Шофьорите, които карат без валидна електронна винетка, ще бъдат санкционирани с електронен фиш. Нещо повече - колкото дни пътуваш гратис, толкова на брой електронни фишове ще получиш, ако те снимат, разясняват от СБА. Автоматичното правоприлагане ще започне със старта на тол системата за събиране на пътни такси на база на изминато разстояние. Очаква се това да стане най-късно до 1 март тази година.
След 1 януари 2020 г. вече няма автомобили с валидни хартиени стикери. Всички, които ползват винетка, би трябвало да са с електронни, уточниха за СБА от Националното тол управление (НТУ).
Т. нар. електронен фиш е документ, който установява нарушение в отсъствие на нарушителя и на контролиращите на пътя органи. Той ще се издава както на собственици на леки автомобили, които системата е отчела като нарушители, така и на собственици на тежкотоварни превозни средства с тегло над 3,5 т, които се движат без предварително купена маршрутна карта за конкретните тол сектори или нямат приета тол декларация, генерирана на база на бордово устройство или GPS тракер.
Националното тол управление вече провежда реални тестове по процедурата за автоматичното правоприлагане (издаването на е-фиш). Процесът е сложен – в него участват екипите на тол управлението на терен и служителите в центъра за ръчна верификация, които ще имат ключова роля за потвърждаване на нарушението при необходимост.
Електронният фиш се издава на собственика на пътното превозно средство, след като електронната система установи и заснеме нарушение – движение по платените участъци от републиканската пътна мрежа без платена такса по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата. Автоматичното правоприлагане ще отчита нарушенията в рамките на един астрономичен ден общо, тоест в рамките на деня те няма да се сумират. Ако нарушението продължи и на другия ден, за него ще се издава нов електронен фиш.
Документът ще се издава от Агенция "Пътна инфраструктура" и ще се изпраща по пощата. В 14-дневен срок от датата на получаването му нарушителят ще има възможност да плати компенсаторна такса, за да се освободи от административно-наказателна отговорност. Плащането е по банков път, като задължително в платежното нареждане трябва да бъде посочен номер на електронния фиш.
В случай, че в 14-дневния срок компенсаторната такса не бъде платена, собственикът на превозното средство дължи пълния размер на посочената в електронния фиш глоба.
Електронният фиш може да се обжалва в 14-дневен срок от датата на получаването му.
Контролът за платена електронна винетка и тол такса ще се осъществява от 105 мобилни контролни екипа и 295 стационарни контролни рамки, снабдени със съответните камери и сензори.
Ако първоначалната информация, постъпила чрез електронната система, не позволява разпознаване на регистрационния номер на пътното превозно средство с поне 95% сигурност, служителите от центъра за верификация на нарушенията в НТУ ще преглеждат данните от контролните камери. Когато нарушението се потвърди, тогава ще се издава електронен фиш.
В момента се извършват само пътни проверки за валидни винетки. Автомобилисти без притеснение споделят в социалните мрежи, че изобщо не спират на подадена палка от инспекторите на Националното тол управление и досега не е имало никакви последици за тях.
От тол управлението обясниха, че ако един водач не спре при подаден сигнал, техните инспектори съобщават за произшествието на телефон 112 и на представителя на Агенция "Пътна инфраструктура" в Националния координационен център за безопасно движение по пътищата. Оттам сигналът се препраща към най-близкия екип на Пътна полиция, който да реагира. Колко водачи са заловени заради подобно нарушение обаче, не става ясно.
По закон, ако автомобилист откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка, може да остане без книжка за срок от 1 до 6 месеца и да получи глоба от 50 до 200 лв.