Ако са верни твърденията, че големият брой на българите, смятащи, че в страната повсеместно има корупция, се дължи на въображението им, би трябвало хората от бизнеса, имащи пряк контакт с администрацията и политиците, да дават по-различен отговор. Но това не е така.
Данните от проучване Евробарометър сред 525 предприемачи дава абсолютно същия резултат. Общо 87% (с 2 процентни пункта повече спрямо ноември 2019 г.) от тях казват, че проблемът с корупцията в България е "шиpoкo разпрocтpaнен". Средният показател за ЕС е 67%.
Доста над половината в България (58%) казват, че е "много голям проблем" и само в Хърватия (62%) този показател е по-висок. Още 29% в двете страни отговарят, че е "доста голям проблем".
То е проведено между 4 и 22 април с анкета по телефона и частично съвпада във времето с друг Евробарометър от периода между 22 март и 17 април 2022 г., в което в личен разговор 88% от над хиляда българи и европейците (68%) дадоха практически същия отговор. Всеки осми (81% или с 3 пункта повече от есента на 2019 г. ) от българите смятат, че корупцията е част от бизнес културата в България.
Директният контакт на предприемачите с корупцията дава категоричен отговор къде е фокусирана тя -"Финансирането на политически партии в замяна на обществени договори или влияние върху създаваната политика". Така отговарят четирима от десет бизнесмени и това е най-предпочитаният отговор от предложените от анкетиращите варианти на въпроса "Кои от изброените практики смятате за най широко разпространени в България?
В масовото проучване корумпираността на партии (46%) и политици (52%) също стои високо сред възможните отговори, но отчетливо за по-корумпирани са смятани полиция, митници и държавни служители, решаващи обществени поръчки и даващи разрешителни.
Сред бизнесмените България е на последно място в ЕС с положителен отговор, че има добър надзор над финансирането на партиите (12% и намаляване с 3 процентни пункта спрямо 2019 г.). Напълно съгласни, че има добър надзор и прозрачност, са едва 4%. Други 8% са "склонни да се съгласят" с подобно нещо. Над половината (56% и увеличение за последните 30 месеца с 5 пункта) категорично не смятат, че има прозрачност. Други 20% (намаление с 4 пункта) казват, че по-скоро няма надзор и прозрачност. А това прави несъгласните група от 76% или три четвърти от анкетираните бизнесмени.
Над шестима (62%) от десет предприемачи, попитани от Евробарометър, казват, че корупцията е проблем за правенето на бизнес в България. Още повече (67%) посочват "покровителство и шуробаджанащина".
Над 4 пъти по-голяма (18% срещу 4%) е групата в България спрямо средното за ЕС, отговорила утвърдително на въпроса "Някой искал ли е или очаквал ли е някой от Вашата компания да даде подарък, да извърши някаква услуга или да плати допълнителна сума за някои от изброените разрешителни или услуги?" (при възможен повече от един отговор).
С една трета повече от средното в ЕС (49% срещу 30%) са отговорилите в България с "Да" на въпроса "През последните три години, мислите ли, че корупция е попречила на Вас или Вашата компания да спечели публичен търг или процедура за възлагане на обществена поръчка?".
Запитани кои практики са масово разпространени в обществените поръчки, в България отговарят така:
71% - нагаждане на условията в полза на конкретна компания кандидат
56% - злоупотреба с промяна на условията, след като поръчката вече е обявена
55% - участие на кандидати при съставянето на условията
55% - конфликт на интереси при оценка на офертите
51% - злоупотреба с пряко догаваряне на базата на спешност на процедурата
48% - договаряне между кандидати
40% - промени в параметрите на договора след спечелване на конкурса.
Около два пъти по-малко са българските предприемачи, смятащи, че има последици за хората и компаниите, участващи в корупция в България. Докато средно в ЕС :
47% вярват, че такива играчи ще бъдат хванати или докладвани на полиция и прокурори,
44% смятат, че ще им бъда повдигнати обвинения и ще ги изпратят на съд
57% са убедени, че съдът ще им наложи тежки глоби или ще ги прати в затвора.
Евробарометър пита предприемачите и каква е дадената сума или еквивалента ѝ при услуга/подарък/пътуване, над която смятат, че вече става дума за подкуп. Както през 2019 г., и сега повечето (общо 55% в България) отговарят, че дори нещо под 50 евро трябва да се смята за подкуп. Забележително е, че с 28 пункта до 35% са се увеличили българските предприемачи, които смятат за подкуп каквато и да е сума, както и намаляването със 17 пункта (до 20%) на групата, смятаща за подкуп даването до 50 евро.
В България следващата по големина група е тази, за които да дадат или да им бъдат поискани над 200 евро би могло да се смята за подкуп.
Като цяло корупцията остава сериозен проблем за гражданите на ЕС: повече от една трета от компаниите в ЕС (34%) казват, че корупцията е проблем при правенето на бизнес. Освен това значително мнозинство от компаниите са съгласни, че в тяхната страна тесните връзки между бизнеса и политиката водят до корупция (79%) и че фаворизирането и корупцията пречат на бизнес конкуренцията (70%).