Обаждане до спешния телефон 112 чрез платформи като вайбър и скайп и възможност за видеоразговори. Това предвижда новата концепция за развитие на спешния телефон 112, публикувана за обществено обсъждане, пише в. Монитор. В документа се посочва, че се планира изграждането на нова система, тъй като софтуерното поддържане на старата е оставяло и от началото на 2021 година няма да се поддържа от доставчика. Това на свой ред би довело до спиране на услугата. Наред с това сегашната система не позволявала интегрирането на нови и съвременни услуги.
Посочва се още, че тези системи по принцип се базират на достъп само чрез телефон. Сега с развитието на комуникациите, използването на смартфони, въвеждането на 3G/4G мобилен интернет, води до намаляване на гласовите повиквания и до нарастване на текстовите съобщения и видео обажданията. Именно това изисквало и по-гъвкави решения за многоканален достъп до спешния телефон 112 от онлайн платформи за комуникация, включително и за хора със слухови или говорни проблеми.
"Отварянето на комуникацията към визуално ориентирани канали, включително текст и видео в реално време, позволява много по-добра комуникация и по-бърз достъп до ситуационния контекст, като по този начин приемащите обаждането имат по-голяма възможност за по-бързо решение в даде ситуация с оптимизиране на разходи и ресурси", е записано в концепцията.
Ще има възможност за видеовръзка между самия център за спешни обаждания и медиците от линейките.
Концепцията предвижда да се осигурява и локализацията на повикващия чрез засичане на клетката, в която се намира телефонът, от който звъним, включително и за хора със слухови или с говорни проблеми.
Около 70 на сто от спешните повиквания идвали от мобилни телефони, а определянето на точното място можело да отнеме време предвид тревожността на човека, който се обажда. Именно затова ще се въведе услугата за разширено мобилно местоположение AML, като най-минимални ще са разходите за гражданите чрез използване на SMS, чрез който да се предават координатите на местоположението към 112. За целта тези SMS-и трябва да се препращат приоритетно и безплатно от мобилните оператори.
Другите цели, заложени в концепцията, са трансграничен достъп на повиквания, комуникация между европейските спешни центрове и службите за спешно реагиране, обслужване на чуждоезикови обаждания, както и въвеждане на Reverse 112 (системи за масово оповестяване при криза и връзката им със спешния телефон).