Шофьорите с рисково поведение на пътя ще плащат задължителната застраховка "Гражданска отговорност" с до 400% надценка, а спазващите стриктно правилата ще ползват отстъпка с до една четвърт от сумата. Това предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН) за въвеждане на системата "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и тежести за пренебрегващите правилата.
Регулаторът прие днес на първо четене проект на Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия. Избраният от предложенията на международния консултант вариант е резултат от дейността на работна група, която включваше експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта и съобщенията, се казва в прессъобщението..
Предложената система "бонус-малус" ще се прилага на територията на Република България.
Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.
Ще бъдат въведени седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към собствениците на коли с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25 на сто от базовата премия.
Ще има и дванадесет класа за малус (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците с рисково поведение на пътя, за които премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400% (четири пъти) спрямо базовата премия.
При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.
Ако през първата година не са извършени нарушения по пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, собственикът ще преминава в следващия по-нисък клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление. Когато са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата, "бонус- малус" класът на собственика и съответно автомобила ще расте и при последващо сключване на застраховката премията ще се увеличава.
Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в 7 категории. Най-леките са в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен.
Най-тежките нарушения са в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус-малус" клас, се казва в съобщението.
За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.
С проекта на наредба се цели създаването на механизъм, който да доведе до по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, уверява КФН.
Регулаторът възнамерява по този начин и да гарантира финансовата стабилност на системата, така че да не се застрашава платежоспособността на застрахователния пазар.
КФН прогнозира, че режимът няма да предизвика събирането на по-високи средни премии от пазара, нито да способства за намаляване на тези средни премии.
Крайната и най-съществена цел е да се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране и по този начин да бъдат предотвратени както лични страдания на жертвите на такива произшествия и техните близки, така и да бъдат ограничени вредите за държавата и обществото, се посочва в съобщението.
Проектът на наредба и мотивите, както и докладът на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни.