Хората със зрителни проблеми да не плащат такси за свързване с центровете за обслужване на клиенти на телекомите. Това поиска омбудсманът Константин Пенчев в писма до телекомуниакционните компании на базата на множество жалби, пристигнали в кабинета му. До това предложение се стигнало след постъпили сигнали на граждани до кабинета на омбудсмана.
По думите му има три канала за получаване на информация за телефонните услуги, сметките и интернет пакети, предлагани от мобилните оператори. Това са интернет страниците на телекомите, техните офиси и кол центъра на компаниите.
От направения анализ станало ясно, че единственият сигурен и подходящ източник за хората с намалено и напълно загубено зрение остава свързването с оператор. Единствено по този начин гражданите с увреждания могат да получат търсените от тях данни лично, без да им се налага да ползват асистентска подкрепа, без да трябва да полагат усилия и да водят неравностойна битка със съществуващите архитектурни бариери и градския транспорт, за да стигнат до офисите на мобилните оператори.
Гарантираната възможност за безплатно свързване с оператор ще задоволи потребностите на гражданите със зрителни увреждания до достъпна информация, включително и на тези, които не разполагат с достъп до интернет, нямат знания и умения за ползването му, нямат и финансова възможност да закупят необходимите технологии, за да работят с него, се казва в писмата до компаниите.
Чрез осигурения безплатен достъп до оператор абонатите със зрителни увреждания ще имат възможност да направят важна крачка по пътя си на успешна интеграция и да упражняват правата си, отбелязва Пенчев.
Омбудсманът напомни и за нормата, в която законодателят изрично е предвидил, че интеграцията на хората с увреждания се осъществява чрез достъпна информация.