България най-сетне ще има свой бранд, заяви зам.-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов. Днес (1 ноември 2012 г.) той взе участие в събитието по повод представянето на проекта "Разработване на стратегия за бранд "България”, продуктови и регионални брандове и въвеждане на интегриран бранд мениджмънт".
Според зам.-министър Маринов в момента страната ни не е разпознаваема, тъй като не разполага със собствен бранд. А това съответно я прави неконкурентоспособна.
Ето защо той смята, че въпросният проект е един от най-важните, реализирани от ресорното му Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) по Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР). Ведомството е бенефициент по програмата.
Идеята на новия проект е да се извършва анализ на проучванията, направени относно България като дестинация. Допитването е направено до български граждани и чуждестранните туристи. В резултат се предвижда и създаването на стратегия за бранд на страната като дестинация и консултация със заинтересовани страни в сферата на туризма.
Целта е да се създадат продуктови брандове за конкретните туристически продукти, както и стратегия за брандинг на туристическите райони. Предвиден е и пилотен регионален подбранд. Той ще бъде уточнен, след като съответните срещи приключат.
На събитието бяха представени резултати от изследвания в България и на 10 чуждестранни пазара сред различни туристи, туроператори и турагенти. Според тези данни страната ни е най-известна с морския туризъм и достъпната цена на отдиха по крайбрежието. На второ и трето място се класират планинския и ски туризмът, които обаче са доста по-слабо познати. Балнео и СПА ваканциите също са нещо, което привлича туристите у нас. За жалост културно-историческите забележителности не са толкова популярни.
Над 80% от чуждестранните туристи, вече посетили България, пък биха дошли отново на почивка тук и са изключително доволни. Интересен е и контрастът между родните и чуждестранни туристи у нас, като българите всъщност се фокусират главно върху културно-историческия аспект на България.
Що се отнася до конкуренцията ни на пазара на туризма, то се очертават четири основни конкурентни пазара - това са Гърция, Турция, Австрия и Чехия. В сферата на летния туризъм такива са Турция и Гърция начело, следвани от Хърватска, Италия и Испания. За зимни претедентите са само два - Австрия и Италия. Балнео и СПА-туризмът у нас са в пряко състезание с тези в Чехия.
Предложените концепции ще бъдат тествани и ще се изработи наръчник за ползване на елементите и насоките за собственост и управление на бранда "България”. Той трябва да позиционира страната ни, така че тя да бъде разпознаваема и да е по-достъпна както за чуждестранните, така и за българските туристи.
Един от резултатите по проекта ще покаже дали ще има ново лого и слоган на България. Това ще се разбере след приключването му, което ще стане в края на януари или началото на февруари 2013 г.