Дисонансът между казаното от МВФ и разбраното от кабинета

08.03.2010 | 09:35
по статията работи: econ.bg
Ключово е нивото на разходите да се спазва стриктно, за да се избегне още по-голям дефицит
Дисонансът между казаното от МВФ и разбраното от кабинета

Заключенията на Международния валутен фонд (МВФ) за икономическото положение в България заприличаха на онзи виц за шведския сексуален филм с евфемистично заглавие. Само дето после се оказало, че филмът не бил шведски, а съветски; не бил сексуален, а социален; и заглавието не било "Баба дала на войника", а "Балада за войника".

След официалната пресконференция на МВФ в края на двуседмичната им визита в България (на 1 март) премиерът Бойко Борисов и финансовият министър Симеон Дянков също имаха такава и обобщиха заключенията на фонда по следния начин:

Симеон Дянков: Може да бъде допуснат дефицит от 1.8% в хазната и разходите да са по-големи. Те обаче ще бъдат свързани основно с разплащания по договори за действително извършена работа. Това е най-високата стойност, която можем да си позволим, без да има проблем за стабилността.

Бойко Борисов и Симеон Дянков: По молба на правителството МВФ е направил анализ за това какъв е допустимият бюджетен дефицит за 2010 г. и според анализа равнището е 1.8% от БВП. До този дефицит ще има стабилност на икономиката според фонда. 

Бойко Борисов: Ако той (дефицитът - бел. авт.) отиде над 2.5 на сто, ще бъде голям риск за страната и ние стриктно спазваме това, което ни казват. Дефицитът трябва да бъде до 1.8 на сто или малко над това равнище.

На 4 март на интернет страницата на МВФ беше публикувано официалното становище на фонда и по-любознателните от вас могат да поиграят на "открийте разликите". Ето и какво е мнението на експертите от фонда: Фискалната политика за 2010 г. изглежда предизвикателна, особено постигането на дефицит от 0.7% от БВП. Очакванията за приходи изглеждат оптимистични. В краткосрочен план повишените акцизи и реформите за увеличаване на събираемостта може да се окажат недостатъчни, за да компенсират по-ниските постъпления заради макроикономическата обстановка и намаляването на социалните осигуровки с 2%. Изплащането на забавени задължения допълнително ще окаже натиск върху касовия дефицит. Към сегашния момент мисията на МВФ очаква дефицит от 1.8% от БВП за 2010 г. Като се има предвид голямата несигурност около приходите, ключово е стриктно да се спазват разходните лимити, за да се избегне опасността от още по-голям дефицит.

Може да има разлики в превода от английски, но това, което се казва е: има опасност от неизпълнение на приходите; разходите трябва да се запазят на нивата, записани в бюджетната рамка за 2010 г.; без политически решения за допълнителни приходи и разходи се очаква бюджетен дефицит от 1.8%. Никъде в писмените заключения на МВФ не се споменава за „допустимо" ниво на бюджетен дефицит, още по-малко пише нещо дори и косвено свързано с правителствена молба за подобен анализ. Това, което се разбира обаче, е, че според тях ако разходите се запазят на предвидените нива в Бюджет 2010 г. (което настоятелно съветват да стане), фискалният дефицит в края на годината ще бъде не 0.7%, а 1.8% от БВП.

Тъй като премиерът Борисов категорично заяви, че "ние стриктно спазваме това, което ни казват", нека видим какви други предложения имат експертите на МВФ.

Оказване на контрол върху общите разходи, но и преструктурирането им с приоритет на разходите, подобряващи растежа на икономиката. Преструктуриране на държавните харчове може да има още през тази година, ако бъде актуализиран бюджетът, но това е малко вероятно, предвид състоянието на икономиката и ограничените приходи в хазната. Дали ще бъде оказан контрол върху разходите е трудно да се каже, при положение, че годината започна с нагласа за постигане на дефицит от 0.7%, но едва два месеца по-късно правителството прави сметка той да е около 1.8% от БВП.

  • Подобряване ефективността и ефикасността на държавната администрация. Този процес започна още през 2009 г., когато министър Дянков обяви 15% съкращение на администрацията, но в крайна сметка за 2009 г. заетите в обществения сектор са намалели с по-малко от 4%, а по данни от ноември миналата година съкращенията в министерствата са били 11.8%.
  • Замразяване на публичните заплати през 2010 г. и обвързването на ръста им в средносрочен план с продуктивността на служителите. Въпреки съкращенията по министерства през януари разходите за заплати и възнаграждения на персонала се увеличават с почти 18%. Част от ръста се дължи на забавени плащания на възнаграждения от миналата година, така че трябва да изчакаме данните за февруари, за да се направи категорично заключение. Това, което буди притеснение обаче, е, че заплатите в обществения сектор през 2009 г. се увеличават със 17% на фона на икономически спад от 5.1% по експресни данни на Националния статистически институт. Като се има предвид, че правителството очаква икономически ръст от 0.3% през тази година и обеща ръст на заплатите и пенсиите в средата на годината, колко ли ще се увеличат разходите за заплати и възнаграждения?
  • Спешни реформи в пенсионната система, за да се подсигури нейната стабилност. Увеличаването на пенсионната възраст беше зачеркнато на този етап, заради общественото недоволство и като цяло реформата беше отложена. През 2011 г. има местни и президентски избори, а 2012 г. е прекалено близо до парламентарните избори, което допълнително намалява вероятността тази реформа да бъде проведена през този мандат.
  • Реформиране на системата на здравеопазване, в която благодарение на изкривени стимули се наблюдава ръст на болници и натиск за ръст на финансирането. Правителството е на мнение, че здравеопазването в България е недофинансирано и въпреки решителността, която демонстрира за реформа в системата, все пак тази година даде гратисен период на болници пред затваряне да отговорят на изискванията на Националната здравно-осигурителна каса и обеща още 400 млн. лв. за здравеопазване през 2010 г.
  • Сред другите препоръки бяха по-нататъшна приватизация и подобряване на процедурите по преструктуриране и фалит на предприятия. И в двете насоки се наблюдава воля за промени и предстои да видим доколко тя е силна.

Така по четири от пет препоръки е почти сигурно, че няма да има напредък през тази година, а същевременно правителството припозна предупреждение, че дефицитът ще бъде 1.8%, а не 0.7%, какъвто е планът в още една препоръка и премиерът и финансовият министър заявиха, че кабинетът "леко ще разхлаби колана". От МВФ не искат чудеса и подвизи от геройство, предложенията им са напълно разумни и още повече - крайно необходими, ако не искаме да се окажем в още една трудна ситуация, този път благодарение на вътрешни фактори.

Първата стъпка при решаването на даден проблем е хората да осъзнаят, че такъв съществува. Слабости се наблюдават както в пенсионната система, така и в сектора на здравеопазването - постоянните дефицити са достатъчно доказателство за това; бюджетните разходи номинално се увеличават с 5%, докато реалният ръст на икономиката се очаква да е 0.3%. Като че ли единственото, за което правителството и МВФ са единодушни, е, че трябва да се изплатят държавните задължения към реалния сектор. Всъщност това е единствената причина, поради която може да се допусне по-голям дефицит от заложения в закона за тази година, защото всичко друго би означавало популистки действия и трупане на рейтинг, а не разумна фискална политика.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....