От есента и най-късно до края на годината Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) ще въведе пълно електронно административно обслужване на фирмите за производство, преработка и търговия на хранителни стоки и суровини и препарати за растителна защита. Това съобщи изпълнителният директор на БАБХ Пламен Моллов.
„Първата фаза от този проект, финансиран от еврофондовете, беше за електронизиране на Морската администрация, което вече е факт, а централизираното е-обслужване на БАБХ е втората успешно изпълнена част от проекта", коментира вицепремиерът Даниела Бобева.
По думите й до 25 март 2015 г. трите администрации трябва напълно да обслужват гражданите и фирмите, като преди това бъдат свързани с базата данни и информационни услуги на ГРАО, МВР и Агенцията по вписванията. За интегрирането на информационните системи не са изразходвани никакви допълнителни ресурси.
Според директорът на БАБХ, електронното обслужване ще облекчи изключително много дружествата, които подлежат на регистрационен режим в агенцията, както и самата администрация, защото ще икономиса много време, средства и административен капацитет за обработка на документацията.
Информационната система в Агенцията по храните вече е свързана с тези на ГРАО, МВР и Агенцията по вписванията, което означава, че всички необходими документи, лицензи и разрешителни вече ще стават по вътрешноинституционален ред, а не с писмено подаване на заявления от хората. Така на гражданите и фирмите вече няма да им се налага да се разкарват до гишета в София или регионалните звена в структурите на агенцията, а ще пускат документите си по интернет, като дори ще посочват по какъв начин – по пощата, по куриер или по електронен път, ще искат да си получат документите.
Преди да покрие фирмите в цялата страна обаче електронната система на БАБХ ще бъде тествана за няколко месеца на територията на София и областта, като регионалната инспекция в Бояна ще обслужва облекчено клиентите в неговия териториален обсег.
"С въвеждане нацялостната централизирана система от електронтото обслужване ще се възползват над 200 000 потребители – фирми, зоопаркове, ферми, терариуми, търговци на едро и дребно на храни и препарати за растителна защита", увери Моллов.
Освен това новият начин на административно обслужване ще намали драстично и високите такси, които се изискват в момента за изваждане на разрешително за дейност, лицензи, регистрация и пререгистрация. Като пример от БАБХ посочиха, че сегашната тарифа изисква 550 лв. такса за лиценз за селскостопанска аптека, 850 лв. е цената за отваряне на склад, за цех за опаковане на хранителни стоки е 1500 лв.
Новите такси на услугите трябва да бъдат приети от Министерски съвет и не бива да са повече от 20 лв., смятат експерти от агенцията. Към малкия разход за фирмите ще се прибави и електронният подпис, който струва 60 лв.
"Другият плюс на електронната услуга е, че регистрацията вече няма да важи само 5 години, а ще е за 10 години.
Докато трае няколко месечното тестване, агенцията ще започне активно обучение на 300 свои служители в цялата страна, за да се научат да оперират с новата електронна система на обслужване", посочи директорът на БАБХ.
По негово мнение, максимум до края на годината тя ще стартира абсолютно навсякъде и всички потребители и в най-отдалечените краища на страната ще могат да се ползват от бюрократичното облекчение, стига да имат достъп до Интернет и до електронен подпис. Освен фирмите и частните лица, системата ще улесни много и контролната дейност на БАБХ, защото пълната информация за фирмите ще излиза в централизираната информационна система.
"Електронизирането на услугите и изготвянето на регистри на операторите за тази цел ще доведе до изкарване на светло, както на производителите и търговците, така и на контролната дейност", изтъкна Пламен Моллов.
По думите му трябва да очакваме масови проверки на обектите, в които се продава сладолед, започват инспекторите на БАБХ на територията на цялата страна. Най-интензивни ще бъдат проверките в морските курорти.
"Основните нарушения, които са констатирани при проверките на обекти, в които се предлагат сандвичи и дюнери, са свързани с хигиената на производството и предлагането им. Вече има затворени обекти, съставени са доста актове и предписания", посочи Моллов.
Във връзка с проблема с болестта „син език" по преживните животни изпълнителният директор на БАБХ заяви, че се прави всичко необходимо, за да не може месо от заразено животно да стигне до трапезата на хората.