НАРЕДБА № 23 ОТ 18 ДЕКЕМВРИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО МЯРКА "ПРИЛАГАНЕ НА СТРАТЕГИИТЕ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ" И ПО МЯРКА..

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 1

Година: 2010

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 23.04.2010

НАРЕДБА № 23 ОТ 18 ДЕКЕМВРИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО МЯРКА "ПРИЛАГАНЕ НА СТРАТЕГИИТЕ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ" И ПО МЯРКА "УПРАВЛЕНИЕ НА МЕСТНИ ИНИЦИАТИВНИ ГРУПИ, ПРИДОБИВАНЕ НА УМЕНИЯ И ПОСТИГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА АКТИВНОСТ НА СЪОТВЕТНАТА ТЕРИТОРИЯ ЗА МЕСТНИТЕ ИНИЦИАТИВНИ ГРУПИ, ПРИЛАГАЩИ СТРАТЕГИИ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ" ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ЗА ПЕРИОДА 2007 - 2013 Г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на местни инициативни групи (МИГ), одобрени по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) за периода 2007 - 2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), по мярка "Прилагане на стратегиите за местно развитие" и по мярка "Управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие".

Чл. 2.
(1) Финансовата помощ се предоставя за дейности, които допринасят за постигане на целите на мярка "Прилагане на стратегиите за местно развитие":
1. осигуряване на основа за средносрочно и дългосрочно устойчиво развитие в селските райони чрез прилагането на подхода "отдолу - нагоре" и насърчаване "ученето чрез правене" в местните общности, повишавайки техния капацитет за планиране;
2. създаване на възможности за дългосрочна заетост и повишаване на доходите в селските райони чрез разнообразяване на икономическите дейности, подобряване на конкурентоспособността на местните продукти, опазване на природните ресурси и околната среда в селските райони и развитие на по-качествени услуги в съответствие с нуждите и очакванията на местното население;
3. стимулиране на интегрирани и устойчиви практики.
(2) Финансовата помощ се предоставя за дейности, които допринасят за постигане на целите на мярка "Управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие":
1. насърчаване развитието на МИГ като силна и ефикасно действаща структура;
2. осигуряване на ресурси - човешки, технически и финансови, за цялостно обезпечаване на дейностите на МИГ и за прилагане на техните стратегии за местно развитие;
3. повишаване на информираността и уменията на местните жители относно подхода Лидер и насърчаване на активното им участие в процеса на прилагане на стратегии за местно развитие.
 
Чл. 3.
(1) Мерките се прилагат в селските райони на страната, посочени в приложение № 1.
(2) Одобряването на местни инициативни групи се извършва от министъра на земеделието и храните до края на 2011 г.

Глава втора
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВАТА ПОМОЩ НА МИГ ПО МЯРКА "ПРИЛАГАНЕ НА СТРАТЕГИИТЕ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ"

Раздел I
Финансови условия

 
Чл. 4.
(1) Минималният размер на общия публичен принос от ПРСР в бюджета на една Стратегия за местно развитие (СМР) е левовата равностойност на 1 000 000 евро.
(2) Максималният размер на общия публичен принос от ПРСР в бюджета на една стратегия за местно развитие е левовата равностойност на 2 000 000 евро.
(3) Допълнително финансиране на стратегията за местно развитие е допустимо при спазване на реда на чл. 22 от тази наредба и не може да надвишава 25 % от първоначално одобрения бюджет на стратегията. Максималният размер на общия публичен принос от ПРСР с включено допълнително финансиране не може да превишава левовата равностойност на 2 500 000 евро за една стратегия за местно развитие.
(4) До 20 процента от общия публичен принос от ПРСР могат да бъдат предвидени за финансиране на управлението на дейността на МИГ и за придобиване на умения и постигане на обществена активност, при условие че са посочени в бюджета на стратегията за местно развитие.

Чл. 5. Максималната стойност на един проект, подпомаган по мерките от стратегията за местно развитие, не може да надвишава левовата равностойност на 200 000 евро.

Чл. 6.
(1) Финансовата помощ за проект към стратегия за местно развитие е в размер на:
1. до 100 на сто от общата стойност на допустимите разходи за проекти на общини;
2. до 100 на сто от общата стойност на допустимите разходи за проекти по мерки от чл. 52 от Регламент на Съвета (ЕО) № 1698/2005 от 20 септември 2005 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) (ОВ L 277, 21.Х.2005 г., стр. 1), негенериращи приходи в обществен интерес, подадени от юридически лица с нестопанска цел, местни поделения на вероизповедания или на читалища за проекти, негенериращи приходи;
3. до 70 % от общата стойност на допустимите разходи за проекти, непопадащи в т. 1 и 2.
(2) Размерът на помощта трябва да е в съответствие с условията, установени в Регламент № 1698/2005, когато същият е приложим.
(3) Финансовата помощ за проекти, отнасящи се до производството на продукти, които не са включени в Приложение 1 от Договора за създаване на Европейската общност, се предоставя при спазването на правилата на Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност по отношение на минималната помощ (ОВ L 379 от 28.12.2006 г.).

Раздел II
Изисквания към кандидатите

 
Чл. 7.
(1) Финансова помощ се предоставя само на МИГ, одобрени по реда на тази наредба.
(2) Местните инициативни групи са юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, регистрирани по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които:
1. представляват публично-частни партньорства със задължително участие на общините от територията на действие на МИГ; правото на участие на общините в партньорството се удостоверява с решения на общинските съвети;
2. в наименованието си съдържат обозначението "Местна инициативна група" или съкратено "МИГ";
3. имат седалище и адрес на управление на територията на селския район, в който осъществяват дейността си;
4. имат колективен управителен орган със състав от 5 до 9 лица, които имат постоянен адрес и/или работят на територията на действие на МИГ;
5. имат дял на представителите на общинската власт в колективния управителен орган по т. 4, непревишаващ 49 процента;
6. имат колективен върховен орган, чиито членове са с постоянен адрес или седалище на територията на действие на МИГ;
7. представят за одобрение и пряко се ангажирант с прилагането на интегрирана стратегия за местно развитие, разработена съгласно изискванията на ПРСР, в случай че бъдат одобрени.
(3) Местната инициативна група трябва да отговаря на следните изисквания за осигуряване на персонал и технически средства за прилагане на стратегията:
1. осигурен самостоятелен офис за срок от 5 години;
2. осигурени служители за позициите изпълнителен директор, експерт/и по прилагане на дейностите по Стратегията за местно развитие, счетоводител и асистент;
3. разполагат със следното офис оборудване за осъществяване на дейността - компютри, съответстващи на броя на наетия персонал, принтер, интернет връзка и телефон.
(4) Изпълнителният директор отговаря за прилагането на стратегията за местно развитие, като неговите правомощия се определят с договора за наемане.
(5) Изпълнителният директор трябва да отговаря на следните изисквания:
1. завършено висше образование;
2. общ професионален стаж най-малко 5 г.;
3. наличие на управленски опит най-малко две години;
4. наличие на опит в реализиране на проекти.

Раздел III
Изисквания към стратегиите за местно развитие и правилата за тяхното прилагане

 
Чл. 8. Стратегията за местно развитие трябва да е разработена в съответствие със съдържанието и структурата, посочени в приложение № 2.

Чл. 9.
(1) Стратегията за местно развитие трябва да обхваща територия с население не по-малко от 10 хиляди и не повече от 100 хиляди души в селски район по данни за населението на Националния статистически институт към датата на кандидатстване.
(2) Дадена територия може да бъде включена в обхвата на дейност само на една МИГ и само в една стратегия за местно развитие.
(3) Територията, за която е разработена стратегията за местно развитие, трябва да е с непрекъснати граници.

