Наредба № 50 от 11 ноември 2003 г. за условията и реда за одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи

МЗГ

Държавен вестник брой: 72

Година: 2006

Орган на издаване: МЗГ

Дата на обнародване: 16.09.2006

Раздел I
Одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи

Чл. 1.
(1) (Предишен текст на чл. 1, ДВ, бр. 72 от 2006 г.) С тази наредба се определят условията и редът за одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи.
(2) (Нова, ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Наредбата се прилага за колесни трактори от категории Т1, Т2 и Т3 и подкатегории Т4.2 и Т 4.3 към категория Т4.

Чл. 2.
(1) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)За одобрението на всеки тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи производителят подава отделно заявление до министъра на земеделието и горите чрез изпълнителния директор на Контролно-техническа инспекция (КТИ).
(2) (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Производителят може да упълномощи писмено физическо или юридическо лице, регистрирано по Търговския закон или съгласно еквивалентно национално законодателство, да извършва действия по тази наредба.

Чл. 3.
(1) В заявлението по чл. 2, ал. 1 се посочват типът, търговското наименование или марката и моделът на трактора и се прилагат:
1. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) препис от съдебно решение за регистрация и удостоверение за актуално състояние на производителя или неговия упълномощен представител или еквивалентен документ съгласно националното законодателство на съответната държава;
2. (отм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.);
3. описание на типа на трактора, включващо следните характеристики:
а) маса на трактора без товар;
б) максимална маса на трактора;
в) разпределение на масата между осите;
г) технически допустима максимална маса на всяка ос;
д) конструктивна максимална скорост;
е) различни типове спирачни системи по отношение на наличието или липсата на спирачни устройства за ремарке;
ж) брой и разположение на осите със спирачки;
з) тип на двигателя;
и) общо предавателно отношение на трансмисията, съответстващо на максималната скорост;
й) размери на гумите за осите със спирачки;
4. списък на частите, които съставят спирачната система, като всяка една част е точно определена;
5. чертеж на спирачната система, показващ разположението в трактора на всяка от нейните части, позволяващ установяване на местоположението и идентификация на различните компоненти; изискваните чертежи във връзка с одобрението на типа на трактор по отношение на спирачните системи трябва да са с максимален формат А4 (210 x 297 mm) и в подходящ мащаб;
6. протоколи, издадени от техническа служба за извършени изпитвания по приложения № 1 и 2;
7. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) документ за платена държавна такса по тарифата по чл.9, ал. 15 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ).
(2) В описанието на типа на трактора по ал. 1, т. 3 се предоставя и информация за номерата или означенията на типа, дадени от производителя.
(3) Когато заявлението се подава от упълномощен представител, към заявлението се прилага нотариално заверено копие от документа, с който е упълномощен от производителя.
(4) Заявителят осигурява извършването на изпитване на колесния трактор по отношение на спирачните системи с изискванията на приложения № 1 и 2, като предоставя на техническата служба информацията по ал. 1, т. 3, 4 и 5 и образец от типа трактор, който е необходим за изпитване на спирачните системи.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Изпълнителният директор на КТИ проверява съответствието на данните, посочени в техническата документация и протоколите от проведените изпитвания, отнасящи се до типа на колесния трактор по отношение на спирачните системи, с техническите изисквания на приложения № 1 и 2.
(2) (Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) В срок до един месец от датата на подаване на заявлението по чл. 2, ал. 1 по предложение на изпълнителния директор на КТИ министърът на земеделието и горите се произнася по заявлението за издаване на ЕО сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
(3) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Когато се установят недостатъци или непълноти в документите по чл. 3, ал. 1, 2 и 3, изпълнителният директор на КТИ писмено уведомява заявителя със съответни указания. Срокът по ал. 2 спира да тече до отстраняване на недостатъците или непълнотите в документите.

Чл. 5.
(1) (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Министърът на земеделието и горите издава ЕО сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато типът съответства на техническите изисквания по приложения № 1 и 2.
(2) (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) ЕО сертификатът за одобрение на типа се издава по образец съгласно приложение № 3 и се номерира по реда на приложение № 4. Към сертификата се прилагат документите по чл. 3, ал. 1, т. 3, 4 и 5.
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Сертификатът по ал. 1 се издава за целите на одобрението на типа на нов колесен трактор и се прилага към ЕО сертификата за одобрение на типа на нов колесен трактор по Наредба № 30 от 2005 г. за одобрение на типа на нови колесни и верижни трактори, техните ремаркета и сменяема прикачна техника (ДВ, бр. 11 от 2006 г.).

Чл. 6.
(1) (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Министърът на земеделието и горите отказва издаването на ЕО сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато:
1. типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не съответства на данните, представени в техническата документация;
2. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не отговаря на изискванията на приложение № 1 или приложение № 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Отказът по ал. 1 се мотивира и може да бъде обжалван пред Върховния административен съд по реда на Административнороцесуалния кодекс.

