Министерството на околната среда и водите награди с почетен медал българските отбори, участвали в Shell Eco-marathon Европа 2019, за приноса им за развитието на иновации и нови технологии за по-чиста околна среда. Това стана по време на форум на тема „Бъдещето на мобилността“, организиран от Shell България. Отличията бяха връчени на отборите лично от зам.-министър Красимир Живков.
Shell Eco-marathon е една от най-мащабните глобални инициативи на Shell, в рамките на която студенти и ученици от цял свят създават и се състезават с енергийно ефективни автомобили с нулеви нетни емисии. Целта е да изминат най-дълго разстояние, използвайки еквивалента на един литър гориво или 1kWh електроенергия.
България участва в Shell Eco-marathon от 12 години и през последните години Министерството на околната среда и водите е патрон на българското участие в инициативата, целяща нулеви емисии на използваните автомобили. През 2019 г. на финалите в Лондон страната ни беше представена от 5 отбора – Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ в Чепеларе, Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в Бургас, отборите „Автомобилист“ и HydRU към Русенски университет „Ангел Кънчев“ и от Технически университет - София.
Представителите на отборите взеха активно участие във форума „Бъдещето на мобилността“ и представиха своята визия за бъдещето на транспорта.
„Бъдещето на транспорта е в електромобилите. Автомобилите, задвижвани от електрическа батерия, какъвто е и нашият прототип, са с много по-добро екологично въздействие и са с висок коефициент на полезно действие. Доказателство за това е, че на Shell Eco-marathon тази година с 1 кв./ч електроенергия изминахме почти 600 км”, коментира Тодор Лазаров, ръководител на отбора на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ в Чепеларе.
„Въпреки че в нашия автомобил използваме водород, смятам, че той е по-далечна перспектива, тъй като е необходимо време, за да се изгради необходимата инфраструктура. Докато се подготвяме за него, смятам, че бъдещето на транспорта е в електромобилността и споделеното пътуване“, смята доц. Иван Белоев, ръководител на отбор HydRU към Русенски университет „Ангел Кънчев“, който се състезава в категория „градски тип“.
„Рано е да отписваме двигателя с вътрешно горене. Бъдещето на транспорта е по-скоро микс от различни източници, отколкото само един конкретен“, посочи ръководителят на отбора „Автомобилист“ към Русенския университет доц. Симеон Илиев.
„Предстои по-дълъг период, в който ще се разчита на хибриди и електрифициране на конвенционалните автомобили, преди да се премине изцяло към масово използване на електрически автомобили. Водородът е следващата, но по-далечна стъпка“, заяви доц. Пламен Пунов, ръководител на отбора на Технически университет - София.
„Нашият автомобил е задвижван от електрическа батерия и ние вярваме, че бъдещето на транспорта е в новите технологии и електрическите автомобили“, коментира Красимир Кънчев, ръководител на отбора на Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника в Бургас, който тази година дебютира на Shell Eco-marathon в категория „Прототипи“ с атрактивния „Баткомобил“.
Повече информация за представянето на българските отбори в Shell Ecо-marathon Европа през 2019 г. може да откриете тук.
Shell е на българския пазар от 28 години, като е една от водещите компании в бизнеса с търговия с петролни продукти със своите над 100 обекта. През този период компанията въведе и утвърди високотехнологичните горива Shell V-Power, услугата euroShell Card за отложено плащане и ефективно администриране на автопарка на бизнес клиентите, както и програмата за лоялност ClubSmart. Всеки месец в търговските комплекси Shell в България се обслужват повече от 1 милион клиенти.
Компанията Shell разшири своето бизнес присъствие в България и навлезе в дейностите по търсене и проучване на нефт и природен газ. С решение на Министерски съвет от 16 октомври 2015 г. Shell Exploration and Production (LIX) BV получи разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ в площта „Блок 1-14 Хан Кубрат“ (с предишно наименование „Блок 1-14 Силистар“), разположена в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Република България в Черно море. Това бе последвано от подписване на договор за търсене и проучване на 23 февруари 2016 г. с Министерство на енергетиката. Договорът за проучване на „Блок 1-14 Хан Кубрат“ е за петгодишен срок, с право на две удължения от по две години. С решение на Министерски съвет от 21 април 2017 г., последвано от подписване на допълнително споразумение към договора за търсене и проучване, правата и задълженията по разрешението за търсене и проучване на нефт и природен газ бяха прехвърлени на Shell International Exploration and Development Italia S.P.A, считано от 01.08.2017 г. През 2018 г. като партньори в програмата се включиха Woodside Energy с 30% и Repsol с 20%. През второто тримесечие на 2019 г. Shell извърши безопасно проучвателен сондаж „Хан Кубрат-1“, с дълбочина 1300 м до морското дъно и обща дълбочина от 4030 м под морското равнище. След приключването на сондажните дейности, кладенецът бе запечатан и събраните данни ще бъдат анализирани, за да се определят следващите стъпки в програмата за проучване на „Блок 1-14 Хан Кубрат“.
От октомври 2017 г. Shell разшири своя бизнес в България, като добави доставката на авиационно гориво към бизнес портфейла си в страната. Shell & MOH Aviation Fuels Bulgaria, която е 100% дъщерно дружество на Shell & MOH Aviation, е доставчик на Летище София, което е най-голямото летище в България.