Чл. 10.
(1) Стратегията за местно развитие се разработва за територията на действие на МИГ.
(2) Стратегията за местно развитие се разработва за период до края на 2013 г.
(3) Не е допустимо сключване на договори за предоставяне на финансова помощ за проекти по стратегията за местно развитие след 2013 г.
(4) Крайният срок за изпълнените и отчитане на проекти по стратегията за местно развитие е 30 юни 2015 г.
(5) Крайният срок за изпълнените и отчитане на дейности за управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност за съответната територия на МИГ е 30 септември 2015 г.

Чл. 11.
(1) Стратегията за местно развитие може да включва дейности по:
1. мерки, включени в Регламент № 1698/2005 г.;
2. мерки, включени в Програмата за развитие на селските райони;
3. други мерки, извън описаните в т. 1 и 2, само ако допринасят за постигане целите на ПРСР, целите на стратегиите за местно развитие и са насочени към опазване на околната среда, селския пейзаж или местната идентичност.
(2) Не се предоставя финансова помощ за мерки по ал. 1, свързани с механизъм за плащане на площ или предвиждащи фиксирани годишни премии.
(3) Всяка мярка по ал. 1, предложена в стратегията за местно развитие, трябва да съдържа описание на целите и обхвата на мярката, допустимите кандидати, допустимите дейности и разходи, определените финансови параметри за проектите, размера на финансовата помощ и критерии за избор на проекти.
(4) За мерките от Регламент № 1698/2005 г., включени в стратегията за местно развитие, се прилагат условията за допустимост, определени в него.
(5) За мерки по ал. 1, т. 2 се прилагат изискванията за допустимост на дейностите, разходите и за получателите на помощта, както и размерът на финансовата помощ, включени в наредбата, определяща условията и реда за подпомагане по съответната мярка от ПРСР, с изключение на критериите за минимален и максимален размер на проектите.
(6) За мерките, които са посочени в ПРСР, но не са приети наредби за тяхното прилагане към датата на подаване на заявлението за подпомагане по тази наредба, се прилагат условията за допустимост, определени в Регламент № 1698/2005 г.

Чл. 12.
(1) Не се предоставя финансова помощ за следните дейности:
1. изграждане и обновяване на инфраструктура и закупуване на оборудване за лов, скално катерене и голф;
2. дейности в сектор рибарство и аквакултури;
3. хазарт.
(2) Не се предоставя финансова помощ за покриване на следните разходи:
1. закупуване на машини, оборудване и съоръжения втора употреба;
2. закупуване на животни за земеделски дейности;
3. закупуване на едногодишни растения;
4. лихви, глоби и неустойки;
5. закупуване на недвижими имоти;
6. текуща поддръжка на активи, обект на инвестиционна подкрепа;
7. принос в натура;
8. инвестиции, отнасящи се до обикновена замяна;
9. свързани с договор за лизинг, като печалба за лизинговата компания, разходи по лихви за рефинансиране, оперативни и застрахователни разходи;
10. разходи, направени преди датата на подписване на договора за финансово подпомагане, с изключение на общи разходи по мерките за инвестиционни дейности;
11. разходи за дейности, подпомагани по друг проект или програми на Европейския съюз (ЕС);
12. мита, акцизи, такси;
13. данъци, с изключение на невъзстановимия данък добавена стойност, когато е поет действително и окончателно от получатели на помощта, различни от лицата, които не подлежат на облагане с данък съгласно чл. 4, параграф 5, първа алинея от Шестата директива на Съвета 77/388/EИО от 17 май 1977 г. (ОВ L 145, 1977 г.) относно хармонизацията на законодателството на страните членки за данъците върху оборота - Обща система на ДДС: единна основа за изчисляване.
(3) Не са допустими разходи, платени в брой, с изключение на разходите по чл. 39, ал. 2 и 3.

Чл. 13.
(1) Допустими получатели на финансова помощ по мерките от стратегиите за местно развитие са:
1. земеделски производители, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители (ДВ, бр. 10 от 1999 г.);
2. земеделските стопани, регистрирани в Интегрираната система за администриране и контрол;
3. собственици на гори;
4. признати организации на производители;
5. лица, регистрирани по Търговския закон, Закона за кооперациите или Закона за занаятите;
6. общини на територията на съответната МИГ;
7. юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
8. читалища, вписани по Закона за народните читалища;
9. граждански дружества, учредени по Закона за задълженията и договорите;
10. местни поделения на вероизповедания, регистрирани като юридически лица съгласно чл. 20 на Закона за вероизповеданията;
11. физически лица.
(2) Дейностите по проектите на лицата по ал. 1 трябва да се осъществяват на територията на МИГ.
(3) Лицата по ал. 1 трябва да имат постоянен адрес - за физическите лица, и седалище - за еднолични търговци и юридическите лица, на територията на МИГ.
(4) Лицата по ал. 1, т. 9 могат да бъдат включени като допустими получатели на финансова помощ само за мярката по чл. 52, т. b, т. ii от Регламент № 1698/2005 г.

Раздел IV
Ред за избор на местните инициативни групи


Чл. 14.
(1) Избор на МИГ се извършва чрез провеждане на процедура, която започва след публикуване на обява в най-малко един национален ежедневник и на електронната страница на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).
(2) Първата обява за набиране на заявления за избор на МИГ се публикува през 2009 г., като до края на 2011 г. се публикуват най-малко три обяви.
 
Чл. 15.
(1) Кандидатите подават заявление по образец съгласно приложение № 3 до министъра на земеделието и храните в срока, уточнен в обявата, и прилагат следните документи:
1. копие от устава и съответно учредителен акт на МИГ;
2. копие от протокола от учредителното събрание на МИГ;
3. копие от съдебното решение по регистрация;
4. удостоверение за актуално състояние, ако регистрацията е направена преди повече от 6 месеца от датата на подаване на заявлението;
5. копие на удостоверение от Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност;
6. копие на регистрация по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) - ако има такава;
7. списък на членовете на колективен върховен орган и списък на членовете на управителен орган;
8. решение на общинския съвет за участие на съответната община в учредяването на МИГ;
9. декларация от кмета на общината, че общината не участва в регистрирането на повече от една МИГ за една и съща територия;
10. удостоверение за наличие или липса на задължение по чл. 87, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, издадено от компетентния орган по приходите не по-рано от 1 месец преди датата на кандидатстване;
11. автобиография на изпълнителния директор на МИГ, експерт/ите по прилагане на дейностите по Стратегията за местно развитие, счетоводител и асистент;
12. писмено споразумение с лицата, посочени за позициите изпълнителен директор и асистент, за последващо наемане по трудов договор на пълен работен ден, в случай на одобрение на заявлението;
13. писмено споразумение с лицата, посочени за позиция експерт по прилагане на дейностите по Стратегията за местно развитие, и счетоводител за наемане на трудов договор, в случай на одобрение на заявлението;
14. стратегия за местно развитие съгласно приложение № 2;
15. резюме на стратегията за местно развитие (до пет страници);
16. документ, удостоверяващ наличието на работно помещение (договор за наем, за покупко-продажба, за предоставяне на право на ползване);
17. документи, удостоверяващи наличието на офис оборудване и техника (договор за наем, за покупко-продажба, за предоставяне на право на ползване);
18. копие на личните карти/удостоверения за постоянен адрес, издадени от съответната община на членовете на управителния орган на МИГ, и документи, доказващи заетост на територията на действие на МИГ;
19. копие на личните карти/удостоверения за постоянен адрес, издадени от съответната община, и/или удостоверение за актуално състояние на членовете на колективния върховен орган на МИГ, с изключение на лицата, вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията;
20. документи, доказващи консултиране на проекта за стратегия със заинтересованите страни.
(2) Заявления, подадени след крайния срок, посочен в обявата, няма да бъдат разглеждани.
(3) Заявленията се подават в запечатан плик в деловодството на МЗХ - лично, по пощата с обратна разписка или по куриер.
(4) Документите по ал. 1 се подават в оригинал, едно копие на хартиен носител, заверено с "вярно с оригинала" и подпис на изпълнителния директор, и едно копие на електронен носител (компактдиск).