Раздел II
Изменение на одобрен тип

Чл. 7.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Притежателят на ЕО сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи е длъжен да уведоми изпълнителния директор на КТИ за всяка промяна, свързана с характеристиките по чл. 3, ал. 1, т. 3.
(2) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) В 14-дневен срок от уведомлението по ал. 1 изпълнителният директор на КТИ уведомява притежателя на сертификата:
1. дали промените изискват изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, като посочва срок за подаване на заявление за изменение на одобрения тип;
2. за необходимите изпитвания и проверки.

Чл. 8. Извършените от притежателя на сертификата промени налагат издаване на сертификат за изменение на одобрения тип в случаите, когато:
1. (доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) има промяна в данните, съдържащи се в ЕО сертификата за одобрение на типа, с изключение на неговите приложения;
2. (доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) техническите изисквания по приложение № 1 или приложение № 2 са били променени след датата на издаване на ЕО сертификата за одобрение на типа;
3. (нова, ДВ, бр. 72 от 2006 г.) когато са необходими нови изпитвания и/или проверки.

Чл. 9.
(1) (Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Притежателят на ЕО сертификата за одобрение на типа подава до министъра на земеделието и горите чрез изпълнителния директор на КТИ заявление за издаване на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, придружено със:
1. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация на производителя или неговия упълномощен представител или еквивалентен документ съгласно националното законодателство на съответната държава;
2. описание на извършените промени в характеристиките по чл. 3, ал. 1, т. 3;
3. протоколи, издадени от техническа служба, извършила изпитванията и проверките, когато такива се изискват по чл. 7, ал. 2, т. 2;
4. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) документ за платена държавна такса по тарифата по чл.9, ал. 15 ЗРКЗГТ.
(2) Заявителят осигурява извършването на изпитванията и проверките на колесния трактор по отношение на спирачните системи, изискани по реда на чл. 7, ал. 2, т. 2, като предоставя на техническата служба необходимата информация, отнасяща се до промените в данните в техническата документация, и образец на типа на трактора, за който ще подаде заявление за изменение на одобрения тип.

Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Изпълнителният директор на КТИ проверява съответствието на описанието на извършените промени в техническата документация и протоколите от проведените изпитвания, отнасящи се до типа на трактора по отношение на спирачните системи, с изискванията на приложения № 1 и 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) В срок до един месец от датата на подаване на заявлението по чл. 9, ал. 1 по предложение на изпълнителния директор на КТИ министърът на земеделието и горите се произнася по заявлението за издаване на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
(3) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Когато се установят недостатъци или непълноти в документите по чл. 9, ал. 1, изпълнителният директор на КТИ писмено уведомява заявителя със съответни указания. Срокът по ал. 2 спира да тече до отстраняване на недостатъците или непълнотите в документите.

Чл. 11.
(1) Министърът на земеделието и горите издава сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато типът съответства на техническите изисквания по приложения № 1 и 2.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3 и се номерира по реда на приложение № 4, като изменението на одобрения тип се отразява в секция № 5 от номера на сертификата чрез съответния последователен номер. Към сертификата се прилагат документите по чл. 9, ал. 1, т. 2.
(3) (Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Сертификатът по ал. 2 се издава за целите на одобрението на типа на нов колесен трактор и се прилага към ЕО сертификата за одобрение на типа на нов колесен трактор по Наредба № 30 от 2005 г. за одобрение на типа на нови колесни и верижни трактори, техните ремаркета и сменяема прикачна техника (ДВ, бр. 11 от 2006 г.).

Чл. 12.
(1) Министърът на земеделието и горите отказва издаването на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато:
1. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не отговаря на данните, представени в описанието на извършените промени в техническата документация;
2. (изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не отговаря на изискванията по приложение № 1 или приложение № 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Отказът по ал.1 се мотивира и може да бъде обжалван пред Върховния административен съд по реда на Административнороцесуалния кодекс.

Чл. 13. Промените, които не изискват изменение на одобрения тип, и промените, за които е издаден сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, се описват в техническото досие и се посочва датата, от която те са валидни.

Раздел III
Осигуряване на съответствието на продукцията с одобрения тип
(Нов раздел, ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

Чл. 14. Производителят осигурява съответствието на производството с одобрения тип на всеки нов колесен трактор по отношение на спирачните системи.

Чл. 15. Осигуряването на съответствието на продукцията с одобрения тип включва оценка на системата за управление на качеството (първоначална оценка) и проверки на производителя и на продукцията (мерки за осигуряване на съответствие на продукцията).

Чл. 16.
(1) Преди издаване на ЕО сертификата за одобрение на типа изпълнителният директор на КТИ или определено от него длъжностно лице извършва оценка за наличието на мерки и процедури за осигуряване на ефективен контрол за съответствие с одобрения тип на произведените нови трактори по отношение на спирачните системи съгласно разпоредбите на глава четвърта от Наредба № 30 от 2005 г. за одобрение на типа на нови колесни и верижни трактори, техните ремаркета и сменяема прикачна техника (ДВ, бр. 11 от 2006 г.).
(2) Производителят осигурява информацията, свързана със сертифицирането, както и уведомява изпълнителния директор на КТИ за всякакви промени по отношение на валидността или обхвата на сертификацията.

