Нова наредба за "бонус-малус" при задължителната автозастраховка планира КФН

03.01.2025 | 11:00
по статията работи: econ.bg
Целта е и да се уредят единните изисквания за коригиране на застрахователната премия по застраховката “Гражданска отговорност” на автомобилистите съгласно Кодекса за застраховането
Нова наредба за "бонус-малус" при задължителната автозастраховка планира КФН
Снимка: под лиценза на creative commons

Да бъде приета наредба за система “бонус-малус” по задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, предвижда Програмата за нормативната дейност на Комисията за финансов надзор (КФН) за периода 1 януари – 30 юни 2025 г., публикувана на 27 декември. Това съобщи на сайта си регулаторът на небанковите финансови институции.

Според КФН това трябва да стане осем месеца след обнародване на промените в Кодекса за застраховането, внесени от кабинета в Народното събрание, без да се уточнява краен срок.

Целта е и да се уредят единните изисквания за коригиране на застрахователната премия по застраховката “Гражданска отговорност” на автомобилистите съгласно Кодекса за застраховането. Тя ще се определя спрямо поведението на шофьора на моторното превозно средство при движение по пътищата и причинените щети.

В проекта за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, внесен от служебното правителство в Народното събрание в края на ноември, беше предложено доразвиване на законовата уредба на системата “бонус-малус”, което предвижда изменения в законовата делегация за приемане на подзаконовия акт.

С промените в законодателството ще влязат изискванията на изменената европейска директива относно застраховката "Гражданска отговорност" при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка. Определят се и нови дефиниции за "превозно средство" и "използване на превозно средство".

Въвежда се и хармонизиран на ниво ЕС режим за обезщетяване на увредените лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в държавата на тяхното пребиваване чрез гаранционен механизъм, в който участват упълномощени от закона компенсационни органи в държавите членки. Гаранционният фонд е определен за такъв орган в България.

Предлага се и промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. Предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна автозастраховка да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 03.01   1431 г. – Бургундският херцог предава срещу 10 000 франка Жана д'Арк на англичаните. 1496 г. – Леонардо да Винчи извършва неуспешен опит с конструиран от него...