Чл. 16.
(1) В срок до пет месеца от изтичане на крайния срок за подаване на заявленията комисия, назначена със заповед на министъра на земеделието и храните, извършва избор на кандидатите.
(2) Комисията за избор се състои от експерти от МЗХ, Разплащателната агенция (РА), представители на управляващите органи на Оперативните програми по Структурните фондове и външни експерти-оценители и се председателства от представител на управляващия орган на ПРСР.
 
Чл. 17.
(1) Изборът на МИГ се извършва на два етапа. Първият етап обхваща проверка на заявленията и приложените документи за административно съответствие и допустимост, а вторият - осъществяване на техническа оценка на качеството на представените стратегии за местно развитие и на кандидатите за МИГ.
(2) При установена липса, непълнота или неточност на представените документи управляващият орган на ПРСР уведомява писмено кандидата, който в 14-дневен срок от датата на уведомяването може да отстрани констатираните пропуски чрез представяне на изискуемите документи.
(3) Срокът по ал. 2 спира да тече за времето до отстраняване на нередовности в представените документи.
(4) Когато кандидатът не отстрани установените нередовности в срока по ал. 2, както и при несъответствие с изискванията за административно съответствие и/или допустимост, комисията прави предложение за отхвърляне на заявлението за одобрение на МИГ.
(5) Заявленията и приложените към тях документи, преминали етапа на проверка за административно съответствие и допустимост, се допускат до техническата оценка, която се извършва по критерии съгласно приложение № 4.
(6) Всяко заявление и приложените към него документи са предмет на техническа оценка от най-малко двама външни експерти-оценители, притежаващи познания и опит в оценяване на проекти и програми.
(7) Общата оценка за всяко едно заявление се формира като средноаритметично от сбора на оценките на експертите по ал. 6. При разлика с повече от 10 точки в оценките заявлението и приложените към него документи се оценяват от трети член на комисията. Преди да бъде представена на комисията, оценката на третия оценител се съгласува с експертите, извършили първоначалната оценка. Решението за общата оценка на проектното предложение се взема с мнозинство повече от половината от всички членове на комисията за избор.

Чл. 18.
(1) Кандидатите, получили по-малко от 60 точки на техническата оценка, се предлагат от комисията за избор на министъра на земеделието и храните за отхвърляне.
(2) За кандидатите, получили 60 и повече точки на техническата оценка, комисията извършва проверка за допустимост на разходите, посочени в заявлението по чл. 42, ал. 2.
(3) На кандидатите, получили 60 и повече точки на техническата оценка, се извършва посещение на място за потвърждаване достоверността на посочените в кандидатурата данни и обстоятелства.
(4) Проверката на място се извършва от членове на комисията за избор.
(5) При потвърждаване на достоверността на посочените данни и обстоятелства в резултат от проверката комисията предлага за одобрение кандидатите и планирани дейности и разходи за управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност за текущата календарна година.

Чл. 19. Комисията за избор класира кандидатите според общия брой получени точки и изготвя мотивирано предложение до министъра на земеделието и храните за одобрените или отхвърляне на всеки от кандидатите.

Чл. 20.
(1) В срок до 1 месец от получаване на предложението от комисията за избор министърът на земеделието и храните издава заповед за одобряване или отхвърляне на кандидатите за МИГ, както и заповед за одобрение на планирани за текущата календарна година дейности и разходи за управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност за одобрените кандидати.
(2) В срок до 14 работни дни от датата на издаване на заповедта по ал. 1 на всички кандидати се изпраща уведомително писмо за одобряване или отхвърляне на МИГ.
(3) Отхвърлените кандидати имат право да кандидатстват отново при откриване на следваща процедура.
(4) В срок до 15 работни дни от получаване на уведомителното писмо по ал. 2 одобрените кандидати представят в МЗХ трудов договор на пълен работен ден за неопределено време с изпълнителния директор и асистента и договори за наемане на експерт/и по прилагане на дейностите по Стратегията за местно развитие и счетоводител.
(5) В случай на отказ или при наличие на обективни причини първоначално предложените лица за съответната позиция да не подпишат договор кандидатите могат да представят договор, придружен от автобиография, на лица, отговарящи на изискванията, посочени в чл. 7, ал. 4 и съответно т. 1. 4 от Стратегията за местно развитие.
 
Чл. 21. В срок до един месец от получаване на уведомителното писмо за одобряване кандидатът е длъжен да се яви в МЗХ за сключване на тристранен договор за финансиране изпълнението на Стратегията за местно развитие между МИГ, РА и МЗХ, в който са описани правата, задълженията и отговорностите на всяка от тези страни.
 
Чл. 22.
(1) След подписване на договора по чл. 21 промяна в одобрената стратегия за местно развитие се допуска само по отношение на финансовите й параметри.
(2) При договаряне на целия бюджет на Стратегията за местно развитие МИГ може да подаде заявление до управляващия орган на ПРСР за увеличаване на финансовата помощ до размера, посочен в чл. 4, ал. 4.
(3) Към заявлението по ал. 2 МИГ представя:
1. доклад за договорените, реализираните проекти и извършените дейности;
2. финансова таблица с усвоените, договорените и планираните средства.
(4) Преди подписване на допълнително споразумение за изменение на договора за увеличаване на бюджета МЗХ извършва проверки на място.

Раздел V
Процедура за избор и финансиране на дейности за изпълнение на Стратегията за местно развитие от МИГ