Чл. 17.
(1) В процеса на одобрение на типа изпълнителният директор на КТИ или определено от него длъжностно лице проверява мерките за осигуряване на съответствие на продукцията.
(2) Мерките по ал. 1 включват документирани планове за провеждане на периодични изпитвания и проверки, необходими за установяване на непрекъснато съответствие с одобрения тип.

Чл. 18.
(1) Пускането на пазара или пускането в употреба на нови трактори от одобрен тип, които притежават валиден сертификат за съответствие с одобрения тип, може да бъде отказано за период до 6 месеца на основание, свързано с характеристиките на спирачните системи, ако те представляват сериозен риск за:
а) безопасността по пътя;
б) осигуряването на безопасни и здравословни условия на труд.
(2) В случаите по ал. 1 министърът на земеделието и горите незабавно уведомява за това органите за одобрение на типа на другите държави членки и Европейката комисия, като посочва причините, на които се основава този отказ.

Допълнителни разпоредби
(Загл. изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи" са трактори, които не се различават по отношение на следните характеристики:
а) маса на трактора без товар;
б) максимална маса на трактора;
в) разпределение на масата между осите;
г) технически допустима максимална маса на всяка ос;
д) конструктивна максимална скорост;
е) различни типове спирачни системи по отношение на наличието или липсата на спирачни устройства за ремарке;
ж) брой и разположение на осите със спирачки;
з) тип на двигателя;
и) общо предавателно отношение на трансмисията, съответстващо на максималната скорост;
й) размери на гумите за осите със спирачки.
2. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "Техническа служба" е юридическо лице, определено от министъра на земеделието и горите при спазване на разпоредбите на чл.55, ал. 2 от Наредба № 30 от 2005 г. за одобрение на типа на нови колесни и верижни трактори, техните ремаркета и сменяема прикачна техника (ДВ, бр. 11 от 2006 г.), или техническа служба, определена официално от държава - членка на Европейския съюз, да извършва изпитвания и проверки по отношение на спирачните системи.
3. "Спирачна система" е комбинация от части, чиято функция се изразява в постепенно намаляване на скоростта на движещ се трактор или в осигуряване на неговото спиране, включително и задържане неподвижен, ако вече е спрял. Системата се състои от устройство за управление, устройство за задвижване и спирачки.
4. "Поетапно спиране" е спиране, при което в рамките на нормалния работен диапазон на функциониране на спирачната система при задействане или отпускане на спирачките:
а) водачът може по всяко време да увеличи или намали спирачната сила чрез задействане на устройството за управление;
б) спирачната сила действа в посоката на въздействие върху устройството за управление (еднопосочно действие);
в) лесно може да се постигне достатъчно прецизно настройване на спирачната сила.
5. "Устройство за управление" е частта, която се задейства пряко от водача, за да предаде на устройството за задвижване енергията, която е необходима за спиране или за неговото управление. Тази енергия може да е мускулната сила на водача или енергия от друг управляван от водача източник, или комбинация от тези видове енергия.
6. "Устройство за задвижване" е комбинацията от компоненти, които са разположени между устройството за управление и спирачката и осъществяват функционална връзка между тях. Устройство за задвижване може да бъде механично, хидравлично, пневматично, електрическо или комбинирано. Когато спирачната сила произхожда или се подпомага от независим от водача, но управляван от него енергиен източник, енергийният резерв в устройството също се счита за част от устройство за задвижване.
7. "Спирачка" е компонентът, в който се проявяват силите, възпрепятстващи движението на трактора. Тя може да бъде:
а) фрикционна спирачка - когато силите са получени от триенето между две части на трактора, движещи се относително една спрямо друга;
б) електрическа спирачка - когато силите са получени от електромагнитното взаимодействие между две части на трактора, движещи се без допир една спрямо друга;
в) хидравлична спирачка - когато силите са получени от действието на течността, намираща се между две движещи се относително една спрямо друга части на трактора;
г) моторна спирачка - когато силите са получени от управлявано нарастване в спирачното действие на двигателя, което се предава на колелата;
д) спирачка за паркиране - устройство, което механично блокира трансмисията на трактора, но което не може да бъде използвано, когато тракторът е в движение.
8. "Различни типове спирачни системи" е оборудване, което се различава по съществени показатели като:
а) характеристики на един или повече компоненти (като материал, форма или размер);
