Със Закона за държавния бюджет за 2024 г. се постави началото на един нов тип програма за общински капиталови инвестиции. В него е предвидено изпълнението на 1625 проекта за над 4 млрд. лв. за 3-годишен период. Още от утре ще поканим всички общини, като им представим форма за проектно финансиране, да подадат всички документи за сключване на договори. Подписването на договорите ще започне през януари. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред bTV.
Министърът допълни, че се очаква договорите да бъдат сключени в рамките на 2 месеца. Андрей Цеков обяви, че чернова на правилата за верификация на разходите, които МРРБ следва да създаде, вече е направена. Те вероятно ще влязат в постановлението за изпълнението на бюджета, което трябва да бъде прието в рамките на този месец.
Ще проведем срещи с всички недоволни кметове, за да обясним как е направена оценката на проектните предложения за саниране на многофамилни жилищни сгради по процедурата по Плана за възстановяване и устойчивост. Тя е почти изцяло машинна и субективен фактор от страна на МРРБ в нея няма, категоричен бе министър Цеков. Той напомни, че по подмярката на Плана за възстановяване и устойчивост са осигурени 1,12 млрд. лв. за саниране на 756 многофамилни жилищни сгради, а са подадени 3068 проекта за близо 4 млрд. лв. Това е класическа ситуация, в която потребностите надвишават възможностите и се създава ситуация за естествено недоволство.
Министърът беше категоричен, че 90% от оценката е на база сертификатите от проведените енергийни обследвания, възложени от собствениците на сгради. В тях се съдържат прогнозни данни за енергийни спестявания след изпълнение на мерките. Сертификатите за 1217 проекта, за които е декларирано, че ще бъде постигнат клас за енергийна ефективност А, са предоставени за проверка на Агенцията за устойчиво енергийно развитие към Министерството на енергетиката. Ако от АУЕР получим становища, че данни в сертификати не отговарят на действителността, ще бъдат извършени корекции в оценките на въпросните сгради, допълни Андрей Цеков.
Регионалният министър напомни, че определените в началото на 2023 г. лимити за общините за саниране по тази процедура не означават гарантирано финансиране. Процедурата е на конкурентен подбор и всяко проектно предложение се конкурира с останалите. Той допълни, че лимитите са имали за цел да предотвратят прекалена концентрация на средства в големите общини, които в противен случай биха усвоили почти целия ресурс.
Санирането не спира. В различните програми, които се управляват от МРРБ, има допълнително средства, допълни Андрей Цеков. Предстои втората подмярка на стойност 282 млн. лв., която е с 20% съфинансиране. Освен това има 409 млн. лв. за енергийна ефективност по Програма „Развитие на регионите“, от които 63 млн. лв. са за десетте най-големи общини, 150 млн. лв. – за всички останали и 196 млн. лв. са предвидени целево за областите, които са засегнати от енергийния преход – Стара Загора, включително Казанлък, Кюстендил и Перник и свързаните с тях общини. Към края на т.г. трябва да започне да функционира Националният декарбонизационен фонд, който също ще финансира такива проекти, напомни министър Цеков.
Регионалният министър разказа и за плановете за 2024 г. за пътното строителство. В момента в строителство са 5 магистрали, една се проектира. Цеков обясни забавеното строителство през последните 2,5 г. с факта, че е възлагано строителство на магистрали без да има проектна готовност за това. Освен това не се строеше, защото не можеше да се намери воля да се разрешат сложни казуси – и инженерно, и правно, уточни регионалният министър. „В чисто инженерен план „Хемус“ излиза от застоя. С приемането на изменението в Закона за обществените поръчки и с приемането на Закона за бюджета се даде възможност за изплащане на индексации за строителството на „Хемус“ и за петте участъка от пътя между Видин и Ботевград. Това ще даде възможност строителството в тях да се рестартира от новия строителен сезон. Средствата за индексация са заложени в бюджета. Създадени са всички предпоставки строителството по цялата „АМ Хемус“ да се възобнови още от месец март“, каза още Цеков.
Относно строителството на АМ „Струма“ очакваме окончателно произнасяне от ЕК относно настоящото решение за строителството. Преди Коледа получихме последен въпросник, който цели да изясни до каква степен е спазено европейското екологично законодателство. Оптимист съм, че в следващия месец въпросът ще бъде изчистен и ще ни даде възможност да започнем проектирането на източното трасе, което е извън Кресненското дефиле, коментира още министърът.
Относно специално заделените средства за проектиране за 2024 г., Цеков уточни, че е подготвена обществена поръчка за идеен проект, не само за разиширение на АМ „Тракия“. В следващите 2-3 месеца ще обявим обществени поръчки за модернизиране на голяма част от първокласната пътна мрежа и привеждането ѝ в габарит скоростен път – с по 2 ленти в посока. Това са смислените трансформационни инвестиции, които държавата трябва да прави, защото това е двигателят на икономиката, каза Цеков.
Той коментира и проверките на пътищата в гаранционен срок. Между септември и декември 2023 г. проверихме 41 пътни участъка с обща дължина 682 км. Бяха взети 792 сондажни проби (ядки) съгласно методиката на Института по пътища и мостове – по една ядка на всеки 2000 кв. м. Установи се, че в 11 пътни участъка дебелината е по-малка. В 6 участъка има отклонения от изискванията за равност. Една четвърт от проверените участъци в гаранция са дали отклонения от нормите. Фирмите са уведомени, нямаме възлажения от изпълнителите, каза още Андрей Цеков. Всички обекти са в гаранция. Нашият фокус беше да потърсим отговорност там, където още може да бъде носена от изпълнителя, обясни министърът.
По всички теми, по които съм работил с Мария Габриел, съм имал добър синхрон и бих работил чудесно с нея като министър-председател, каза още Андрей Цеков в отговор на въпрос за предстоящата ротация в кабинета.