Ситуацията е следната – жена отива на интервю за доста желана от нейна позиция като директор на отдел по продажби. Това е вече четвъртата ѝ среща с бъдещите шефове, след три изключително успешно преминали такива. Съвсем в реда на нещата е тя да бъде оптимистично настроена, защото се справя перфектно. Но ето, че идва момент, в който се появява проблемът – шефът, с който говори ѝ дава ясно и приятелско обяснение защо според него тази жена не е подходяща за позицията.
„Изключително умела сте при общуването си с хора“, изтъква той. „Но нямате нужните анализаторски способности, от които ние се нуждаем. От вас ще се иска не само да управлявате хората от отдела, но и да анализирате информационни масиви и големи количества данни“.
Жената, естествено, е шокирана. След три успешни срещи и целият този оптимизъм се оказва, че получаването на работата е химера.
Въпрос: Kак, ако въобще можем, сме способни да обърнем това стриктно „не, нямаме нужда от вас“ в „да, нает/а сте на работа“?
Доста лесно, смята Робърт Хелман, който се занимава с кариерен коучинг към специализираната компания Five O'Clock Club.
“След всяко интервю за работа“, изтъква Хелман, „не трябва да оставате пасивни или да изказвате благодарности за все пак предоставения ви шанс. Вместо това се стегнете и напишете т.нар. „повлияващо писмо“. То трябва да ви върне в играта, която изглежда загубена“.
Но какво трябва да съдържа то? По думите на експерта, писмото трябва да включва три основни стълба – разговорите, които сте провели, вашите качества, и вашият опит.
На първо ниво, още по време на дискусиите, е добре да сте засегнали какви точно проблеми стоят пред компанията и как новото попълнение ще се вмести в картинката и ще се опита да ги пребори. В повлияващото писмо се насочете към този проблем безпроблемно, изваждайки примери от вашия личен опит.
...и не забравяйте, че всичко е възможно. Снимка: Freedigitalphotos.net/StuartMiles
В случая с въпросната жена, Хелман я е посъветвал да поиска демонстрация на аналитичните умения, които ще се изискват от нея. На кандидатката е изпратен информационен масив, който трябва да бъде анализиран, след като тя написва повлияващо писмо. С това тя се връща в играта.
Следващият въпрос също е много важен, посочва експерта. Той се отнася до конкуренцията ви, защото трябва да сте наясно с нея и да можете да реагирате.
Обратно в ситуацията на жената, която вече е написала едно писмо и е доказала анализаторските си умения. На въпроса ѝ „А как се справям в сравнение с другите кандидати?“, шефът отговаря, че всъщност съревнованието е най-вече между нея и друг интервюиран.
Отново възниква проблем – въпросният друг кандидат е „перфектно пасващ“ по думите на управителя. Защо при подобна ситуация ще избере нея?
Жената се демотивира отново, но веднага с връщането си вкъщи започва второ повлияващо писмо. В него тя съвсем ясно посочва защо и как ще допринесе с нещо наистина уникално в работата си. В повлияващите писма няма място за локуми и недомлъвки, всичко е директно и конкретно.
Няколко дни по-късно жената се оказва наета в компанията след цялата тази одисея.
По думите на Хелман пред списание „Форбс“, това не е кой знае колко сложна работа. Има два проблема, за които специфично трябва да внимавате. Единият е лошата комуникация (т.нар. „химия“) на вербално и невербално равнище по време на самото интервю. Другият е при самото писане на повлияващото писмо – то трябва да бъде изложено изключително умело, без излишни думи, стегнато, но и ударно. Накратко – със стил.