 
Чл. 23.
(1) При избора и финансирането на дейности за изпълнение на Стратегията за местно развитие МИГ прилага както процедурите и правилата, одобрени като част от стратегията, така и тези, включени в договора за финансиране изпълнението на стратегията за местно развитие.
(2) За изпълнение на Стратегията за местно развитие МИГ е длъжна да:
1. информира, консултира и подпомага подготовката на проекти на потенциалнитe кандидати;
2. подготвя и публикува покана за кандидатстване с проекти на територията на МИГ;
3. приема и регистрира заявления за кандидатстване;
4. създава и поддържа база данни за постъпилите проекти по Стратегията за местно развитие, тяхното състояние и движение;
5. извършва проверка за административно съответствие и допустимост на проектите;
6. осъществява техническа експертна оценка и класиране на проектите;
7. извършва подготовка и провеждане на заседания на комисията за избор на проекти към съответната МИГ;
8. изпраща информация за всички проекти, одобрени от комисията за избор на проекти към МИГ, в областната РА по седалище на МИГ за извършване на проверка за съответствие с процедурите, описани в Стратегията за местно развитие, критериите за допустимост на кандидата и критериите за допустимост на проекта и планираните разходи;
9. информира писмено кандидатите за одобрение или отхвърляне на проекта;
10. сключва договори с одобрените кандидати за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
11. осъществява наблюдение на изпълнението на проектите;
12. осъществява посещения на място;
13. подпомага одобрените кандидати при подготовката на заявки за плащане до Разплащателната агенция и изготвяне на доклади за отчитане на изпълнението;
14. изготвя годишен доклад за отчитане изпълнението на Стратегията за местно развитие, както и други доклади и справки за изпълнение на Стратегията за местно развитие, изисквани от управляващия орган на ПРСР;
15. представя до управляващия орган на ПРСР до 31 януари на следващата календарна година годишен доклад за отчитане изпълнението на Стратегията за местно развитие;
16. информира своевременно управляващия орган на ПРСР за проблеми, възникнали при изпълнението на стратегията.
(3) За изпълнение дейностите по Стратегията за местно развитие управляващият орган на ПРСР извършва следното:
1. разглежда и одобрява годишните доклади на МИГ за отчитане изпълнението на Стратегията за местно развитие;
2. извършва посещения на МИГ за оценка на напредъка в прилагането на стратегията и съответствието с договора за финансиране изпълнението на Стратегията за местно развитие.
(4) За изпълнение дейностите по Стратегията за местно развитие Разплащателната агенция извършва следното:
1. утвърждава или не одобрява допустимостта на кандидатите и разходите по предложените от МИГ проекти и проверява изпълнението на процедурата за избор на проекти;
2. приема заявки за плащане от получателя на помощта;
3. прави административна проверка на заявките преди всяко плащане;
4. може да прави проверка на място на получателя преди всяко плащане;
5. одобрява или отхвърля (изцяло или частично) заявките за плащане със заповед на изпълнителния директор;
6. извършва плащането;
7. може да извършва последваща проверка на получателя на помощта.
(5) В случай на неодобрение на допустимостта на кандидатите разходите или неодобрение на процедурата за избор на проекти по Стратегията за местно развитие Разплащателната агенция уведомява МИГ, че по съответния проект с кандидата не следва да се сключва договор за безвъзмездна финансова помощ.
(6) В случай на частично неодобрение на разходите Разплащателната агенция уведомява МИГ, че по съответния проект разходите трябва да се редуцират преди подписване на договор с кандидата.

Чл. 24.
(1) Членове на комисия за избор на проекти към съответната МИГ са членовете на управителния орган на МИГ и външни експерти, определени от управителния орган на МИГ, с цел осигуряване на обективност, публичност и прозрачност.
(2) Преди започване на работа на комисията за избор всички нейни членове подписват декларация за липса на конфликт на интереси.
(3) В случаите, когато член на комисията установи, че е налице конфликт на интереси, той подава писмо до МИГ за самоотвод, като неговото място в комисията се заема от нов член.
(4) Външните експерти - членове на комисията, трябва да притежават необходимата квалификация и опит съобразно вида на оценяваните проекти.

Чл. 25. За извършване на предвидените дейности МИГ получава техническа и методическа помощ от управляващия орган на ПРСР и методическа помощ от Разплащателната агенция.

Раздел VI
Условия и ред за изплащане на финансовата помощ за осъществяване на проектите от Стратегията за местно развитие


Чл. 26.
(1) Финансовата помощ се изплаща след извършване на дейностите по проекта.
(2) Допустимо е плащане и преди завършване на дейностите за инвестиционни проекти във вид на авансово и междинно плащане.
(3) Авансово плащане и/или междинно плащане се извършват, при условие че са предвидени в проекта и са одобрени от Разплащателната агенция и МИГ.
(4) Авансово плащане е допустимо само за инвестиционни проекти.
 
Чл. 27.
(1) Авансовото плащане е в размер до 20 на сто от стойността на одобрената финансова помощ.
(2) Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(3) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на сключване на договора за изпълнение на проекта.
(4) В случаите на авансово плащане се изисква банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция в размер 110 % от стойността на авансовото плащане.
(5) Срокът на валидност на банковата гаранция по ал. 4 трябва да покрива срока на договора по проекта между получателя и МИГ, удължен с шест месеца.
(6) Банковата гаранция по ал. 4 се освобождава, след като Разплащателната агенция установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на финансовата помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.

Чл. 28.
(1) При кандидатстване за авансово плащане получателят на помощта подава заявка за авансово плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на Разплащателната агенция в регионалните разплащателни агенции (РРА) по място на извършване на инвестицията, и прилага следните документи:
1. нотариално заверено пълномощно в случай че документите не се представят лично от получателя или от законния представител на получателя;
2. копие от документ за самоличност на получателя и на лицето, подаващо документите (в случай на упълномощаване);
3. нотариално заверен образец от подписа на законния представител на получателя;
4. банкова гаранция в размер 110 % от стойността на исканото авансово плащане и сключена за максималния срок на договора, удължен с шест месеца.
(2) Заявка за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от датата на сключване на договора за финансово подпомагане.
(3) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите в присъствието на получателя на помощта.
(4) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на получателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 получателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 27, ал. 5 отново да подаде заявка за плащане.
(6) След приемане на документите за авансово плащане получателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
(7) В срок до един месец от подаване на заявката за авансово плащане Разплащателната агенция изплаща одобрената сума или мотивирано отказва авансовото плащане със заповед на изпълнителния директор на Разплащателната агенция.

Чл. 29.
(1) Междинно плащане е допустимо, но не повече от два пъти, за периода на изпълнение на проекта със срок на изпълнение до 12 месеца и до четири междинни плащания за проекти с период на изпълнение над 12 месеца.
(2) Междинното плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията и при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(3) Междинно плащане може да бъде заявено не по-късно от шест месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията по договора.
 
