Бързото приемане на промени, с които да се затвори кранчето на т.нар. френска безработица, може да бъде блокирано от ДПС. И двете крила на движението са против забрана на възможността с два-три дни стаж от чужбина да получаваш тук право на максимално обезщетение за безработица, тъй като тя масово се експлоатира в традиционно техни общини. Депутатът в Европейския парламент Илхан Кючюк от ДПС-Доган обяви, че е поискал тълкуване от ЕК дали готвените у нас промени не противоречат на европейския регламент, писа в. "Сега".
Схемата срещу минимални осигуровки да получаваш 2200 лв. месечно обезщетение е възможна благодарение на европейски регламент, който в името на улеснението за гражданите на ЕС постановява при стаж в различни европейски страни обезщетението да се изчислява според последната месторабота. У нас правилото е да се вземат предвид доходите от последните 24 месеца. Много хора експлоатират регламента, като пътуват за минимален период до Франция, където декларират високи доходи за кратка заетост и се прибират у нас да се заявят като безработни. Така тук им се полага обезщетение само на база на тези високи доходи. Използването на тази схема генерира корупция, сива заетост и несправедливост, изтъкваха ораторите при първия дебат в социалната комисия.
Промените предвиждат правилата при стаж в чужбина да се приравнят на тези за български стаж и да се взема предвид доходът за последните 24 месеца. Те получиха широка подкрепа на първо четене - само ДПС не гласува за тях, и трябва да бъдат окончателно приети тази седмица. Идеята беше за бързо решение, което ще спести по сведения на депутати над 100 млн. лв. годишно на НОИ. В хода на дебатите до този момент въпросът дали промените не противоречат на европейския регламент беше засегнат само бегло, отново от ДПС.
Отнесох темата до Европейската комисия, като депозирах въпроси, свързани с разширяване на приложното поле на Регламент на ЕО883/2004 и възможно различно третиране на европейски граждани, съобщи Кючюк. Регламентът има пряко действие и обхватът и изскванията му не могат да бъдат дописвани с национални норми, припомня той. Именно според този регламент доходът, от който се изчислява размерът на паричното обезщетение за безработица се основава на размера на предходното трудово възнаграждение или осигурителен доход, от работа по трудово правоотношение или като самостоятелно заето лице.
Кючюк пита ЕК дали има противоречие между допълнителните изисквания за сумиране на периоди в новите текстове на нашия закон и общия дух на нормата в регламента, както и биха ли довели допълнителните изисквания до различно третиране спрямо обезщетения за безработица, за които компетентна е България.