За разлика от основателя на Facebook Марк Зукърбърг, на когото беше посветен филм, бащата на социалната мрежа с лого птичка Twitter остава като че ли извън светлините на прожекторите. Кой всъщност е Джак Дорси?
В началото
Компютърният програмист и предприемач е роден на 19 ноември 1976 г. в Сейнт Луис, Мисури. Той се интересува от компютри и комуникации в ранна възраст и започва да програмира още като ученик в гимназията. Дорси е запленен от технологичното предизвикателство при координацията на таксиметрови коли и камиони за доставки, които имат нужда от постоянна връзка един с друг в реално време. Когато е на 15, Джак написва софтуер за изпращане на съобщения, който все още се използва от някои таксиметрови компании.
Създаването на Twitter
След кратък престой в университета за наука и технологии в Мисури, Дорси се премества в Ню Йорк. Следвайки традицията на компютърните предприемачи като Бил Гейтс, Стив Джобс и Марк Зукърбърг Дорси също прекъсва колежа, без да получи диплома. Той се мести в Окланд, Калифорния, и през 2000 г. основава собствена компания, която продава софтуер за изпращане на съобщения по интернет. Малко след това му хрумва идеята да комбинира широкия обхват на софтуера за координация с непринудеността на незабавните съобщения. Тогава той основава вече несъществуващата компания Odeo. “Той дойде при нас с идеята: “Представете си какво би било, ако можехте да споделяте бързо и лесно с всичките си приятели какво правите?”, казва Биз Стоун, предишният изпълнителен директор на Odeo.
Дорси, Стоун и съоснователят на Odeo Евън Уилямс основават нова компания под името Obvious, която по-късно става Twitter. За две седмици Дорси прави сайт, в който потребителите могат да публикуват кратки съобщения до 140 символа, наречени туитове.
На 21 март 2006 г. Дорси публикува първото такова съобщение в мрежата: "Току-що създадох Twitter". След това той става главен изпълнителен директор на компанията. Маха обецата на носа си, за да изглежда като другите мениджъри от Силициевата долина, но оставя рошавата си момчешка прическа. Съоснователят Евън Уилямс заменя Дорси като изпълнителен директор през октомври 2008 г. През март 2011 г. колелото се завърта и Дорси се връща в Twitter като ръководител на продуктовото развитие, на мястото на Уилямс. Той от своя страна се оттегля от ежедневната дейност в Twitter, но остава в управителния й борд.
Успехът на Twitter
Първоначално Twitter е считан за инструмент, чрез който повърхностните и егоцентрични хора да разпространяват дреболиите в животите си със света. Сайтът също така страда от чести прекъсвания поради технически причини. След като обаче знаменитости и изпълнителни директори започват да пускат туитове, мрежата вече не е обект на шеги. Изведнъж Twitter става мощна платформа, чрез която например кандидатите за президент на САЩ Барак Обама и Джон Маккейн се обръщат към поддръжниците си.
Twitter придобива световна популярност по време на президентските избори в Иран през юни 2009 г., когато хиляди поддръжници на опозицията излизат да протестират на улицата срещу президента Махмуд Ахмадинеджад. Когато правителството блокира изпращането на съобщения и достъпа до международни новини, потребителите “наводняват” Twitter с информация за събитията там. Правителството на САЩ дори моли Дорси да забави планираното обновяване на сайта, за да може протестиращите да продължат да споделят информация там.
Отвъд Twitter
През 2010 г. социалната мрежа има над 105 млн. потребители, които туитват 55 млн. пъти на ден. Дорси обаче насочва вниманието си върху друг проект. Той става инвеститор в компанията за социални мрежи Foursquare и предприема нова авантюра - платформата за мобилни плащания Square. Twitter може да е направил революция в начина, по който хората си общуват, но Дорси още не е приключил. Той смята, че с развитието на технологиите ще постигнем и по-бързо споделяне на нещата от живота ни.
“Останете отворени”, призовава технологичният гений.
Източници: Biography.com, Wikipedia.org и собствена информация на Econ.bg