Цялостна модернизация на подвижния състав на градския транспорт в София за 1 милиард лева предлага кметът Васил Терзиев.
Финансирането ще се търси по европейски програми или с кредит от финансови институции и банки, за да може да бъдат купени нови превозни средства.
“500 нови трамваи, тролеи, автобуси, с които да направим подвижния състав на градския транспорт удобен, достъпен, модерен, бърз и да дадем още повече причини на хората да използват градския транспорт”, посочи столичният кмет.
Пред медиите кметът на столицата Васил Терзиев поясни, че в последните години наземният транспорт е останал неглижиран за сметка на метрото и е крайно време да се обнови гаражът на столичния градски транспорт.
“Готови сме с една амбициозна програма, която да даде тласък на този процес. Дълги години не са правени инвестиции в тази насока, особено по отношение на трамвайната мрежа. Огромна част от хората в София ползват градски транспорт, но амбицията ни е да се използа от още повече хора. В никакъв случай не искаме насилствено да свалим хората от колите, каквато теория се промъква в публичното пространство. Искаме единствено пътуването с градския транспорт да стане по-удобно и комфортно”, обясни кметът Терзиев.
Той допълни, че метрото остава приоритет, като в момента се изграждат 12 нови станции.
Андрей Зографски от ПП-ДБ/Спаси София, който е зам.-председател на транспортната комисия в Столична община, обяви, че в следващите пет години ще бъдат инвестирани 1 млрд. лева за модернизацията на градския транспорт.
От думите му стана ясно, че най-много средства – около 60%, ще отидат за закупуването на 150 нови трамвая, от които 110 ще бъдат чисто нови, с нисък под и с климатик, докато 40 ще бъдат изпратени за ремонт и модернизация в чужбина.
Освен трамваите, ще бъдат взети и 75 хибридни тролейбуса, които ще могат да се зареждат по време на движение чрез контактната мрежа. Зографски поясни, че такива тролейбуси наскоро бяха купени от общината в Букурещ, а от доста време се използват и в други столици като Прага и Братислава.
Накрая, но не на последно място, Столична община ще купи 280 автобуса, от които 100 ще са на дизел, 120 на газ и 60 ще са електробуси. За част от линиите ще бъдат закупени и нови съчлени автобуси.
Зографски допълни, че средната възраст на автотранспорта е много голяма и има такива превозни средства, които не се движат, тъй като за тях е много трудно да се намерят нужните части.
Програмата на кмета Терзиев трябва да бъде подкрепена от Общинския съвет.
От ГЕРБ – СДС заявиха, че ще подкрепят доклада, но не им е ясно от къде ще дойдат парите. Имат и своите критики, посочва Антон Хекимян.
Проектът за обновяване и модернизиране на градския транспорт в София е поредното обещание на кмета Васил Терзиев, за което няма пари. Това заяви общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Антон Хекимян пред журналисти след брифинг, на който кметът на София и представите от групата на “Продължаваме промяната – Демократична България” (“Спаси София”) представиха проект за инвестиционно намерение в градския транспорт на стойност над един млрд. лева.
По думите на Хекимян в този доклад липсва откъде ще дойдат парите. Според него това е “поредната рекламна акция на кметът Васил Терзиев”. Хекимян посочи още, че групата на ГЕРБ-СДС ще подкрепи доклада, защото по думите му “той е много хубав”.
“Този доклад, който ни се представя в момента, по пиарски механизъм: “Вижте какво и колко амбициозно искаме да направим за София”, е 60-70 процента от доклада през септември месец миналата година, който ГЕРБ внасят. Колегите нека да не разсъждават за това, че светът започва от тях, управлението започва от тях. Не, а да признават джентълменски, че нещо е свършено и преди това и това нещо не е малко, не е нещо незначително, а нещо много голямо, върху което те да стъпят и да продължат политиката на Столичната община”, каза още Хекимян.