Чл. 30.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане получателят на помощта подава заявка за плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на Разплащателната агенция в РРА по място на извършване на инвестицията, и прилага следните документи:
1. удостоверение за актуално състояние, издадено не по-рано от 6 месеца преди датата на подаване на документите, в случаите на получатели юридически лица (ЮЛ) и еднолични търговци (ЕТ), които не се вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията, и копие на личната карта за управляващия ЮЛ или ЕТ или копие на личната карта за получатели - физически лица;
2. нотариално заверен образец от подписа на законния представител на получателя;
3. копие на документ за самоличност на получателя и на лицето, подаващо документите, в случай на упълномощаване;
4. нотариално заверено пълномощно в случай, че документите не се подават лично от получателя или решение на управителния орган на юридическото лице;
5. счетоводен баланс за последната финансова година и тримесечието преди подаване на заявката (за ЕТ и ЮЛ), подписан и подпечатан от законния представител и главния счетоводител и заверен от регистриран одитор за лицата, описани в чл. 38 от Закона за счетоводството;
6. отчет за приходите и разходите за последната финансова година и тримесечието преди подаване на заявката за ЕТ и ЮЛ, подписан и подпечатан от законния представител и главния счетоводител и заверен от регистриран одитор за лицата, описани в чл. 38 от Закона за счетоводството;
7. справка за дълготрайните активи към счетоводния баланс за последното тримесечие, подписана и подпечатана от законния представител и гл. счетоводител за ЕТ и ЮЛ;
8. копие на удостоверение за регистрация по Закона за данък добавена стойност (ЗДДС), издадено от териториално звено на Националната агенция по приходите не по-рано от 2 седмици от датата на подаване на заявката за плащане, или декларация до РА, че лицето няма да упражни правото си на данъчен кредит по чл. 74 и 76 ЗДДС за налични активи и получени услуги по ПРСР (2007 - 2013), финансирани преди датата на регистрация по ЗДДС ведно с копие от дневника за покупки, от които е видно, че не е ползвал данъчен кредит;
9. удостоверение, че получателят не е в процедура по ликвидация;
10. удостоверение, че получателят не е обявен в несъстоятелност или не е в открито производство по несъстоятелност;
11. копие от документ за собственост на сграда/земя и/или копие от договор за наем и/или копие от договор за учредено право на ползване и/или договор за учредено право на строеж;
12. първични счетоводни документи (например фактури), доказващи извършените разходи;
13. платежен документ, прикрепен към всяка фактура, който да доказва плащане от страна на получателя;
14. банково извлечение от деня на извършване на плащането, доказващо плащане от страна на получателя;
15. застрахователна полица за всички активи на предмета на инвестицията в полза на Разплащателната агенция;
16. квитанция/платежно нареждане за изцяло платена застрахователна премия за срока на застраховката;
17. договор с доставчиците за закупуване/доставка на всеки актив - обект на инвестицията, с детайлно описание на техническите характеристики ведно с подробна количествено-стойностна сметка;
18. копие от разрешително или лиценз или друг документ, доказващ извършване на подпомаганата дейност.
(2) В случаите на изграждане и/или реконструкция или подобрение на сгради и/или помещения и друга недвижима собственост получателят представя и:
1. разрешително за ползване на строеж (протокол образец 16 съгласно Наредба № 3 от 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството, ДВ, бр. 72 от 2003 г. (Наредба № 3 от 2003 г.), или разрешително за въвеждане в експлоатация (протокол образец 15 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.);
2. констативен акт за предаване на строежа от строителя на инвеститора;
3. акт за установяване на всички видове стратегии за местно развитие, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (протокол образец 12 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.).
(3) В случаите на инвестиции за закупуване на коне за неземеделска дейност получателят представя копие от паспортите на закупените животни.
(4) В случаите на закупуване на нови машини, съоръжения и оборудване, вкл. и компютърен софтуер и специализирана техника, на пазарната стойност на активите към заявката за плащане се представя:
1. протокол образец 17 за проведена 72-часова проба на машините при експлоатационни условия (съгласно Наредба № 3 от 2003 г.);
2. приемно-предавателен протокол между доставчика и получателя за доставената стока - обект на инвестицията, съдържащ детайлно описание на техническите характеристики;
3. технологичен проект (за инвестиции - технологични линии и строеж).
(5) В случаите на придобиване на патентни права и лицензи към заявката за плащане се представят:
1. копие от лицензионен договор;
2. копие от издаден патент и/или авторско свидетелство за изобретение и/или свидетелство за регистрация на полезен модел, издадено от Патентното ведомство.
(6) В случаите на закупуване на транспортни средства за неземеделски дейности, пряко свързани с дейността, към заявката за плащане се представят свидетелство за регистрация на МПС и приемо-предавателен протокол между доставчика и получателя за доставената стока - обект на инвестицията, съдържащ детайлно описание на техническите характеристики.
(7) В случаите на разходи, свързани с хонорари за архитекти, инженери, консултации, предпроектни изследвания, разработване на системи за управление, рекламни и информационни материали, към заявката за плащане се представя констативен протокол за извършените дейности съгласно договора.
(8) Регионалната разплащателна агенция има право да изиска и други документи, свързани с проекта.
(9) Заявка за следващо междинно плащане за всеки един проект се подава след извършване на плащане на предходната заявка за плащане.
(10) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на дейностите по проекта, но не по-късно от един месец от изтичане на срока, посочен в договора.

Чл. 31.
(1) Регионалната разплащателна агенция извършва преглед на документите по чл. 30 в присъствието на получателя на помощта.
(2) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 1 РРА връща документите на получателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(3) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 2 получателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 30, ал. 10 и съответно чл. 29, ал. 3 отново да подаде заявка за плащане.
(4) След приемане на документите за плащане получателят на помощта получава уникален идентификационен номер на заявката.
 
Чл. 32.
(1) В срок до четири месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. може да извърши проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащането на финансовата помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща одобрената финансова помощ.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти РРА уведомява писмено получателя на помощта, който в срок до 15 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи.
(3) Срокът по ал. 1 се удължава в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности или по дадена заявка за плащане е необходимо становище на други органи или институции, той се удължава със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност;
3. когато е необходимо създаването на специална експертна комисия за проверка на цялата или част от заявката за плащане, той се удължава със срока на работа на комисията, който се удостоверява с акта за нейното създаване.

Чл. 33. Плащанията се изчисляват на основа на приетите за допустими и реално извършени разходи след извършване на проверките по чл. 23, ал. 4, т. 3 и 4 и при спазване на разпоредбите на чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1975/2006 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета по отношение на прилагането на процедури за контрол, както и кръстосано спазване по отношение на мерките за подпомагане на развитието на селските райони (ОВ L 368, 23.ХII.2006 г. и Българско специално издание: глава 03, том 80) (Регламент (ЕО) № 1975/2006).

Чл. 34.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или на цялата помощ, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 23, ал. 4, т. 3 и 4;
2. установи несъответствие с целите, дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. получателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 32, ал. 2;
4. се приложи правилото по чл. 31 от Регламент (ЕО) № 1975/2006.
(2) В случаите на отказ за изплащане на финансовата помощ получателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане за същата инвестиция.

Глава трета
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МИГ, ПРИДОБИВАНЕ НА УМЕНИЯ И ПОСТИГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА АКТИВНОСТ НА СЪОТВЕТНА ТЕРИТОРИЯ ЗА МИГ, ПРИЛАГАЩИ СТРАТЕГИИ ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ

Раздел I
Изисквания към кандидатите


Чл. 35. Безвъзмездна финансова помощ за управление на МИГ, придобиване на умения и постигане на обществена активност се предоставя само на МИГ, която е одобрена със заповед на министъра на земеделието и храните и е сключила договор за финансиране изпълнението на Стратегия за местно развитие.

Раздел II
Финансови условия

 
Чл. 36.
(1) Финансовата помощ, отпускана при условията на тази глава, е част от бюджета на стратегията на МИГ, предназначен за управление, придобиване на умения и постигане на обществена активност на територията й на действие.
(2) Максималният размер допустими разходи за финансовата помощ по ал. 1 не може да надхвърля 20 % от общия публичен принос, одобрен за финансиране от ПРСР за изпълнение на Стратегия за местно развитие.
(3) Финансовата помощ по ал. 1 възлиза на 100 % от одобрените разходи.
 
Чл. 37.
(1) Помощта по чл. 36, ал. 1 се разпределя поравно за годините на прилагане на стратегията и се изплаща за финансиране на одобрени и извършени дейности и разходи.
(2) Изключение е допустимо само за първата година, в която разходите могат да бъдат завишени с до 20 % от размера на годишната сума, определена по ал. 1.
(3) В случаите по ал. 2 остатъкът от определената финансова помощ по чл. 36 се разпределя поравно за всяка от годините, оставащи за прилагане на стратегията.
(4) Финансовата помощ се изплаща на МИГ на до две междинни плащания за всяка една година от периода на прилагане на стратегията с изключение на първата, когато са допустими до три междинни плащания.
(5) (В сила от 01.03.2010 г.) Авансово плащане се извършва еднократно, при условие че тази възможност е включена в договора за отпускане на финансова помощ.
(6) (В сила от 01.03.2010 г.) Авансовото плащане е в размер до 20 на сто от стойността на публичната помощ за разходи за управление, одобрена за съответната стратегия.
(7) (В сила от 01.03.2010 г.) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на сключване на договора за отпускане на финансова помощ.
(8) (В сила от 01.03.2010 г.) В случаите на авансово плащане се изисква банкова гаранция в полза на Разплащателната агенция в размер 110 % от стойността на авансовото плащане.
(9) (В сила от 01.03.2010 г.) Срокът на гаранцията трябва да покрива срока на изпълнение на Стратегията за местно развитие.
(10) (В сила от 01.03.2010 г.) Гаранцията се освобождава след крайната дата за изпълнение на стратегията.

