Почти всяко трето заведение в зимните курорти крие оборот

07.01.2025 | 13:30
по статията работи: econ.bg
Общо 28 заведения магазини и хотели, работещи в зимните ни курорти, са хванати от НАП, че не отчитат продажбите си коректно. Това установиха данъчните инспектори на НАП при масови проверки
Почти всяко трето заведение в зимните курорти крие оборот
Снимка: под лиценза на creative commons

Общо 28 заведения магазини и хотели, работещи в зимните ни курорти, са хванати от НАП, че не отчитат продажбите си коректно. Това установиха данъчните инспектори на НАП при масови проверки в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово. Нарушенията, които са разкрили фискалните инспектори, са: неиздаване на касови бележки, разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата, документите за продажба не отговарят на изискванията и др.

Само през първите 3 дни на зимната контролна кампания - от 3 до 5 януари включително, служителите на „Фискален контрол“ са проверили 92 търговски обекта, като контролните действия в зимните курорти ще продължат до края на сезона. Оказва се, че близо всети трети проверен обект е хванат в нарушение.

В рамките на кампанията данъчните инспектори са извършили т.нар. явно наблюдение, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на два дни са присъствали в заведението или хотела. Така фискалните контрольори са проследили  постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. В проверките се е включил и т.нар. "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В осем от ресторантите проверяващите са констатирали и грешно начисляване на ДДС, което от 1 януари вече е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години. Служителите на НАП са издали предписания към тези търговци да направят необходимите корекции във фискалните си устройства, за да изпълнят изискванията на закона.

В едно от проверените заведения на клиентите е издаван „служебен бон“, вместо фискален. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, а предвидената за това санкция е „запечатване на обект“. В случай че потребител не получи фискален бон при плащане на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 08.01   1198 г. – Инокентий III става римски папа. 1598 г. – Евреите са прогонени от Република Генуа. 1815 г. – Британско-американска война: Американските сили...