Олимпийските игри най-вероятно са най-добрият пример за това как усилия, трупани години наред, се концентрират в нещо моментно. Например тренировки, правени с години, се свеждат до представянето на един кратък спринт от 100 метра... наносекунди или милиметри разделят екзалтацията от разочарованието и депресията.
Да градиш бизнес може да се окаже точно противоположното. Няма концентрирана точка, в която си проличава дали усилията ти са имали смисъл или не, няма ясни победители или губещи в някакъв точен времеви интервал, няма подиум, няма и златен медал. Бизнесът е река, която си тече по приблизително еднакъв начин и ден, и нощ. И сред тази рутина и сред приспивната песен на монотонността – именно там се ражда посредствеността.
Ако нямате директна конкуренция, която да ви предизвиква, вие действате... адекватно. Правите, каквото трябва да правите. Правите толкова, колкото е достатъчно. Понякога се проваляте, понякога печелите, преживявате по някакъв начин. Кой би посочил какъв точно ефект ще има този доклад за продажбите върху цялостната ви дейност? Защо би трябвало да сте развълнувани от мениджърската среща тази седмица? Множество въпроси.
Истината обаче, посочва Лес МакКиоун* в своя статия в електронното издание за бизнес и предприемачество Inc.com, е, че много компании действат точно като отбор от Олимпийските игри. Те полират, уважават, усъвършенстват своя бизнес модел, реформират го, напасват го посредством нови и алтернативни решения, перфекционисти са относно всичко. Тези компании работят неуморно и безспирно, докато не оставят далеч назад своите конкуренти. Те се отправят към някаква заветна цел, която са си поставили, сякаш животът им зависи от това. И когато я изпълнят, просто си нарочват друга такава – и я гонят със същата настървеност.
Въпросът е – как вие да направите същото?
1. Гонете дръзки и смели цели
Дори да имате проблеми, придържайте се към някаква заветна, дори и идеалистична, цел. Погледнете конкуренцията, вижте други компании, които стоят пред вас – всяка една от тях има по някоя откровено дръзка цел, която гони. Какви са вашите?
2. Постигайте успехи
Бихте попитали – е, това не е ли като да кажеш „дишайте“? Не, не е.
Успехът е хлъзгава риба. Работил съм с много компании, които си поставят цел, след цел, след цел, сякаш успехът им се базира само на поставянето на цели. Не, не е така. Постигайте тези цели, ако
искате златния медал. Започнете с цел, която може да постигнете. После още една, и още една. След това вижте точка 1, тоест онези диви, дръзки цели. Поставете си такава цел след предишните успехи!
Изпълнете я! След нея – още една, и още една, една по една събаряйте стените, които ви пречат да бъдете победител.
3. Почитайте хората и празнувайте за тях
Има една причина, поради която само целите не стигат – ако достигнете желаното ниво продажби, това все още си остават само числа. Е, да, продажбите са важни – все пак те определят как върви бизнеса
ви, но не може да мотивирате хората си само с голи числа. Хората се мотивират от нещо, което да е лично насочено към тях и да събужда егото им, или пък да ги забавлява, да провокира страстта им или
себеудовлетворението.
За да постигнете целите си – малки или големи, съсредоточете празнуването на успехите около служителите, а не около числата. Все пак хората са това, което печели златния медал, а не числата и листчетата.
4. Учете, наставлявайте, тренирайте
Бизнесът е отборна игра – не стигате до златото като играете индивидуално, дори да имате успех. Комуникирайте със служителите, вдъхновявайте ги относно общите цели. Когато буквално търгувате с
времето си и енергията си и ги вливате в отборния дух – тоест наставлявате, учите и споделяте своите знания с подопечните си, точно тогава зараждате и олимпийския отбор, а не просто
средностатистическия екип.
5. Не пречете
Ако вплетете четирите принципа от по-горе и ги приложите наистина, по някое време отборът ви ще се движи все напред и все напред. Интуицията на вашите служители за това кое е подходящо и кое – не,
ще стане много рафинирана и е твърде вероятно да стане по-добра от вашата. Идеите им ще станат по-бързи, по-добри, по-лесни за прилагане от вашите. Знанието им за вашия продукт, за вашите клиенти,
за организацията на нещата ще стане по-богато и по-задълбочено от вашето.
Именно тогава вече разполагате с отбор, достоен за Олимпийските игри на бизнеса. И трябва леко да се оттеглите и да не пречите, а да му дадете поле за
изява.
Въпросът е – ще тръгнете ли по пътя към златния медал? Или днес е просто... един от поредните дни.
*Лес МакКиоун е президент и изпълнителен директор на Predictable Success, водеща консултантска фирма за бизнес растеж. Той е спомогнал за зараждането и развитието на над 40 компании и е автор
на няколко труда в областта на бизнес консултантството.