Комисията за защита на потребителите (КЗП) провежда кампания за проверка на онлайн магазини по отношение за обявените от тях летни намаления на цените.
Проверяват се най-вече търговията с дрехи и обувки. Времето е избрано неслучайно, защото към края на лятото се правят много намаления на летни стоки, обясни пред БНР-Радио София Христо Трендафилов, директор на Дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ в КЗП.
Досега е установено, че при до 98% от проверените онлайн магазини не е посочен срокът, през който стоките се продават с намалени цени, което противоречи на разпоредбите на Закона за защита на потребителите.
Всички установени нарушители ще бъдат санкционирани, отбеляза Трендафилов.
Важно е как е показано намалението и да има срок, в който то важи.
А той може да бъде не по-малко от 1 ден и не повече от 1 месец.
Старата цена, спрямо която е направено намалението, трябва да е била валидна месец назад.
В КЗП потребителите най-често сигнализират за невърнати пари при развален договор за продажба. Това става най-често с непроверени от купувачите търговци, които се оказват некоректни.
Проверки ще се правят и извън кампанията, допълни Трендафилов.
Предстои фокус да бъдат стоките за началото на учебната година, както и дали се продават онлайн лекарства по лекарско предписание.
Онлайн магазинът предоставя възможност за бързо въвличане в търговска сделка – и на предприемача, и на потребителя. Това кара хора, т.нар. микротърговци да опитват бизнес, без да са достатъчно запознати с цялата нормативна рамка, отбеляза пред БНР-Радио София Георги Христулев, председател на УС на Сдружението на българските търговци. "Това не е правилно и поражда проблеми. Българският търговец обича да се очи от „проба-грешка“, а не да е подготвен предварително. Така с първите глоби, наложени от регулаторен орган, онлайн търговците разбират, че не всичко е толкова лесно, колкото изглежда при дигиталния бизнес."
От Сдружението се опитват да създават съдържание, което да е в подкрепа на по-малките търговци, да могат те да се ориентират в информативна рамка.
Техническата конюнктура улеснява, но прохождащите предприемачи не полагат усилия да се запознаят с регулациите в сектора, изискванията за етикетиране, обявяване на промоции, спецификите при доставки до други страни, коментира още Христулев.
Друго масово нарушение е пропускане или нарочно необявяване на юридическите данни на дружеството, което стои зад дадена търговия.
"Все пак ако през последната година са се появили 10 хиляди търговци, изрядните са примерно 9 хиляди от тях. При много нови лица в бизнеса е нормално да се увеличат и сигналите за нарушения."