Бизнесът пише оценка 3,3 на администрацията по петобалната система. Това сочи анкетно проучване сред 1680 фирми от цялата страна, направено от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Тазгодишната оценка е по-ниска от миналогодишната - 3,5.
Според бизнеса взаимодействието с областната и общинската администрации е най-добро във Варна, Бургас и Пловдив, а най-слабо във Велико Търново, Кърджали и Кюстендил.
Бизнесът оценява корупцията като най-висока във Велико Търново, Кюстендил и Перник, а най-ниска - в Смолян, Монтана и Търговище.
Най-високо оценените елементи на взаимодействие с администрацията са отзивчивостта на служителите и тяхната квалификация. Това са и двете характеристики, при които се забелязва най-малко разминаване между отделните области. Дори в най-ниско оценените по тези две характеристики на административното обслужване области, качеството е определено като „средно”.
Най-ниско оценена е скоростта на административното обслужване, както и яснотата на изискванията на местните администрации. Тук се забелязват и най-големите разлики между отделните области.
Корупция
През 2013 г. цялостната оценка на възприятията за корупция в страната се влошава от 3,4 през 2012 г. до 3,3.
По отношение на възприятията за корупция, разминаванията в страната са сериозни. За най-висока се счита корупцията в общините и в органите на съдебната власт, а за най-ниска - в местните подразделения на Инспекцията по труда. Корупцията е най-висока във Велико Търново, Кюстендил и Перник, а най-ниска - в Смолян, Монтана и Търговище.
За втора поредна година Смолян и Търговище са сред трите области с най-ниски възприятия за корупция, а Перник и Кюстендил – сред трите области с най-високи възприятия за корупция. За втора поредна година Велико Търново се нарежда сред 5-те области с най-висока корупция в страната.
Близо 15% от анкетираните са на мнение, че нерегламентирани плащания от фирмите в техния сектор към администрацията с цел получаване на обществени поръчки се правят „често” или „много често”. Близо 12% смятат, че това се случва „често” или „много често”, когато става дума за получаване на регистрации и разрешения от местната власт.
Електронни услуги
Електронни услуги са ползвали 21,7% от фирмите с персонал до 10 души и 34,7% от фирмите с персонал между 11 и 50 души. Най-често от предлаганите електронни услуги се възползват големите фирми, като през последните 12 месеца преди провеждането на проучването това са сторили 50,4% от тях. Малките и средните фирми определят тяхното качество като „по-скоро високо” (3,48). По-висока е оценката на големите фирми (3,77).