Интегрирана информационна система, която ще позволи използването на Електронното осигурително досие за пенсия (ЕОДП), внедрява Националният осигурителен институт (НОИ).
В електронното досие по нов начин ще бъдат представени някои от съществуващите и към момента на сайта на ведомството справки за осигурените лица във връзка с пенсионните им права (за осигурителен стаж и доход), както и справки в услуга на пенсионерите (за издадени пенсионни разпореждания и актуално състояние), посочиха от НОИ.
„Справките са обогатени с повече данни, които лицата могат да разглеждат, избирайки по-широк набор от възможности“, уточниха от там.
Ще има и изцяло нови справки с данни за осигурителни периоди, осигурителен доход и внесени вноски за самоосигуряващи се лица; стаж и осигуряване в други държави; осигурителен стаж и доход по данни от Осигурителния архив към НОИ; изплатени пенсии, добавки, пенсионни записи и др.
Всеки един гражданин ще може след съответната автентикация да заяви желаната от него електронна административна услуга, предоставяна от НОИ.
„Всяко едно лице, което има полаган осигурителен стаж след 31 декември 1996 г,. ще може да има достъп до наличната за него осигурителна информация“, посочват от НОИ.
От там информират още, че всеки един пенсионер ще има възможност да се запознае с данните, въз основа на които е изчислен размерът на пенсията му, като информацията в досието съдържа всички детайли.
Внедряването на интегрираната система ще подпомогне процеса по административно обслужване на гражданите и бизнеса, като едновременно с това ще намали административната тежест, посочват още от НОИ.
Предвижда се работодателите да имат възможност да изпълняват по електронен път свои законови задължения за подаване на данни към Института, например да подават в структуриран вид електронно подписани удостоверения за осигурителен стаж и осигурителен доход.
„Работодателите ще имат възможност също по електронен път да заявяват и да получават от НОИ информация за упражнено право на пенсия за осигурителен стаж и възраст за осигурени при тях лица в случаите, предвидени в законодателството“, коментират също от ведомството.
От НОИ не посочват точна дата на стартиране на системата. В момента се извършва реорганизация на вътрешните работни процеси в НОИ, включително и във връзка с обслужване на потребителите на електронния портал, чрез който ще се достъпва информацията от електронното осигурително досие, обясниха от ведомството. Проектът се реализира по Оперативна програма „Добро управление“.