Раздел III
Допустими разходи


Чл. 38. Възстановяват се единствено разходи, които:
1. са извършени и платени от МИГ след подписване на договора за финансово подпомагане на Стратегията за местно развитие;
2. могат да бъдат установени и потвърдени с оригинали на документи съгласно българското законодателство, удостоверяващи извършените и платени разходи.
 
Чл. 39.
(1) Максималният размер на финансова помощ, предназначена за разходи за управление на МИГ (оперативни разходи), не може да надвишава 60 % от средствата по чл. 36, ал. 2, като останалите се използват за изпълнение на дейностите по придобиване на умения и постигане на обществена активност за развитието на територията.
(2) Допустимите разходи за управление дейността на МИГ (оперативни разходи) са следните:
1. разходи за заплати и други възнаграждения за персонала (изпълнителен директор, експерт/и по прилагане на дейностите по Стратегията за местно развитие, счетоводител, асистент и др.), в т. ч. социални и здравни осигуровки за персонала;
2. разходи за експерти и други платени услуги, свързани с прилагането на стратегията, възнаграждения на експерти (възнаграждения на консултанти, външни експерти, одитори и др.);
3. разходи за командировки на персонала съгласно Наредбата за командировките в страната, приета с ПМС № 72 от 1986 г. (обн., ДВ, бр. 11 от 1987 г.; изм., бр. 21 от 1991 г., бр. 2 от 1994 г., бр. 62 от 1995 г., бр. 34 от 1997 г., бр. 40 от 1999 г. и бр. 2 от 2008 г.) и Наредбата за служебните командировки и специализациите в чужбина, приета с ПМС № 115 от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 50 от 2004 г.; изм., бр. 80 и 86 от 2004 г., бр. 36 и 96 от 2005 г., бр. 2 от 2006 г., бр. 23 и 98 от 2007 г., бр. 64 от 2008 г. и бр. 10 от 2009 г.);
4. разходи за наем на един офис;
5. разходи за наем и/или закупуване на офис техника, в т. ч. правен и счетоводен софтуер и офис оборудване;
6. закупуване на офис консумативи и канцеларски материали;
7. разходи за наем и/или закупуване на лек автомобил с под 150 к. с. и с над 5+1 места;
8. разходи за закупуване горива за лек автомобил;
9. разходи за организиране срещи на МИГ;
10. разходи за комуникация (телефон, интернет, пощенски услуги, куриерски услуги), транспорт, топло- и електроенергия и други разходи, необходими за оперативното функциониране на офиса;
11. разходи за участие на МИГ в дейности на Националната и Европейската селска мрежа за развитие на селските райони.
(3) Допустимите разходи за дейности за придобиване на умения и постигане на обществена активност за развитието на територията са:
1. разходи за проучвания на съответната територия (териториални, икономически и социални анализи и други анализи и проучвания);
2. разходи за осигуряване на информация за територията и за стратегията за местно развитие (изследвания, наблюдения и др.);
3. разходи за обучение на екипа, ангажиран в прилагането на Стратегията за местно развитие;
4. разходи за популяризиране, информиране и публичност:
а) разходи за създаване и поддръжка на интернет страница;
б) създаване и поддръжка на актуални новини;
в) публикации, печат, в т.ч. издаване на списание, публикации на резултати от дейността, на реклами за дейността, на покани за организирани събития;
г) отпечатване на брошури, рекламни материали, формуляри за кандидатстване, материали за обучение и други свързани с популяризиране дейността на МИГ;
д) реализиране на радио- и телевизионни предавания и реклами;
е) преводи;
ж) изработка и монтаж на табели и билбордове за популяризиране на проекта;
з) други разходи за популяризиране, информиране и публичност;
5. разходи за организиране на обучение на местни лидери.

Чл. 40.
(1) При доставки на стоки и/или услуги на стойност над левовата равностойност на 15 000 евро без ДДС за една календарна година МИГ провежда процедура за избор на изпълнител.
(2) Процедурата за избор на изпълнител/доставчик по ал. 1 включва:
1. запитване до не по-малко от трима изпълнители/доставчици, съдържащо технически спецификации, дата, изисквания за срок на валидност на офертите и критерии за избор на оферта (най-ниска цена или икономически най-изгодна оферта);
2. най-малко три съпоставими независими оферти;
3. документ, съдържащ обосновка за направения избор.

Чл. 41. Следните разходи са недопустими за финансиране:
1. разходи за закупуване на техника или оборудване втора употреба;
2. разходи за застраховки на дълготрайни активи (ДА) (материални и нематериални), различни от придобитите със средства, отпуснати по тази наредба;
3. разходи за осигурителни вноски и застраховки на персонала, които не са задължителни с нормативен акт;
4. разходи за закупуване на земя и сгради;
5. разходи за възстановим ДДС съгласно разпоредбите на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС);
6. разходи за лихви, глоби и неустойки;
7. свързани с договор за лизинг, като печалба за лизинговата компания, разходи по лихви за рефинансиране, оперативни и застрахователни разходи;
8. разходи за основна работна заплата на изпълнителния директор на МИГ, надвишаващи 6 минимални работни заплати за страната на месец;
9. разходи за основна работна заплата на останалия персонал на МИГ, надвишаващи 4 минимални работни заплати за страната на месец;
10. разходи за командировки в страната на персонала на МИГ, надвишаващи определените в Наредбата за командировките в страната;
11. разходи за нощувки в страната, надвишаващи 100 лв.;
12. разходи за командировки в чужбина на персонала на МИГ, надвишаващи определените в Наредбата за служебните командировки и специализациите в чужбина;
13. разходи за закупуване на повече от един лек автомобил.

Раздел IV
Ред за одобряване на планираните дейности и разходи

 
Чл. 42.
(1) Ежегодно до 10 ноември МИГ планират и подават в МЗХ заявление за одобрение на планирани дейности и разходи за следващата календарна година по образец (приложение № 5).
(2) В годината на одобрение на МИГ заявлението за одобрение на планирани дейности и разходи за текущата календарна година по ал. 1 се подава заедно със заявлението по чл. 15, ал. 1.
(3) Документите по ал. 1 се подават в писмен вид в оригинал и лично заверено копие на хартиен носител и един екземпляр и на магнитен носител (СD).
(4) Заявлението се подава в деловодството на МЗХ - лично, по куриер или по пощата с обратна разписка.

Чл. 43. Заявленията за кандидатстване се разглеждат и одобряват от МЗХ.
 
Чл. 44.
(1) Не по-късно от 30 работни дни след подаването на заявлението за кандидатстване, с изключение на заявлението по чл. 42, ал. 2, министърът на земеделието и храните одобрява или отхвърля изцяло или частично допустимостта на дейностите и разходите.
(2) При установена липса, непълнота или неточност на представените документи, вкл. и копията, управляващият орган на ПРСР уведомява писмено кандидата, който в 14-дневен срок от датата на уведомяването следва да отстрани констатираните нередовности чрез представяне на редовни документи.
(3) Срокът по ал. 1 спира да тече през времето, определено за отстраняване на пропуските в представените документи.
(4) Когато кандидатът не отстрани установените нередовности в срока по ал. 2, както и при несъответствие с изискванията за допустимост, управляващият орган на ПРСР не утвърждава съответните дейностите и/или разходите.

Чл. 45.
(1) Управляващият орган взема решение и уведомява страните по договора по чл. 21.
(2) При решение за неодобрение отпускането на финансовата помощ (изцяло или частично) в писмото до МИГ изрично се посочат мотивите за това.

