80% от купувачите в София, които търсят жилищен имот за собствено ползване, смятат за използват банков кредит, за да финансират сделката си. Същото важи и за 63% от купувачите на жилища с инвестиционна цел. Това сочат данните от проучване за потребителските нагласи на жилищния пазар в столицата, проведено от Forton Homes, специализирано звено за жилищни имоти на консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.
„Банковото кредитиране у нас продължава активно да движи пазара на жилища. В същото време данните сочат, че купувачите са спокойни и оптимистично настроени. Впечатление прави, че и двете групи клиенти предпочитат новото строителство пред вторичния пазар, вероятно поради гъвкавостта, която то предлага”, коментира Явор Пердухов, мениджър на Forton Homes.
Между 71 и 120 кв. м, с две или три спални – така изглежда най-масово търсеният жилищен имот, показва проучването. При инвестиционните покупки се наблюдава по-отчетливо търсене на апартаменти с една или две спални, а при жилищата за лични нужди 40% от запитаните отговарят, че се интересуват от имот с площ над 120 кв. м и с три или повече спални. Според наблюденията на Forton Homes купувачите с цел инвестиция разполагат с по-малки бюджети, затова търсят по-малки квадратури.
Според проучването преобладават бюджетите от 100 хил. до 250 хил. евро. Клиентите, търсещи за собствени нужди, в 30% от случаите разполагат с бюджет до 500 хил. евро, с който търсят къщи или многостайни апартаменти.
Южните райони на София са най-предпочитани за покупка и от двете групи клиенти. Около 60% от купувачите за лично ползване посочват тази част на столицата като най-предпочитана, както и 56% от инвестиционно настроените. Около 20% от втората група разглеждат и центъра на столицата като опция за сдобиване с имот, основно поради възможностите за краткосрочно отдаване под наем.
„Проучването проследява и миграцията на купувачите в София. Данните сочат, че хората, които планират покупка, най-често предпочитат района, в който са живели до момента. Отчетлива тенденция е хората, които живеят извън рамките на Околовръстно шосе, да търсят апартаменти в града. Тези хора предпочитат южните райони на столицата, а вторият им избор е центърът”, коментира Явор Пердухов.
Хората, които към момента живеят в центъра, са и най-пасивни по отношение на инвестиционните покупки – техният дял е само 10%. На този фон 31% от клиентите, живеещи в южните райони, планират инвестиционна покупка. Същият е и делът на хората, обитаващи източните районни на столицата.