До 200 хил. лв. годишно ще получават групите и организациите на земеделците

11.11.2024 | 13:30
по статията работи: econ.bg
Бюджетът по мярката е 12,5 милиона лева, като максималният размер на субсидията за една година на всяка група или организация на производители не може да надвишава левовата равностойност на 100 000 евро
До 200 хил. лв. годишно ще получават групите и организациите на земеделците
Снимка: agrozona.bg

След като в края на миналата седмицата агроминистерството качи за обсъждане насоките, по които групи и организации на производителите могат да кандидатстват за подпомагане, до 20 ноември браншовите организации ще коментират и дават предложения по този проект. Бюджетът по мярката е 12,5 милиона лева, като максималният размер на субсидията за една година на всяка група или организация на производители не може да надвишава левовата равностойност на 100 000 евро (близо 200 хиляди лева), сочат насоките.

Кандидатите за подпомагане трябва да отговаря и на следните условия. Членове на групата или организацията да са физически лица, еднолични търговци или юридически лица (с изключение на юридическите лица с нестопанска цел), които са регистрирани като земеделски стопани по реда на Наредба 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.), като производители на такива земеделски продукти, за които групата или организацията е призната. Самата група може да има най-малко четирима членове, като членовете на групата на производителите всяка година имат възможност да предлагат на пазара продукция, произведена от членовете си на стойност не по-малко от 25 000 лева. Задължително се изисква да разработат бизнес план за период от 5 години.

Дейността им трябва да съответства на една или няколко от целите на настоящата интервенцията, да са регистрирани в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел като търговско дружество по смисъла на Търговския закон или кооперация съгласно Закона за кооперациите;

* да имат учредителен акт (дружествен договор/устав), както и вътрешни правила за работа на групата или организацията на производители.

За групите и организациите на производители, регистрирани по Търговския закон, всеки член може да притежава не повече от 40% от правото на глас. При определяне на процента на правото на глас се прилагат разпоредбите за свързани предприятия и предприятия партньори, съгласно чл. 4 от ЗМСП;

* членовете на групата или организацията на производители трябва да са производители на земеделски продукти, за които групата или организацията кандидатства за подпомагане; членовете на групата или организацията на производители, развиващи животновъдна дейност, трябва да отговарят на изискванията на Закона за ветеринарномедицинската дейност, за които е приложимо.

Производител на селскостопански продукт може да участва с всеки отделен вид селскостопански продукт, който произвежда като член само на една група или организация на производители. Производител на два или повече селскостопански продукти може да бъде член на различни групи или организации на производители за всеки от тях.

Не се подпомага група или организация на производители, в която над 50 % от членовете в нея са били членове на група или организация на производители от същият сектор, която вече е била финансирана.

Не могат да участват в оценка и подпомагане не се предоставя на кандидати, за които са налице следните обстоятелства:

* не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;

* за лице, което представлява кандидата, е налице някое от следните обстоятелства:

а) осъден е с влязла в сила присъда, за престъпление по чл. 108а, чл. 159а -159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194- 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321 и чл. 321а, и чл. 352 - 353е от Наказателния кодекс;

б) осъден е с влязла в сила присъда, за престъпление, аналогично на тези по б. „а“, в друга държава членка или трета страна;

* налице е конфликт на интереси, който не може да бъде отстранен;

* имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община или общината по постоянен адрес или седалище на кандидата, или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията или задължението е по акт, който не е влязъл в сила – това изискване не се прилага, когато размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е не повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, но не повече от 50 хил. лeвa;

* е налице неравнопоставеност, в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки;

* е установено, че:

а) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;

б) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за допустимост или подбор;

* е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 - 305 от Кодекса на труда или на чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатите са установени;

* са в открито производство за обявяване в несъстоятелност или са обявени в несъстоятелност;

* са в производство по заличаване;

* са в производство по ликвидация, или са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон, или са преустановили дейността си.

С цел предотвратяване на искуствено създаване на условия не се предоставя подпомагане на кандидати /бенефициенти, които не са независими предприятия по смисъла на чл. 4, ал. 2 от ЗМСП и за които се установи, че са учредени или преобразувани с цел получаване на предимство в противоречие с целите на интервенцията, включително с цел получаване на безвъзмездна финансова помощ (БФП) в размер, надвишаващ посочените максимални размери.

Не се дава предимство, а даденото предимство се отнема в случаите, когато бъде установено, че кандидат за подпомагане е създал изкуствено условията, необходими за получаване на това предимство, в противоречие с целите на европейското право и действащото законодателство в областта на селското стопанство.

Размерът на финансовата помощ за групите и организациите на производители е под формата на годишно плащане в съответствие с представения бизнес план и се определя като процент от стойността на годишната реализирана на пазара продукция от групата или организацията на производители както следва:

* за първата година след признаване – 10 %;

* за втората година след признаване – 9,5 %;

* за третата година след признаване – 9 %;

* за четвъртата година след признаване – 8,5 %;

* за петата година след признаване – 8 %.

Финансовата помощ се изплаща след сключване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за реализирана на пазара продукция от групата или организацията, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане до изтичане на срока на изпълнение на бизнес плана.

Максимално допустимият размер на БФП за периода на подпомагане се определя като процент от прогнозната стойност на годишната продукция, която групата или организацията на производители ще предлагат на пазара през съответната година от бизнес плана. Когато установената от Държавен фонд „Земеделие“ и реално реализирана на пазара продукция през съответната година е по-малка от прогнозираната стойност, заявена в бизнес плана, като база за изчисление на помощта се използва установената продукция, но не повече от левовата равностойност на 100 000 евро.

Критериите за подбор на заявление за подпомагане:

При оценка приоритет ще се предоставя на заявленията за подпомагане:

* за дейности, които се изпълняват в приоритетен сектор;

* чрез които се създава устойчива заетост;

* подадени от групи или организации на производители с по-голям брой членове;

* в които част от членовете на групата или организацията на производители е съставена от млади земеделски стопани;

* в които част от членовете на групата или организацията на производители са малки или нови земеделски стопани;

* в които е заложено обмяна на опит и обучения, допринасящи за по-доброто използване на иновациите, природните ресурси, околната среда и климата.

* Финансират се заявления за подпомагане, получили най-малко 15 точки, съгласно критериите за подбор.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...