Раздел V
Изплащане на финансовата помощ

 
Чл. 46.
(1) След изтичане на всяко тримесечие за първата година и полугодие на всяка следваща година в срок 14 дни МИГ представя на управляващия орган на ПРСР заявка за одобрение на извършените дейности и разходи за съответния отчетен период (приложение № 6), ведно с доклад за отчитане на изпълнените дейности за същия период.
(2) Докладите за отчитане на изпълнението трябва да съдържат пълна информация за всички извършени дейности и разходи за съответния отчетен период, за който се иска възстановяване на разходи.
(3) Към доклада за отчитане на изпълнението трябва да бъдат приложени заверени от представляващия МИГ копия на документите по приложение № 7, доказателства за реалното извършване на дейностите и разходите, както и други документи, извън посочените в приложението, по преценка на управляващия орган на ПРСР.
(4) Документите по ал. 1 и 3 трябва да бъдат представени на български език, а в случаите, когато са изготвени на чужд език, трябва да бъдат придружени с превод на български език от заклет преводач.
(5) Заявки, подадени след изтичане на срока по ал. 1, не се разглеждат.

Чл. 47.
(1) Заявката за одобрение на извършените дейности и разходи ведно с доклада за отчитане на изпълнението на дейностите се подават в деловодството на МЗХ - лично, по пощата с препоръчано писмо или по куриер.
(2) Последната заявка за окончателно одобрение на извършените дейности и разходи се подава не по-късно от 30 септември 2015 г.
 
Чл. 48.
(1) В срок 30 работни дни от получаване на заявката по чл. 46, ал. 1 и доклада управляващият орган на ПРСР извършва проверка за допустимост на дейностите и разходите, осъществени от МИГ за съответния период.
(2) Дейностите и разходите по ал. 1 трябва да бъдат планирани от МИГ и одобрени от управляващия орган на ПРСР по реда на чл. 44.
(3) След приключване на проверката по ал. 1 управляващият орган на ПРСР изготвя становище и уведомява страните по договора по чл. 21.
(4) В случай на нередовност или непълноти на представените документи управляващият орган на ПРСР уведомява МИГ и връща пакета от документи за отстраняването им в срок от 14 работни дни от получаване на уведомлението.
(5) Срокът по ал. 1 спира да тече за времето, определено за отстраняване на нередовностите и непълнотите по реда на ал. 4.

Чл. 49.
(1) В срок от 14 работни дни от датата на получаване на уведомителното писмо по чл. 48, ал. 3 МИГ изготвя и подава заявка за плащане в ЦУ на РА (по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА).
(2) Всяка заявка трябва да е придружена от документите по чл. 46, ал. 3, други документи по преценка на РА и копие от становището на управляващия орган на ПРСР за одобрените разходи.
(3) Документите по ал. 2 трябва да бъдат представени в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от представляващия МИГ. В случай на представяне на заверени от представляващия МИГ копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служител на РА.
(4) Заявката за плащане се подава лично от представляващия МИГ или упълномощено от него лице, което следва да представи нотариално заверено пълномощно.
(5) Разплащателната агенция извършва преглед на документите в присъствието на представителя на МИГ.
(6) В случай на липса или нередовност на документите по ал. 3 РА връща документите на представителя на МИГ заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(7) След отстраняване на констатираните нередовности по ал. 6 МИГ има право в рамките на срока по ал. 1 отново да подаде заявка за плащане.
(8) След приемане на документите на заявката за плащане се дава уникален идентификационен номер.
 
Чл. 50.
(1) В срок до два месеца от подаване на заявката за плащане РА:
1. проверява представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащането на финансовата помощ;
3. изплаща одобрената финансова помощ;
4. изготвя и изпраща уведомително писмо за извършеното плащане до МИГ и управляващия орган на ПРСР.
(2) В случай на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти централното управление на РА уведомява писмено МИГ, който в срок до 15 работни дни от деня на уведомяването може да отстрани констатираните нередовности, непълноти или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи.
(3) Срокът по ал. 1 спира да тече за времето, определено за отстраняване на нередовностите, несъответствията и непълнотите по реда на ал. 2.

Чл. 51.
(1) Разплащателната агенция може да откаже изплащането на част или на цялата помощ, когато:
1. установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти по реда на чл. 50, ал. 1;
2. установи несъответствие с дейностите и изискванията, определени с тази наредба;
3. ползвателят на помощта не отстрани непълнотите и пропуските в срока по чл. 50, ал. 2.
(2) В случай на частичен или на пълен отказ за плащане РА уведомява управляващия орган на ПРСР и разглежда съвместно с него в 14-дневен срок обстоятелствата за отказа. Взетото от управляващия орган на ПРСР и РА съвместно решение е окончателно.

Глава четвърта
УСЛОВИЯ, ОТНАСЯЩИ СЕ ДО ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ НА МИГ И НА ПРОЕКТИТЕ НА ПОЛУЧАТЕЛИТЕ НА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПРИ ПРИЛАГАНЕ НА СТРАТЕГИЯТА ЗА МЕСТНО РАЗВИТИЕ

 
Чл. 52. Местната инициативна група и получателите на финансова помощ при изпълнение на Стратегията за местно развитие са длъжни да осигурят необходимата адекватна публичност на дейността си и източниците на финансиране съгласно изискванията, посочени в приложение № 8.

Чл. 53.
(1) В хода на процеса по изпълнение на одобрената стратегия и проектите управляващият орган на ПРСР и РА имат право да извършват проверки както на дейността на МИГ, така и на получателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от Стратегията за местно развитие.
(2) По време на проверките управляващият орган на ПРСР и РА имат право да проверяват оригинални документи на получателите на подпомагане и МИГ, както и да изискват специализирани доклади, справки, допълнителни документи и информация, необходими за обективната оценка на дейността им.
 
Чл. 54.
(1) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да водят аналитична счетоводна отчетност, която да е достатъчна за установяване и проследяване на всички операции, свързани с подпомаганите дейности.
(2) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да организират подробна счетоводна отчетност, която да е достатъчна за установяване и проследяване на възстановим и невъзстановим ДДС по всеки договор (проект, дейност).
(3) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да съхраняват всички документи, свързани с дейността, в продължение на 5 години след окончателното изплащане на финансовата помощ.

Чл. 55.
(1) За срок 5 години след сключване на договора за финансово подпомагане получателите са длъжни:
1. да използват придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не продават, даряват, преотстъпват ползването на активите, предмет на подпомагане, под каквато и да е форма с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не променят местоположението на подпомогнатата дейност;
4. да не преустановяват подпомогнатата дейност поради други причини освен изменящите се сезонни условия за производство.
(2) Изискването по ал. 1, т. 1 и 2 не се прилага при подмяна на оборудване с изтекъл амортизационен срок. Подмяната с новото оборудване се осъществява след одобрение на РА.
 
Чл. 56.
(1) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да сключат застраховка на активите, предмет на подпомагане, срещу следните рискове:
1. пожар;
2. мълния;
3. експлозия;
4. имплозия;
5. блъскания от летателни апарати и тела и падащи предмети от тях;
6. буря;
7. ураган;
8. тежест и измокряне от естествено натрупване на сняг или лед;
9. измокряне от забравени кранове или чешми или авария на водопроводни или отоплителни инсталации;
10. наводнения от природни бедствия;
11. свличане на земни пластове;
12. земетресения;
13. кражби от всякакъв тип;
14. транспортиране на застрахованото имущество със собствен автотранспорт.
(2) Застраховката по ал. 1 се поддържа валидна за срок 5 години от подаване на заявка за плащане, като МИГ и получателите са длъжни да подновяват застрахователните полици ежегодно.
(3) Застрахователната полица трябва да съдържа клауза, че при пълна щета обезщетението е в полза на РА на стойност най-малко до размера на финансовата помощ, а при частична щета е в полза на получателя.
(4) При настъпване на частична щета получателят е длъжен да възстанови подпомогнатия актив.

