Едва 20% от собствениците на семеен бизнес в България прехвърлят собствеността планирано

19.09.2024 | 15:15
по статията работи: econ.bg
В момента повечето семейни компании в България се управляват от две поколения, които работят заедно или само от първото поколение, което предава опита си на наследниците
Едва 20% от собствениците на семеен бизнес в България прехвърлят собствеността планирано
Снимка: agrozona.bg

В момента повечето семейни компании в България се управляват от две поколения, които работят заедно или само от първото поколение, което предава опита си на наследниците. Но голямата част от семейните фирми не са подготвени за неочаквани събития, изискващи приемственост – около 20% не смятат, че това е необходимо, а близо 60% не се подготвят, но планират да проведат такива разговори. Само 20 на сто споделят, че са частично готови.

Това съобщават от консултантската компания EY по повод новото пето издание на Книгата на фамилния бизнес в България.

Допитване до фамилните компании в България показва, че едва 20% от собствениците излизат от семейния бизнес или прехвърлят собствеността на потомците си планирано и по правилен начин. Останалите 80% са принудени от непредвидени ситуации, които често водят до фалит или продажба на целия бизнес.

Според прогнозите над 80% от всички фамилни компании в света, ще сменят собствеността си до 2030 г. Или с други думи, повече от 15 трилиона долара ще преминат под управлението на следващото поколение във фамилния бизнес. Това е така, защото 58% от собствениците са над 50-годишна възраст, а 35% планират да се пенсионират в близките години. В същото време 44% признават, че техният семеен бизнес е напълно зависим от тях, а 62% не са избрали свой наследник. 

В проучването на EY Bulgaria на въпроса „Планирате ли прехвърляне на собственост и активи на следващото поколение?“ половината запитани представители на българския семеен бизнес отговарят, че частично мислят в тази посока, а другата половина, че не този етап това не е в дневния им ред.

В същото време 100% от хората, замесени в управлението на фамилни компании, намират за престижно да бъдат част от такъв бизнес. Една трета от тях се надяват и в бъдеще фирмата им да остане фамилна и ще се стремят да запазят бизнеса вътре в семейството. А за 80% спазването на семейните ценности е сред най-важните качества за бизнеса им.

Собствениците на фамилни бизнеси винаги са били изправени пред огромното предизвикателство да балансират амбициите си за растеж с усилията за съхраняване на семейното богатство през поколенията.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...