Как да се чувстваме добре на работното си място? Всеки един от нас си е задавал този въпрос, а отговори и съвети се бълват непрекъснато из интернет пространството. Както винаги, ние се доверяваме на експертите в тази област.
Специалистът по маркетинг и продажби Джофри Джеймс, публикуващ свои материали в онлайн изданието за бизнес и предприемачество Inc.com, ни предлага 10 прости и ефективни трика по темата. Техниката е изпитана – ако имаме правилната (позитивна) нагласа и точната организация, можем да постигнем всичко, което поискаме.
И така, как да извлечем максимума от работната седмица? Според Джеймс трябва да се концентрираме върху всеки ден от нея и да се стремим да го изживеем пълноценно. Оказва се, че на човек му коства много повече усилия да се чувства потиснат, отколкото да се наслаждава на това, което му предлага отделния ден.
Тонизирайте мисълта си с лека сутрешна „тренировка“
Така, както използвате леките сутрешни упражнения, за да „събудите“ тялото си и да го подготвите за уморителния ден, можете без проблем да изготвите тонизираща „програма“ и за мисълта си. Започнете деня, като отделите 15 минути за нещо, което ви вдъхновява – хубава книга с кафето или кратка разходка до някоя по-далечна спирка на градския транспорт, например.
По този начин, смята експертът, ще се сдобиете със своеобразна „библиотека“ с положителни мисли, към която да се обръщате, ако денят не премине според очакванията ви в останалата си част.
Не забравяйте каква е основната ви цел
Отивайки към работното си място, винаги си припомняйте защо сте се насочили точно към тази работа. Винаги има една основна причина – от това да помагате финансово на семейството си до това да промените света по свой собствен начин. Или просто за да се наслаждавате на възможността да правите това, което ви доставя удоволствие.
Каквото и да е, постепенно се доближавате до него. Затова не забравяйте, че всеки работен ден е част от една по-мащабна цел.
Използвайте правилно времето, в което пътувате за работа
Повечето хора пропиляват времето, което им отнема, за да стигнат до работа, слушайки новини по радиото, уговаряйки ранни срещи, пишейки или отговаряйки на имейли и като цяло – организирайки работния ден, преди да е започнал.
Да, и на мен предработната сутрин ми се струва най-подходящото време да внеса ред в предстоящия хаос. В действителност обаче би било много по-полезно, ако съумеем да се насладим на спокойствието, което ни предлага утринта. А според Джофри Джеймс най-правилният начин за това е да слушаме музиката, която ни харесва, и да се заредим с добро настроение.
„Залепете“ усмивка на лицето си
Би трябвало, следвайки първите три стъпки, да имате естествена усмивка, щом стигнете до работното си място. Ако не е така, измислете си сами такава и я „залепете“ на лицето си.
Няма значение, ако се чувствате като нелеп анимационен герой (като Жокера от комиксите за „Батман“). Проучване доказва, че дори леко изкуствената усмивка има положително влияние върху цялостната ни психика и, както и сами можете да предположите, действа положително срещу стреса. Без да се усетите, фалшивата усмивка ще се превърне в истинска.
Излъчвайте добро настроение
Когато хората ни задават „рефлексни“ въпроси като „Как си?“ или „Как я караш?“, в общия случай им отговаряме с още по-рефлексни отговори. Най-често те са неутрални или дори отрицателни – като „Ами, горе-долу“ и „Гледам да избутам още един ден“. Този тип „разговори“ програмират мозъка ви да не очаква нищо повече от тези отговори на практика.
Затова е много по-добре, когато посрещате обикновените въпроси със „Страхотно!“ или „Днес имам голям късмет“. Наистина, някои хора считат това за досадно, но такива вие и без това е по-добре да избягвате.
Приоритизирайте задачите си
Всеки се оплаква, че има много работа за деня, но много малко хора действително правят нещо, за да я свършат. Както Джеймс обяснява в книгата си „Изненадващите тайни на управляването на времето“ („The Surprising Secret of Time Management“), 20% от дневната ни дейност носи 80% от постигнатите резултати. Така че, свършете първо тези 20% основни задачи, преди да се заемете с останалите 80%, които са предимно губене на време. В края на деня ще бъдете изненадани от резултата.
Избягвайте негативните хора
Ако сте следвали първите шест стъпки, изброени дотук, то ще откриете, че повечето ви негативни колеги вече ви избягват, а позитивно настроените търсят компанията и помощта ви. И макар че няма как да страните от всички досадници, със сигурност ще си намерите нещо за правене, докато слушате как поредният от тях се оплаква от неща, които не може или не иска да промени.
Откажете се от дългите часове работа
Да работите в продължение на часове без почивка е наистина лоша идея. Всъщност те не гарантират висока продуктивност. Обратно – разбийте деня и работата си на порции и ги организирайки правилно. Така или иначе, ако сте следвали всички съвети дотук, вече ще сте свършили повечето си задачи и няма да ви се налага да работите до късно.
Позволете си да се отпуснете
След като веднъж сте свършили задачите си за деня, се заемете с нещо, което ви отпуска, вместо да се опитвате да „наберете“ преднина за следващия. Защото резултатът ще е точно обратният – а именно, ниско ниво на продуктивност и липса на концентрация и желание за работа в рамките на следващия ден.
Вместо това си позволете да си починете и да „презаредите батериите си“ със занимание, което ви доставя удоволствие. Това е аналогично на съвета, който експертът предлага за това как да използвате сутринта си.
И още 15 минути преди лягане...
... които да отделите, за да запишете всичко, което се е случило през деня. Може да ви се струва нелепо, но визуализирайки дневните си успехи, вие ще се заредите положително за следващите си такива. Което е перфектният заряд, преди човек да заспи. Този трик Джофри Джеймс описва в друга своя книга - „Истинската тайна на успеха“ ("The True Secret of Success,")
И така, ако сте приложили всичко изброено дотук, със сигурност вече и сами усещате положителното влияние на съветите върху работния си ден. Дерзайте!
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!