Има страхотни български компании. Те отговарят на международните стандарти, предлагат продукти, базирани на локални суровини, и са... нашенски. Една от тези компании е 100% Think Fresh. Те, както си личи от името, произвеждат и после предлагат на потребителя свежи фрешове от плодове (и понякога от зеленчуци).
Хвърчи парцалив сняг, когато успявам да се добера до офиса на основаната на 16 октомври 2011 година млада компания, закътан из бул. „Искърско шосе“ в София. Офисът е тематичен. До отговорничката за продажби има огромна купа с портокали и мандарини, наоколо току-що са пристигнали щайги с ябълки. В друго помещение пък ме посреща „генераторът на идеи“ на компанията, както се определя той, Христо Попов (на снимката долу).
Идеята за революция в културата на хранене
„Всичко тръгна от една идея“, обяснява Попов. „Идеята, че посоката в която се движим на тема хранене, не е добра“.
И докато началото на тази идея е лесно, продължението е малко по-сложно. Специфичността на борбата да освободиш хората от вредните им джънк-фууд навици и култура, да промениш отношението им не само към храната, но и към самите тях (както казва Попов, тялото е „най-скъпата кола, която имаме“, а качествената храна е нейното „гориво“), я превръща в нелесна задача.
За щастие, тя не е и чак толкова обречена. Поне не и на този стадий.
„Още не сме понесли удара“, усмихва се Попов, когато го питам доколко българинът е „фреш“ и доколко сме подвластни на джънк фууд културата. Макар това да звучи, сякаш въпросният удар ще ни помете, той уточнява, че Европа като цяло е много по-резистентна към вредните хранителни навици – за разлика от „еталона“ в тази сфера САЩ.
Едни от най-големите надежди се възлагат на една нова вълна от потребители, осъзнали колко е важно храната, която си набавят, да е стойностна – и които са готови да платят цената за това.
Образоване на подрастващите вместо забрани
Новите консуматори са далеч по-добрият „генератор“ на здравословна култура, отколкото биха били ограниченията като това от 2009 година. Тогава бе забранена продажбата на чипс, захарни изделия и газирани напитки в близост до училищата.
Вместо тези мерки, е нужно наличието на редица други фактори, като примерът на родителите, които трябва да научат децата си на „разбиране“ какво е хубаво и полезно, и какво – не. Безспорно важен е и един по-етичен подход на големите компании, който да се изразява повече в грижа за потребителя, отколкото в робуване на покачващите се проценти на печалбите.
Отговорност пада и върху институциите, отговорни за подрастващите и тяхното здраве, които трябва да насърчават културата на хранене в правилна насока – но не и посредством забрани.
100% Think Fresh отвътре
Прекъсваме по-философските теми и започваме да си говорим конкретно за компанията и за някои интересни факти около нея. Един от тях е например, че междинната опаковка на 100% Think Fresh соковете не е от 0,5, а от 0,6 литра. Потребителите получават "100 милилитра бонус", както се шегува Попов, защото често се оказва, че половин литър не им стига. Тези пластмасови прозрачни бутилки все още могат да се намерят само в рамките на София, но от март месец се очаква разширяване на бизнеса и в три други града.
Във фрешовете си компанията комбинира различни плодове, което много се харесва на потребителите. Показателна за това е предлаганата в три разновидности – малинова, медена и ментова, лимонада. Иновативният и ескпериментален подход е емблематичен за Попов и колегите му – все пак не всеки е готов да пусне сок от краставица и ананас.
„Това, което правим в момента, е да комбинираме различните плодове. Те имат различни свойства, които влияят на различни части от тялото“, обяснява процеса Попов.
Комбинирането на свойствата се съчетава с комбиниране на вкуса и така се раждат селекциите от сокове.
Следващата идея на 100% Think Fresh в тази насока „таргетира“ различни нужди на човешкото тяло. Мозъкът, кожата, енергията, различни фактори, които трябва да бъдат подхранени по различен начин. Специфични сокове за „преди“ и „след“ фитнес, сокове, богати на антиоксиданти за по-възрастните хора, внимателно селектирани комбинации от плодове за малки деца - цялата тази амалгама от формули е следващата стъпка, която компанията иска да предприеме от пролетта на 2013 година.
„Ние нищо не правим – всичко го прави природата“, казва Попов. „Нашата единствена цел и работа е да вземем това, което тя предлага, по най-бързия начин да го изцедим и да го дадем на хората да го пият. Ние сме медиатор, който гледа да не се меси в дейността ѝ, няма как да я надминем“.
Kачествените продукти са бъдещето
Във всеки един „фреш“ бизнес обаче има два опасни фрагмента. Единият е повишената цена на продуктите, с които боравиш, поради качеството им. Другият е повишената цена на вече готовите твои продукти, които предлагаш – и реакцията на потребителите спрямо това. В тези условия балансът между приходи и разходи е нещо доста деликатно.
„Това е бъдещето“, безапелационно заявява генераторът на идеи. „Ако успеем поне частично да променим отношението на хората към това, което слагат в устите си, финансовите резултати ще са добри. Все още нямаме финалния отговор на това какъв е балансът“.
Основното предизвикателство идва от есенцията на фрешовете – те са оборотна стока. Със срок на годност от 3 дни, соковете трябва да бъдат максимално бързо дистрибутирани и евентуално – разпродадени. Пастьоризацията ще увеличи въпросния срок, но Попов е безкомпромисен и тук – "Ако се загрява, това вече не е фреш, а мумия". А 100% Think Fresh не може да си позволи това.
Сокът може да "живее" пълноценно само между 4 и 5 градуса
За да е добър един фреш, е нужно и продуктите, от които е изготвен, да са на висота. В този смисъл в бизнеса е пълно със сертификати за произход и качество и сложен механизъм на подбор, който да осигури това.
„Опитваме се да купуваме плодове от колкото се може по-близко“, уточнява Попов. „И да се придържаме към сезоните. Не бихме използвали ягоди през зимата, например. Бихме ги използвали тогава, когато растат“.
Има плодове, които не растат в България. В този случай невинаги е ясно дали плодовете (и зеленчуците) са така отгледани, както биха били ягодите в лехата на село. В тези условия 100% Think Fresh се старае все пак да купува максимално качествени продукти.
За април месец 2013 година се планира началото на програмата „БГ Градина“, в която фрешовете ще бъдат правени само от плодове и зеленчуци, растящи в радиус от 100 километра около фабриката на
компанията. В продуктите ще е указано не само кога е направен фрешът, а и кога плодовете са откъснати от дървото. По този начин ще се спестява и времето за транспортиране на продуктите.
Друг фактор, особено важен за качеството на сока, е неговото съхранение.
„Спецификацията е проста – сокът може да живее само в един температурен коридор от 4 до 5 градуса. Всякакво движение нагоре или надолу намалява качеството“, обяснява Попов.
Финални думи
След обстойния разговор задавам последния си въпрос, който е воден от лично любопитство:
Кой е най-полезният плод?
„Много зависи...аз съм изключително голям фен на боровинките. Всичките берита са изключително полезни. Боровинката е много вкусна, има уникално съдържание на антиоксиданти, витамин А, магнезий... За съжаление обаче много трудно се прави сок от нея и други берита като арония“, замисля се генераторът на идеи на една от най-идейните компании, с които съм се запознавал като потребител.