"Зеленото" мислене и произтичащият от него начин на живот набират популярност у нас – все повече хора оставят колите си и се качват на колела, събират боклука си разделно или пък се отказват от найлонова торбичка в магазина. Големи компании в различни свери – енергетика, строителство, технологии, комуникации, рециклираща промишленост, също осъзнават отговорността си към околната среда и се опитват да компенсират вредата, която нанасят, с екоинициативи.
Econ.bg попита няколко фирми* с традиции или пък новатори в грижата за природата какво означава за тях "зелена" компания и кои са конкретните дейности, които те предприемат в тази насока. Най-общо "зелените" им практики се изразяват в модерни технологии за производство, чисти продукти, проекти и инициативи на служителите като неизползване на пластмасови чаши, почистване и залесяване на гори и т.н.
"Най-важно е съзнанието на всеки служител, че принадлежи към група от хора, загрижени за природата и поемащи лична отговорност за нейното опазване. Независимо колко мащабни са "зелените" практики, трябва да има желание и съпричастността на хората към "зелената" идея. Може да се започне от инициирани от самите служители малки практики - като рециклиране и принтиране на гърба на използвана хартия", обясняват от агенцията за недвижими имоти "Явлена".
"Много компании се замислят какъв "отпечатък” в пряк и преносен смисъл оставят след себе си на следващите поколения и започнаха да внедряват в производството и ежедневната си практика "зелени” технологии, да се отнасят по-отговорно към ресурсите, да намаляват емисиите от дейността си", казва Стела Благова – мениджър "Екокология и устойчиво развитие" в "Овергаз".
Как да бъдем "зелена компания"? Добри "зелени" практики
Сред екологичните инициативи на газовата компания попадат няколко проекта, сред които "Да запазим България зелена и чиста за нас и нашите деца”, насочен към възстановяване и опазване на българската гора. Той стартира през 2000 г. и до момента по него са проведени 14 залесителни акции, в рамките на които са засадени над 130 000 дръвчета на площ от 383 дка. В акциите по проекта са участвали и над 600 деца от училища в цялата страна.
"Опознай природата и я опазвай” е инициатива, целяща обогатяване на познанията на младото поколение в областта на околната среда, развиване на творческите и познавателните им способности и уменията им за представяне на природната красота чрез фотографията. До момента участие в инициативата са взели над 70 деца, участвали в открити уроци, посветени на опазването на околната среда и тайните на фотографията. Най-сполучливите снимки се популяризират чрез рекламните материали на компанията.
"Е-дом” е корпоративна компютърна игра на екологична тематика. Тя популяризира природосъобразната и икономична употреба на енергоизточниците и е поместена на сайта на "Овергаз".
Компанията осъществява и четири проекта по механизма "Съвместно изпълнение” на Протокола от Киото за намаляване на емисиите на парникови газове. Очаква се чрез тях да се постигне спад от около 1.9 млн. тона емисии въглероден диоксид за периода 2008-2012 година. Газовата фирма реализира проекти съвместно с Европейския делови конгрес и организира Международен екологичен конгрес веднъж годишно.
"Овергаз" осъществява разделно събиране на отпадъци, използва рециклирана хартия, където е възможно и подходящо, енергоспестяващи крушки и оборудване, стимулира придвижването на служителите с велосипеди до работното място.
Globul също е компания с добри практики в грижата за околната среда. През 2010 г. телекомът е намалил въглеродните си емисии с 3 140 тона (11,3%) спрямо предходната година, сочи доклад за корпоративната отговорност. Компанията използва free-cooling системи, които охлаждат, използвайки въздух отвън. Ефектът е около 20% спад в консумацията на електроенергия.
Вторият мобилен оператор е намалил количеството опаковки от 22,4 тона през 2009 г. до 21,9 тона през 2010 г. Хартията, която се предава за рециклиране в офисите, се е увеличила от 4,5 до 5,9 тона през 2010 г. Отказът от хартиена фактура, който Globul предлага на клиентите си, е довел до спестяване на 54,3 тона хартия през 2010 г.
През миналата година компанията е събрала и предала за рециклиране над 2,8 тона излезли от употреба мобилни телефони, батерии и аксесоари и 880 тонера, което е два пъти повече от 2009 г.
Globul се е включила в инициативите на природозащитната организация WWF "Национален ден на природните паркове" и "Часът на земята".
Производителят на автоклавен клетъчен бетон YTONG – "Ксела България" разполага с екобаланс за строителния материал, изготвен от Федералната служба за опазване на околната среда в Германия. Това е първият такъв баланс за строителен материал, заявяват от "Ксела".
