Министърът на иновациите и растежа ще може еднолично или след решение на експертен съвет да дава, удължава или отнема стартъп визи. Документът ще дава възможност на чужденци да започнат или развият у нас високотехнологичен проект или иновативна дейност. Проектонаредбата, която описва процедурата как ще се случва това, е публикувана на сайта strategy.bg за обществено обсъждане. Стартъп визите ще позволяват по-лесно дълготрайно пребиваване на чужденци в България, стига те да развиват у нас бизнес с висока добавена стойност.
В наредбата е записано, че решението дали да бъде издадена подобна виза ще се основава на точкова система, включваща 6 критерия, всеки оценен с 2 или 3 точки. Минималният необходим сбор за получаване на стартъп виза ще е 9 от общо 17 максимални точки.
Първият критерий е кандидатът да докаже финансова обезпеченост, като за целта приложи документ, който доказва, че има лични средства за поне 30 дни преди подаване на електронното заявление за получаване на стартъп виза, които покриват размера на поне 3 родни минимални заплати.
Второто условие е да се представят финансови прогнози за ръста на приходите по проекта или дейността за следващите 3 г. Кандидатите могат да прилагат и подписани договори за продажби и банкови извлечения за минимум 100 000 лв. за последните 2 години.
Три точки ще получат и ако предоставят копие на договор за инвестиция с фонд за дялово и рисково кредитиране за минимум 100 хил. лева. Петият критерий е предоставянето на валиден патент или свидетелство за регистрация на полезен модел за ЕС, САЩ или друга страна от Организацията за икономическо сътрудничество.
Единственото условие, за което се дават 2 вместо три точки е бизнес план на проекта, в който ще се следи доколко е реализируем, каква е готовността да се достигне пазара, да се реализират приходи през следващата половин година, какви са възможностите за наемане на служители още през първата година, наличие на предвидена възможност за мащабируемост на проекта и на експортен потенциал.
Заявлението за издаване на стартъп виза ще се подава електронно с изискване за прилагане към него на 20-ина различни документа. Срокът за разглеждането му ще е 14 дни, а решението ще може да се обжалва до 7 дни след издаването му.
Година след като кандидатът получи стартъп виза той ще има задължението да подаде отчет за дейността си през този период.
Министерството на иновациите и растежа ще има задължението да поддържа електронна база с информация за всички кандидатствали за стартъп виза, както и за тези, които са я получили. Достъп до нея ще имат МВР, МВнР и ДАНС.