„БДЖ-Товарни превози“ е на загуба от над 8,7 млн. лв. за 2023 г. заради намалени приходи от превоз на товари с 14% спрямо миналата година, както и заради по-малка държавна компенсация на цените на енергията, но и заради по-големите инфраструктурни такси. Това сочат предварителните данни за финансовите резултати на дружеството, представени от транспортния министър Георги Гвоздейков в отговор на питане.
Като мотиви за по-малките превозени обеми министърът посочва намаленото промишлено производство в национален и европейски мащаб, пандемията, икономическата обстановка заради войната в Украйна, както и енергийната криза. Освен това се цитира и инфлацията в ценообразуването на основни суровини и услуги.
Само година по-рано – през 2022 г. – „Товарни превози“ бе на печалба в размер на малко над 12.9 млн. лв. Дружеството е на загуба и през 2021 г., като тогава тя е в размер на малко над 7 млн. лв. Тези спадове и върхове се дължат на увеличение на базовата цена на услугата, на компенсиране увеличението на цената на тока, чрез финансиране от държавата и намалени инфраструктурни такси за 2022 с 50%“.
От представената информация става ясно, че дружеството е щяло да е на загуба и през 2022 г., ако не бяха държавните компенсации за енергия и намалените инфраструктурни такси.