б) разположение на компонентите.
9. "Компонент на спирачната система" е всяка от отделните части, които при монтиране образуват спирачната система.
10. "Непрекъснато спиране" е спирането на състав от превозни средства чрез спирачна система, имаща следните характеристики:
а) единично устройство за управление, което водачът задейства постепенно чрез едно-единствено движение от мястото си;
б) енергията, която се използва за спиране на превозните средства от състава, се получава от един и същи източник (който може да бъде и мускулната сила на водача);
в) спирачната система осигурява едновременно или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от тяхното относително местоположение.
11. "Полунепрекъснато спиране" е спирането на състав от превозни средства с помощта на спирачна система със следните характеристики:
а) единично устройство за управление, което водачът задейства постепенно чрез едно-единствено действие от мястото си;
б) енергията, използвана за спиране на превозните средства от състава, се получава от няколко различни източника (един от които може да бъде мускулната сила на водача);
в) спирачната система осигурява едновременно или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от тяхното относително местоположение.
12. "Независимо спиране с механично задвижване" е спирането на състави от превозни средства чрез спирачни системи, имащи следните характеристики:
а) устройството за управление на спирачката на трактора е независимо от устройството за управление на спирачката на тегленото превозно средство; във всички случаи устройството за управление на спирачката на тегленото превозно средство е монтирано на трактора по такъв начин, че да бъде лесно задействано от седалката на водача;
б) спирането на теглените превозни средства не се извършва чрез мускулната сила на водача.
13. "Независимо спиране" е спирането на състави от превозни средства чрез устройства, имащи следните характеристики:
а) устройството за управление на спирачката на трактора независимо от устройството за управление на спирачката на ремаркето, във всички случаи устройството за управление на спирачката на ремаркето е монтирано на трактора по такъв начин, че да бъде лесно задействано от седалката на водача;
б) спирането на теглените превозни средства се извършва чрез мускулната сила на водача.
14. "Автоматично спиране" е спиране на тегленото превозно средство или на теглените превозни средства, което се осъществява автоматично, в случай на отделяне на скачени компоненти от състава превозни средства, включително, когато такова отделяне настъпи в резултат на счупване на прикачното устройство, без това да засяга ефективността на спирачните системи на останалата част от състава.
15. "Инерционно спиране" е спиране чрез използване на силите, образувани от приближаването на ремаркето към трактора.
16. "Трактор с товар"" е трактор, натоварен до неговата максимална маса.
17. "Максимална маса на трактора" е технически допустимата маса на трактора, посочена от производителя, като тази маса може да бъде по-голяма от допустимата максимална маса.
18. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "Маса на трактор без товар" е масата на трактора при движение, включваща пълните резервоари и радиаторите, както и маса на водача (75 kg), но без масата на пътниците, допълнителните принадлежности или товара.
19. "Пружинни спирачки" са спирачни устройства, при които необходимата енергия за спиране се осигурява от една или повече пружини, действащи като акумулатор на енергия.
20. (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "Устройство за механично блокиране на спирачните цилиндри" е устройство, което осигурява действието на спирачката за паркиране чрез механично блокиране на спирачните цилиндри. Механично блокиране настъпва, когато блокиращата камера се освободи от въздуха под налягане. Механичното блокиращо устройство трябва да е проектирано така, че да може да се освобождава, когато блокиращата камера отново бъде подложена на въздействието на въздух под налягане.
21. (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "ЕО сертификат за одобрение на типа" е ЕО сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
22. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "Техническа документация" е пълната информация за типа на колесния трактор по отношение на спирачните системи, предоставена от заявителя на техническата служба и на изпълнителния директор на КТИ, включително чертежи, снимки и други предвидени по тази наредба документи.
23. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) "Техническо досие" е техническата документация заедно с протоколи от изпитвания и други документи, които техническата служба и изпълнителният директор на КТИ прилагат към техническата документация в процеса на одобрение на типа.