Чл. 57.
(1) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да предоставят на МЗХ и РА всяка поискана информация за осъществяването на дейността по проекта.
(2) Местната инициативна група и получателите на подпомагане са длъжни да предоставят достъп до съответните документи и да съдействат за осъществяване на проверки, осъществявани от надлежно упълномощените представители на РА, Министерството на земеделието и храните, Сметната палата на Република България, Европейската комисия и Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите, както и на всеки упълномощен външен одитор в срок до 5 години след окончателното изплащане на помощта.
(3) В случаите, когато Министерството на земеделието и храните или Европейската комисия извършва оценяване или наблюдение на ПРСР, получателят на помощта поема задължението да осигури на нея и/или на упълномощените от нея лица всякакви документи и информация, които ще подпомогнат оценяването или наблюдението, както и да им предостави правата на достъп, описани в ал. 2.
(4) Длъжностните лица на РА, МЗХ, сертифициращият орган, определен по реда на чл. 14 от Наредба № 79 от 2006 г. за изискванията и реда за акредитация и годишно сертифициране на Разплащателната агенция (ДВ, бр. 49 от 2006 г.), и представителите на Европейската комисия (ЕК) са длъжни да се легитимират пред получателя на помощта и да извършват проверки в съответствие с предоставените им правомощия.

Чл. 58. Управляващият орган и РА осъществяват текущ и последващ контрол върху изпълнение на стратегиите и проектите на МИГ и получателите на помощта.

Чл. 59.
(1) В случай че МИГ или получателите на помощта не изпълняват свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с тях.
(2) В случаите по ал. 1 Разплащателната агенция определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от МИГ или получателите на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин.
(3) Разплащателната агенция може да поиска връщане на вече платени суми заедно със законната лихва върху тях, когато МИГ или получателите на помощта:
1. са представили декларация с невярно съдържание и/или изкуствено са създали условия за изпълнение на изискванията за получаване на финансова помощ, за да извлекат облага в противоречие с целите на наредбата;
2. са получили допълнителна публична финансова помощ за дейностите, финансирани по реда на наредбата;
3. са променили предмета на подпомаганата дейност;
4. не използват придобитите на основа на одобрения проект активи по предназначение.

Чл. 60.
(1) В случаите на неизпълнение на задълженията по чл. 52, 54 или 56 Разплащателната агенция писмено предупреждава МИГ или получателите на помощта за констатираното неизпълнение и санкциите, които се налагат за този случай.
(2) Местната инициативна група или получателите на помощта може да отстрани нередовностите по ал. 1 в едномесечен срок. В случай на отстраняване на нередовностите в срок МИГ или получателите на помощта не се санкционират.
(3) В случай на неизпълнение на задълженията в срока по ал. 2 МИГ или получателите на помощта дължат връщане на получената помощ заедно със законната лихва върху нея.

Чл. 61.
(1) Страните по договора не отговарят за неизпълнение на задълженията, в случай че неизпълнението се дължи на форсмажорни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 17 и при спазване на условията на този член.
(2) Местната инициативна група, получателите на помощта или упълномощено от тях лице са длъжни да уведомят писмено Разплащателната агенция за възникването на форсмажорни обстоятелства и да приложат достатъчно доказателства във връзка с това в срок до 10 работни дни от датата, на която МИГ или получателите на помощта или упълномощеното лице е в състояние да го направи.

Допълнителни разпоредби
 
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Административно съответствие" е съответствие с формалните изисквания към документите, които включват: срок на подаване, пълна комплектност, спазване на изискуемата форма, валидност и други, определени в наредбата.
2. "Възстановим ДДС" е ДДС, подлежащ на възстановяване от компетентен орган по приходите съгласно разпоредбите на ЗДДС, и представлява недопустим разход по тази наредба.
3. "Дълготрайни активи" са установими, нефинансови икономически ресурси (активи) с дълготрайна употреба, притежавани или контролирани от предприятието, от които се очаква бъдеща икономическа изгода за период, по-дълъг от 12 месеца (един отчетен период) и чийто праг на същественост за целите на тази наредба се определя съгласно разпоредбите на чл. 50, ал. 2 ЗКПО.
4. "Дълготрайни материални активи" са установими, нефинансови ресурси (активи) с дълготрайна употреба, придобити и притежавани от предприятието, които имат натурално-веществена форма (земи, сгради, обзавеждане, машини, оборудване и др.).
5. "Дълготрайни нематериални активи" са установими, нефинансови ресурси (активи) с дълготрайна употреба, които нямат материален характер (патенти, търговски права, лицензи, софтуер и др.).
6. "Конфликт на интереси" за член на комисия за избор на проекти към съответната МИГ е налице, когато лицето:
а) има интерес от отпускането на безвъзмездна финансова помощ за конкретен кандидат по смисъла на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси;
б) е свързано лице с член на управителния орган по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси с кандидат за подпомагане, чието заявление се разглежда от съответната комисия;
в) е в йерархическа зависимост от кандидат за подпомагане;
г) е участвал в процеса по подготовка и разработване на заявление за подпомагане, включено за разглеждане от съответната комисия;
д) е включено като изпълнител/член на екип на изпълнител за дейности по проект, разглеждан от съответната комисия.
7. "Компетентен орган по приходите" е орган по приходите на Националната агенция за приходите по седалище и адрес на управление на МИГ, съответно получателя.
8. "Невъзстановим ДДС" е ДДС, неподлежащ на възстановяване от компетентен орган по приходите съгласно разпоредбите на ЗДДС, и представлява допустим разход по тази наредба.
9. "Мярка" е съвкупност от дейности, способстващи за прилагане на приоритетите на Програмата за развитие на селските райони.
10. "Общ публичен принос" е общият сбор от средствата, отпускани за финансиране дейностите по Стратегията за местно развитие от ЕЗФРСР и от националното съфинансиране.
11. "Обикновена замяна" е замяна на дълготраен актив с друг, която не води до качествени или количествени изменения на произведения продукт.
12. "Осигурени служители" са лица, имащи сключено споразумение за последващо наемане по трудов договор с кандидата за местна инициативна група.
13. "Стратегия за местно развитие" (Стратегията за местно развитие) е поредица от тясно свързани дейности за задоволяване на местни цели и потребности, осъществявани в сътрудничество на подходящото ниво.
14. "Управленски опит" е опит в управление на финансови средства за реализиране на проект, програма или стратегия със стойност над 100 хил. лв.
15. "Управляващ орган" е дирекция "Развитие на селските райони" на Министерството на земеделието и храните.
16. "Финансови параметри на Стратегията за местно развитие" са: минимален и максимален размер на общия публичен принос за целия период на действие на стратегията, както и определените размери на финансовата помощ по години, по оси и по мерки.
17. "Форсмажорни обстоятелства" са:
а) смърт на получателя на помощта;
б) продължителна професионална нетрудоспособност на получателя на помощта;
в) експроприация на голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде предвидено в деня, в който е подписан договорът за отпускане на финансова помощ;
г) тежко природно бедствие, въздействало сериозно върху земята в имота;
д) разрушаване на животновъдните постройки в имота в резултат на инцидент;
е) епизоотично заболяване, засегнало изцяло или частично животните на земеделския производител.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание § 35, ал. 3 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (ДВ, бр. 18 от 2006 г.).

§ 3. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник" с изключение на чл. 37, ал. 5 до 10, които влизат в сила от 1.III.2010 г.

Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив