Едва 20% от собствениците на семеен бизнес в България прехвърлят собствеността планирано

19.09.2024 | 15:15
по статията работи: econ.bg
В момента повечето семейни компании в България се управляват от две поколения, които работят заедно или само от първото поколение, което предава опита си на наследниците
Едва 20% от собствениците на семеен бизнес в България прехвърлят собствеността планирано
Снимка: agrozona.bg

В момента повечето семейни компании в България се управляват от две поколения, които работят заедно или само от първото поколение, което предава опита си на наследниците. Но голямата част от семейните фирми не са подготвени за неочаквани събития, изискващи приемственост – около 20% не смятат, че това е необходимо, а близо 60% не се подготвят, но планират да проведат такива разговори. Само 20 на сто споделят, че са частично готови.

Това съобщават от консултантската компания EY по повод новото пето издание на Книгата на фамилния бизнес в България.

Допитване до фамилните компании в България показва, че едва 20% от собствениците излизат от семейния бизнес или прехвърлят собствеността на потомците си планирано и по правилен начин. Останалите 80% са принудени от непредвидени ситуации, които често водят до фалит или продажба на целия бизнес.

Според прогнозите над 80% от всички фамилни компании в света, ще сменят собствеността си до 2030 г. Или с други думи, повече от 15 трилиона долара ще преминат под управлението на следващото поколение във фамилния бизнес. Това е така, защото 58% от собствениците са над 50-годишна възраст, а 35% планират да се пенсионират в близките години. В същото време 44% признават, че техният семеен бизнес е напълно зависим от тях, а 62% не са избрали свой наследник. 

В проучването на EY Bulgaria на въпроса „Планирате ли прехвърляне на собственост и активи на следващото поколение?“ половината запитани представители на българския семеен бизнес отговарят, че частично мислят в тази посока, а другата половина, че не този етап това не е в дневния им ред.

В същото време 100% от хората, замесени в управлението на фамилни компании, намират за престижно да бъдат част от такъв бизнес. Една трета от тях се надяват и в бъдеще фирмата им да остане фамилна и ще се стремят да запазят бизнеса вътре в семейството. А за 80% спазването на семейните ценности е сред най-важните качества за бизнеса им.

Собствениците на фамилни бизнеси винаги са били изправени пред огромното предизвикателство да балансират амбициите си за растеж с усилията за съхраняване на семейното богатство през поколенията.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...