§1а. (Нов, ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Тази наредба въвежда изискванията на Директива 76/432/ЕИО на Съвета за сближаване на законодателствата на държавите членки по отношение на спирачните системи на земеделските и горските колесни трактори, последно изменена от Директива 97/54/ЕО.

Заключителни разпоредби

§ 2. Тази наредба се издава на основание чл.9, ал. 8 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника.

§ 3. Тази наредба влиза в сила от 1 януари 2004 г.

Приложение № 1
към
чл. 4, ал. 1
(Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

Изисквания към спирачните системи, пружинните спирачки и спирачната система за паркиране

Раздел I
Изисквания към конструкцията и монтажа на спирачните системи

1. Спирачна система
1.1. Всяка спирачна система трябва да е конструирана, изработена и монтирана така, че при нормална експлоатация на трактора да отговаря на изискванията на това приложение независимо от вибрациите, на които може да е подложена.
1.2. Всяка спирачна система трябва да е конструирана, изработена и монтирана така, че да е устойчива по време на експлоатацията на корозия и стареене, които могат да доведат до внезапно изгубване на ефективността на спирането.
2. Функции на спирачната система Всяка спирачна система трябва да отговаря на следните изисквания:
2.1. Работни спирачки Работната спирачка да позволява управление на трактора по време на движение, както и спирането му да е безопасно, бързо и ефикасно независимо от конструктивна скорост и допустимото натоварване, при изкачване по или слизане от наклони. Нейното действие да е регулируемо. Тези изисквания се считат за изпълнени, ако са спазени разпоредбите на приложение № 2. Водачът да има възможност да управлява работната спирачка от неговата седалка и да държи кормилното колело на трактора поне с едната си ръка. Работната спирачка на трактора може да включва устройства за десен и ляв клон на спирачната система. Трябва да е възможно двата клона да се свързват така, че те да се привеждат в движение с едно задействане, както и да има възможност връзката да се изключи отново. Всяка спирачна система, с десен или ляв клон, да има система за регулиране, която може да е ръчна или автоматична, даваща възможност балансът на спирачките да е лесно възстановим.
2.2. Спирачки за паркиране Спирачката за паркиране да осигурява възможност тракторът да се задържа на място по и срещу наклон, включително и при отсъствието на водача, като нейните работни части се блокират чрез напълно механично устройство. Това може да се постигне чрез спирачно въздействие върху трансмисията на трактора. Водачът да може да приведе в действие спирачка за паркиране от седалката. Допуска се повторно въздействие върху спирачката за паркиране, за да се получи изискваната ефективност от нея.
3. Характеристики на спирачните системи
3.1. Спирачните системи, с които е оборудван тракторът, трябва да отговарят на посочените изисквания за работна спирачка и за спирачка за паркиране.
3.2. Работната спирачна система и спирачната система за паркиране могат да имат общи компоненти, при условие че отговарят на следните изисквания:
3.2.1. наличие на поне две независими едно от друго устройства за управление, които да са лесно достъпни за водача при нормално положение на тялото му при шофиране; както и да може да работи с тях, дори когато използва предпазен колан;
3.2.2. при повреда на някой компонент на спирачната система, различен от спирачката, или при някаква друга повреда в работната спирачна система (неизправност, частично или пълно изчерпване на енергиен резерв), тракторът да може да се забави до спиране със закъснение, равно поне на 50 % от ефективността по т. 2.1.1 на приложение № 2. Тези изисквания са изпълнени, когато се постига окончателно спиране на колелата, намиращи се от двете страни на надлъжната равнина на симетрия, без отклонение на трактора от посоката му на движение. Комплектът от лост и гърбица при спирачките или сходни механизми, чрез които се извършва спирането, не се разглеждат като причина за повреда.
3.3. Когато се използва енергия, различна от мускулната сила на водача, не е необходимо да има повече от един източник на такава енергия (хидравлична помпа, въздушен компресор и др.), ако изискванията на т. 3.2 са изпълнени.
3.4. Работната спирачна система да въздейства върху двете колела на поне една ос.
3.5. Действието на работната спирачна система да се разпределя върху колелата на една и съща ос симетрично по отношение на надлъжната равнина на симетрия на трактора.
3.6. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Работната спирачна система и спирачна система за паркиране да въздействат върху спирачните повърхности, трайно свързани с колелата, чрез компоненти с подходяща здравина. Спирачната повърхност да е неотделима от колелата.
Когато спирачното устройство може да се задейства по отношение на повече от една ос, единият може да е разединен при условие, че задействането на работната спирачка автоматично съединява тази ос, а при повреда на съединяващото устройството оста се съединява автоматично.
Когато спирачното устройство може да се задейства само по отношение на една ос, диференциалът да не е монтиран между работната спирачка и колелата на тази ос; когато спирачното устройство се задейства по отношение на две оси, диференциалът може да е монтиран между работната спирачка и колелата на един от двете оси.
3.7. Износването на спирачките да може да се компенсира лесно чрез система за ръчно или автоматично регулиране. Устройството за управление, компонентите на устройството за задвижване и спирачките да притежават ходов резерв, така че когато спирачките загреят или когато спирачните накладки са достигнали определена степен на износване, да се осигурява ефективно спиране, без да се налага незабавно регулиране.
3.8. В хидравличните спирачни системи отворите за зареждане на резервоарите за течности да са лесно достъпни. Съдовете за резервна течност да са изработени така, че нивото на резервната течност да може лесно да се проверява без да се налага тяхното отваряне.
3.9. Всеки трактор, оборудван със спирачна система, която се задейства от енергиен резервоар, и нейното предвидено действие е невъзможно да се постигне без използване на акумулирана енергия, трябва да е оборудван с устройство за предупредителна сигнализация, свързано към манометъра за налягане, което да издава светлинен или звуков сигнал, когато акумулираната енергия в която и да е част на системата до управляващия клапан спадне до 65 % или по-малко от нормалната стойност. Това устройство да е директно и постоянно свързано към контура.
3.10. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Когато използването на спомагателен енергиен източник е от съществено значение за работата на спирачната система, енергийният запас да е такъв, че при спиране на двигателя да се осигурява достатъчна спирачна ефективност за спирането на трактора в рамките на предписаните изисквания при задължително спазване на изискванията на т. 2.1.
3.11. Всяко спомагателно оборудване да е осигурено с енергия така, че неговата работа, дори и при неизправност в енергийния източник, да не позволява спадане на захранващия спирачните системи енергиен резерв под посоченото ниво в т. 3.9.

