка все повече се адресира към предизвикателствата причинени от необходимостта за подобряване на ефективността на данъчната администрация, намаляване на разходите на бизнеса за изпълнение на изискванията, в частност на малките и средните предприятия и минимизирането на възможностите за избягване на данъчното облагане.
Акцизи и данъци върху превозните средстваКакто и в предишни издания, Тенденции при данъците върху потреблението посочва акцизите, които страните-членки на ОИСР налагат върху определен брой специфични продукти, включително алкохолни напитки, химични и петролни продукти и тютюневи стоки. Също така е предоставено подробно проучване на данъците върху превозните средства.
Данъци свързани с околната средаНастоящото издание предоставя актуализирано допълнение на данните за данъците свързани с околната среда публикувани в петия брой. Базата данни на ОИСР за данъците свързани с околната среда сега съдържа много по-пълна информация. Безплатна информация от тази база данни може да се получи на следния адрес: www.oecd.org/env/policies/database .