Продажбите на бира през заведенията са намалели с около 60% за първата половина на тази година, докато търгуваните през магазинната мрежа количества са почти на нивата от миналата година, сочат данните на Съюза на пивоварите в България (СПБ). Причината е епидемията от коронавирус, заради която заведенията бяха затворени в продължение на повече от два месеца.
Най-силен е спадът в продажбите на наливна бира. Поради намалената покупателна способност на потребителите, стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите се увеличава. Запазва се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.
От съюза отбелязват, че въпреки кризата при тях няма освободени работници и служители, като в бранша работят 2100 души, от които 1290 са специалистите с висше образование.
Над 150 различни марки и стилове бира се произвеждат в България към момента, като през миналата година са се появили 25 нови продукта. В страната оперират три големи пивоварни компании и 28 малки и средни предприятия. За 2019 г. обемът на бирения пазар в България е 5.4 млн. хектолитра. Над 10 милиона литра е изпитата безалкохолна и нискоалкохолна бира с тенденция всяка година това количество да расте.
Според отчета на Агенция "Митници", постъпленията от акциз от бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема на реализираното пиво. Капиталовите инвестиции в бранша са на обща стойност 42 млн. лева.
Тази година честотата на консумация на бира не се е променила съществено, като през лятото 55% от българите пият бира поне веднъж седмично, а всеки трети от тях счита, че пивото е модерна и съвременна напитка. Най-големите биролюбители са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе - 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна - 11 пъти.