Раздел II
Изисквания към пружинните спирачки

1. Специални изисквания
1.1. Пружинната спирачка да не се използва като работна спирачка.
1.2. Малките промени в някои от границите на налягането, които могат да се появят в захранващата верига към камерата за свиване на пружината, да не предизвикват съществено отклонение в спирачната сила.
1.3. Захранващата верига към камерата за свиване на пружината да включва енергиен резерв, който да не се използва от друго устройство или оборудване. Това изискване не се прилага, ако пружините могат да се задържат в натиснато състояние чрез използване на две или повече независими системи.
1.4. Устройството да е проектирано така, че спирачките да могат да се задействат и освобождават най-малко три пъти след начално пускане в движение при първоначално налягане в камерата за свиване на пружината, равно на максималното проектно налягане. Това изискване се изпълнява, когато спирачките са регулирани възможно най-точно.
1.5. Налягането в камерата, под което пружините започват да задействат спирачките, да не е повече от 80 % от минималното ниво на нормално работно налягане, като спирачките са регулирани с възможно най-малка хлабина.
1.6. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Когато налягането в камерата за свиване на пружината се понижи до ниво, при което частите на спирачката започнат да се движат, трябва да се задейства предупредително светлинно или подаващо звуков сигнал устройство. Ако това изискване е спазено, предупредителното сигнално устройство може да бъде устройството по т. 3.9 на раздел I.
1.7. При колесни трактори с пружинни спирачки, за които е разрешено да теглят ремаркета със спирачки с непрекъснато или полунепрекъснато действие, автоматичното прилагане на пружинните спирачки трябва да води до задействане на спирачките на ремаркето.
2. Аварийна система за освобождаване на спирачките
2.1. Пружинните спирачки да са проектирани така, че в случай на неизправност на системата да е възможно тяхното освобождаване, без да се използва тяхното нормално управление. Това може да се осъществи чрез използване на спомагателно устройство (пневматично, механично и т.н.).
2.2. Ако работата на спомагателното устройство по т. 2.1 изисква използването на инструмент или гаечен ключ, този инструмент или ключ трябва да се съхранява в кабината на трактора.

Раздел III
Изисквания към спирачната система за паркиране чрез механично блокиране на спирачните цилиндри (блокиращи изпълнителни механизми)

1. Когато налягането в блокиращата камера доближи ниво, съответстващо на нивото за механично блокиране, трябва да се задейства светлинен или звуков предупредителен сигнал.
2. Когато задействащите устройства на спирачките са оборудвани с механично блокиращо устройство, те трябва да могат да се задействат от всеки един от двата енергийни източника.
3. Блокираните спирачни цилиндри да могат да се освобождават само когато е сигурно, че спирачката може отново да се управлява след нейното освобождаване.
4. (Доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) При неизправност в източника, който снабдява с енергия блокиращата камера, да е осигурено спомагателно разблокиращо устройство (механично или пневматично), ползващо например въздуха в една от гумите на трактора.

Приложение № 2
към
чл. 4, ал. 1
(Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

