"В 90% от случаите откриваме нелоялни търговски практики, които търговците на бързи кредити използват спрямо клиентите си". Тази статистика представи Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), в ефира на "Фокус".
Потребителите обикновено са хора, които са изпаднали в крайна необходимост и вземат бързи решения. Към настоящия момент законодателството поставя под общ знаменател банковото и небанковото кредитиране. Това не е коректно, защото двата вида кредитиране са насочени към различни таргет групи, поясни още Алипиев.
Потребителите на бързи кредити обикновено са рискови, защото не могат да ползват по-евтиния банков кредит. Те са изпаднали в крайна нужда и им е много трудно да вземат информирано решение.
Този бранш е в голям подем и привлича участници, които търсят големи печалби бързо.
"Европейският законодател е предвидил допълнителни регулации на този тип кредитиране. На потребителите трябва да се дава много ясна информация за това, какъв ще бъде максималният размер на върнатата сума, която ще се очаква от тях след сключване на сделката. В този смисъл се подготвят и регулациите", съобщи председателят на КЗП.
"Един неизпълнен ангажимент трупа големи разходи. Търговците също като потребителите търпят щети, когато не са информирали качествено клиентите си. Във времената , в които живеем, кредитите са нещо нормално и полезно, въпросът е да има справедливост.
Потребителят трябва да бъде равнопоставен на търговеца по отношение на правата си. Когато говорим за търговец, който работи с общи условия към договорите, съдържанието на тези общи условия е невъзможно да бъде променено по искане на потребителя. Законодателят е предвидил това да се промени.
Ролята на КЗП е да отстранява неравноправните клаузи", даде още подробности по темата Алипиев.
Когато потребител се сблъска с нелоялна търговска практика относно бърз кредит, може да подаде сигнал до Комисията, която е натоварена с отговорността да защити правата му, каза още Стоил Алипиев.