Изводите от него са, че използваните суровини са достатъчно в природата; при добива им не се замърсява околната среда; разходите на енергия при производството са ниски и отпадъкът се рециклира. В дългосрочен план при експлоатация на жилища, изградени с YTONG, се генерират по-малко разходи за отопление и охлаждане поради добрата топлоизолация, а това означава по-малко емисии въглероден диоксид в атмосферата. Заради по-ниското си тегло, при транспортирането на клетъчния бетон се отделят по-малко вредни емисии.
Компанията за търговия и обработка на метални отпадъци "Екометал Инженеринг" е единствената в България, която притежава технически и технологични съоръжения за третиране на над 150
вида отпадъци и тяхното повторно оползотворяване, твърди икономическият й директор Владимир Николов.
Фирмата е внедрила шредерна инсталация** за рециклиране на излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) през 2004 г. През миналата година са въведени в експлоатация още 3
вида инсталации за преработка на излезли от употреба електрическо и електронно оборудване, гуми, маслени, горивни и въздушни филтри.
Предстои да заработи и плазмена инсталация, с която трябва да бъде постигнато цялостно затваряне на производствения цикъл за безотпадно преработване на отпадъци. До момента такива
съоръжения има само в още 5 държави. След завършване на всички инвестиционни проекти компанията смята, че ще постигне нулево замърсяване на околната среда.
Един от проектите, по който фирмата работи от 4 години, е въвеждане на модерна технология за разделно събиране на отпадъци – рециклиращи центрове, произведени от норвежката фирма
Tomra. Капацитетът на един от тях се равнява по обем на 40 контейнера за разделно събиране на отпадъци. Напълно автоматично се извършва сортирането и пресоването на подадените отпадъци от опаковки,
като се намаляват вредните емисии и се премахва възможността за кражби. "Това е нов начин на възпитание и мотивация на гражданите за разделно събиране", твърди Николов. В "зелена” посока
са и два други два проекта - изграждане на ветроенергиен и соларен парк на връх Мургаш, в близост до София.
"Екометал Инженеринг" е направила и публично достъпен калкулатор на въглеродните емисии, който отчита в реално време спестените емисии от ползването на железопътен интермодален
транспорт. Той е инсталиран на сайта на eдна от дъщерните ѝ компании - "Еколоджистикс”.
Строителната фирма "Явлена" също е сред добрите примери за организация с конкретни "зелени" дейности. Към тях спадат интегрирането на енергоспестяваща осветителна инсталация;
поставяне на таймер за самоизключване на осветителна реклама; инсталиране на сензорни датчици за изключване на осветлението при липса на движение; въвеждане на политика за изключване на компютри и
осветление нощно време; подновяване на офис техника и бяла техника с по-висок енергиен клас; повторно използване на хартия за принтиране и ксерокопиране на неофициални документи; събиране на хартия за рециклиране в контейнери с надпис "Спаси дърво" в офиса и последващото ѝ изхвърляне в контейнери за рециклиране; прекратяване на използването
на пластмасови чаши в офиса и закупуване на индивидуални керамични чаши за всички служители; политика за включване на изречение за "непринтиране на e-mail" в електронната визитка, която излиза в
края на всеки служебен e-mail.
В офисите на компанията не се пуши. Практика е доброволчески екипи от служители да почистват зелени пространства.
Какво е необходимо, за да бъде една компания "зелена"?
На първо място фирмите, особено тези с голямо производство и разход на ресурс, трябва да осъзнаят ангажимента си към обществото и природата. Примерът може да бъде заразителен, а когато пазарната конкуренция наложи своите "зелени" изисквания, това ще означава голям напредък, твърдят от "Ксела".
Много важно е да има ентусиазъм и съпричастност от страна на служителите към екоидеята. Малките "зелени" жестове трябва да се правят с голяма отговорност, с "душа и сърце”,
категорични са от "Овергаз".
*Компаниите "Явлена", "Овергаз", "Ксела" и "Екометал инженеринг" са сред победителите в конкурса за "зелени" компаниии на b2b magazine. "Овергаз" получи отличие и от Националната кампания "Зелена България" на Министерството на околната среда и водите.
**Шредерната инсталция раздробява купето на дребни частици и по определена технология машината сепарира типа отпадък - черни, цветни метали, пластмаси и други. Всеки един от тези потоци суровини се изпраща към съответните рециклиращи предприятия.