Изпитвания на спирачките и технически показатели на спирачните системи
1. Изпитвания на спирачните системи
1.1. Общи изисквания
1.1.1. Ефективността на работната спирачка се основава на спирачния път, изчислен по формулата, посочена в т. 2.1.1.1 на това приложение. Спирачният път е разстоянието, изминато от трактора от момента, когато водачът започне да въздейства на устройството за управление на спирачната система, до момента, когато тракторът спре. Ефективността, определена за спирачни системи за паркиране, се основава на тяхната възможност да задържат трактора неподвижен по и срещу наклон.
1.1.2. За одобрение на типа на всеки трактор ефективността на спиране се измерва чрез изпитвания по път, проведени при следните условия:
1.1.2.1. състоянието на трактора по отношение на масата се определя за всеки тип изпитване и се посочва в протокола от изпитването;
1.1.2.2. за да се получи определената ефективност по време на изпитванията, силата, която се прилага върху устройството за управление на спирачната система, не трябва да надвишава 60 daN върху крачните органи за управление и 40 daN върху ръчните органи за управление;
1.1.2.3. пътят да има повърхност, осигуряваща добро сцепление;
1.1.2.4. изпитванията се провеждат, когато няма вятър, който може да окаже влияние на резултатите; 1.1.2.5. при започване на изпитванията гумите да са студени и с налягане, предписано за действителния товар, понасян от колелата, когато тракторът е неподвижен;
1.1.2.6. предписаната ефективност да се постига без блокиране на колелата, без отклонение на трактора от неговата посока на движение и без необичайни вибрации.
1.1.3. По време на изпитванията тракторът да е оборудван с всички части, посочени от производителя, за нормална работа на спирачните системи на теглените превозни средства, за извършване на непрекъснато спиране, полунепрекъснато спиране, независимо спиране и независимо спиране с механично задвижване.
1.2. Изпитване тип "0" (обикновено изпитване на ефективност при студени спирачки).
1.2.1. Общи изисквания
1.2.1.1. Спирачките да са студени при започване на изпитването. Спирачка се счита за студена, когато отговаря на следните изисквания:
1.2.1.1.1. температурата, измерена върху диска или върху външната страна на барабана, е по-ниска от 100 °С;
1.2.1.1.2. при разположени в кожух спирачки, включително и потопени в масло спирачки, измерената температура върху външната страна на корпуса е по-ниска от 50 °С;
1.2.1.1.3. спирачките не са работили поне един час.
1.2.1.2. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) По време на изпитването на спирачките оста без спирачки трябва да се отцепи от оста със спирачки, когато е възможно да се изключва.
1.2.1.3. Изпитването се провежда при следните условия:
1.2.1.3.1. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) тракторът, както и оста без спирачки са натоварени с техните максимално допустими натоварвания; колелата на оста със спирачки са оборудвани с най-големия размер гуми, посочени от производителя за този тип трактор; за тракторите със спирачки на всички колела предната ос се натоварва с неговото технически допустимо максимално натоварване;
1.2.1.3.2. изпитването се повтаря на трактор без товар само с водача и ако е необходимо лице, отговорно за наблюдение и контрол на резултатите от изпитването, като тракторът е оборудван с най-големия размер гуми, посочени от производителя;
1.2.1.3.3. границите, определени за минимална ефективност за двете изпитвания на трактор без товар и на трактор с товар, са посочени в т. 2.1.1;
1.2.1.3.4. пътят е равен.
1.2.2. Изпитване тип "0" се провежда:
1.2.2.1. при максималната конструктивна скорост с предавателния механизъм в неутрално положение;
1.2.2.2. при постигане на минимално предписаната ефективност на спиране.
1.3. Изпитване тип "I" (изпитване с намаляване на спирачното въздействие)
1.3.1. Трактори с товар се изпитват по такъв начин, че подаваната енергия да е равна на тази, регистрирана за същия период от време при трактор с товар, движещ се с постоянна скорост равна на 80 % ± 5 % от тази, посочена за изпитванията от тип "0" по наклон от 10 % надолу на разстояние 1 km, като предавателният механизъм е в неутрално положение.
1.3.2. В края на изпитването остатъчната ефективност на работната спирачна система се измерва при същите условия, както за изпитване от тип "0" при предавателен механизъм в неутрално положение (при различни температурни условия).
2. Ефективност на устройствата за спирачните системи
2.1. Работни спирачни системи
2.1.1. Работните спирачни системи на тракторите трябва:
2.1.1.1. при условията на изпитване тип "0" да постигнат спирачен път изчислен, както следва:

V2

Smax ≤ 0,15 V + ---- ,

116

където:
V е максималната конструктивна скорост в km/h;
Smax - максималният спирачен път в m;

2.1.1.2. след изпитване тип "I" работните спирачки да показват остатъчна ефективност не по-малка от 75 % от предписаната и не по-малка от 60 % от стойността, записана по време на изпитването тип "0" (с предавателен механизъм в неутрално положение).
2.2. Спирачни системи за паркиране
2.2.1. Спирачната система за паркиране, включително и в случаите, когато е комбинирана с друга спирачна система, трябва да задържа в неподвижно състояние трактор с товар при наклон 18 % нагоре или надолу.
2.2.2. При трактори, към които е разрешено да се прикачва едно или няколко ремаркета, спирачната система за паркиране на трактора да може да задържа в неподвижно състояние състава от превозни средства, включително трактор без товар и ремарке без спирачки със същата маса (ненадвишаваща 3 метрични тона), при наклон 12 % нагоре или надолу.
2.2.3. Допуска се използването на спирачна система за паркиране, при която предписаната ефективност се постига след неколкократно задействане.

Приложение № 3
към
чл. 5, ал. 2
(Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ

ЕО СЕРТИФИКАТ № .......

за одобрение на типа на колесен трактор по отношениена спирачните системи1

за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи 76/432/ЕИО 1
(Загл. изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

1 Причина за изменението2:
1. Търговско наименование или марка на трактора: ..........................................................................................................
2. Тип на трактора и търговско описание: ..........................................................
3. Фирма, седалище и адрес на управление на производителя: .......................
4. Фирма, седалище и адрес на управление на упълномощения представител на производителя, когато заявлението се подава от представител: ....................................................................................................
5. Маса на трактора без товар: ............................................................................
6. Разпределение на масата без товар (kg) между осите: ..................................
7. Максимална маса на трактора: .........................................................................
8. Разпределение на максималната маса на трактора върху всяка ос (в съответствие с т. 1.2.1.3.1 на приложение № 2): ..........................
9. Марка и тип на спирачните накладки: .............................................................
10. Тип на двигателя: ..............................................................................................
11. Общо предавателно отношение, съответстващо на максималната скорост: .......................................................................................
12. Размери на гумите: ............................................................................................
12.1. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Гуми от най-големия размер (на осите със спирачки): .............................
12.2. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Гуми, издържащи най-голямото технически допустимо натоварване (на осите без спирачки): .....................................................
13. Максимална скорост на трактора: ....................................................................
14. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Брой и разположение на осите със спирачки: .........................................
15. Кратко описание на спирачната система: .......................................................
16. Маса на трактора по време на изпитването: ..................................................

Без товар С товар
Мост 1
Мост 2
17. Размери на гумите, използвани по време на изпитването:
Мост 1 Мост 2
Размери на гумите
18. Резултат от изпитванията на спирачките:
18.1.


18.1.1.

Ефективност на
работната спирачка

Изпитване тип "0"

Скорост при изпитване (km/h) Ефективност Измерена сила, приложена върху управлението (daN)
Без товар
С товар
18.1.2. Изпитване тип "I"
18.2. Ефективност на спирачката за паркиране: положително/отрицателно ............................................................................
19. Дата, на която тракторът е представен за одобрение на типа: .................
20. Техническа служба, извършила изпитванията за одобрение на типа: .......................................................................................
21. Дата на протокола, издаден от техническата служба: ................................
22. Номер на протокола, издаден от техническата служба: ..............................
23. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г.) Одобрявам типа трактор по отношение
на спирачните системи ..................................................................................
24. Място: ...............................................................................................................
25. Дата: .................................................................................................................
26. Министър: .........................................................................................................

1 Излишното се заличава.
2 Когато няма изменение на типа, се заличава.

Приложение № 4
към
чл. 5, ал. 2
(Изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

Част I

Система за номериране на ЕО сертификат за одобрение на типа трактор по отношение на спирачните системи
(Предишен текст на Приложение № 4, изм. и доп., ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

Номерът на ЕО сертификата за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи се съставя при спазване на следните изисквания:
1. Номерът се състои от пет секции, като секциите се разделят от символа "*".
2. В секция 1 с малки букви се записва графичното изображение на идентификационен код: "bg34",
2. (Изм., ДВ, бр. 72 от 2006 г. - в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване към Европейския съюз) В секция 1 с малка буква се записва графичното изображение на идентификационен код: "e34",
3. В секция 2 се записва базовият номер "76/432".
4. В секция 3 се записва специфичният номер "97/54".
5. В секция 4 се записва четирицифрен последователен номер (при необходимост с нули в началото), обозначаващ основния номер на одобрението на типа. Започва се от 0001.
6. В секция 5 се записва двуцифрен последователен номер (при необходимост с нули в началото), обозначаващ номера на изменението на одобрения тип. За всеки основен номер на одобрението на типа, когато няма изменение, се записва от 00, а при първо изменение се записва 01.

Част II
ЕО сертификати за одобрение на типа запазват действието си на територията на България, ако имат нанесен отличителен номер на някоя от посочените държави членки:
(Нова част, ДВ, бр. 72 от 2006 г.)

1 за Германия;
2 за Франция;
3 за Италия;
4 за Холандия;
5 за Швеция;
6 за Белгия;
7 за Унгария;
8 за Чехия;
9 за Испания;
11 за Великобритания;
12 за Австрия;
13 за Люксембург;
17 за Финландия;
18 за Дания;
20 за Полша;
21 за Португалия;
23 за Гърция;
24 за Ирландия;
26 за Словения;
27 за Словакия;
29 за Естония;
32 за Латвия;
36 за Литва;
49 за Кипър;
50 за Малта.

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 50 от 2003 г. за условията и реда за одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи
(Обн., ДВ, бр. 72 от 01.09.2006 г.)

Заключителни разпоредби

§ 17. До датата на влизане в сила на Договора за присъединяване към Европейския съюз "техническа служба" по смисъла на тази наредба е Центърът за изпитване на земеделска, горска техника и резервни части - Пловдив, или техническа служба, нотифицирана от държава - членка на Европейския съюз.

§ 18. След датата на влизане в сила на Договора за присъединяване към Европейския съюз обменът на информация между Република България и компетентните органи на държавите - членки на Европейския съюз, се осъществява по реда на глава осма от Наредба № 30 от 2005 г. за одобрение на типа на нови колесни и верижни трактори, техните ремаркета и сменяема прикачна техника.

§ 19. По искане на производител изискванията по наредбата спрямо нови типове превозни средства могат да се приложат от датата на влизането й в сила.

§ 20. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник", с изключение на:
1. Разпоредбата на § 14, т. 1, буква "б", която влиза в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване към Европейския съюз.
2. Разпоредбата на § 16, който влиза в сила от 12 юли 2006 г.
3. По отношение на превозните средства, принадлежащи към категории Т1, Т2 и Т3:
а) за новите типове превозни средства, считано от 1 януари 2006 г.;
б) за всички нови превозни средства, пуснати в употреба, считано от 1 юли 2009 г., като датата, на която са регистрирани или пуснати на пазара за първи път, се счита за дата на пускане в употреба.
4. За категориите превозни средства, различни от посочените в т. 3:
а) за нови типове превозни средства - три години след датата на влизане в сила на тази наредба;
б) за всички превозни средства, пуснати в употреба - 6 години след датата на влизане в сила на тази наредба; датата, на която са регистрирани или пуснати на пазара за първи път, се счита за дата на пускане в употреба.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив