При всяко вдигане на акциза на цигарите има спад в потреблението, на физическите обеми. Това е и смисълът на вдигането на акциза в целия Европейски съюз, коментира пред БНТ директорът на
Агенция "Митници" Ваньо Танов.
Целта е не да се гони увеличаване на приходите, а чрез увеличаване на акциза да се намалява потреблението, да се ограничава тютюнопушенето и до известна степен увеличаване на приходите от
акциз, благодарение на по-голямата ставка, обясни Танов.
Той посочи още, че в никакъв случай не трябва да има шоково увеличение на акциза и даде пример с Унгария, която преди две години предприема подобна стъпка и по средата на годината правителството е принудено да свали акциза, защото ефектът е обратен.
Според данните на Световната банка (СБ) и на Международния валутен фонд (МВФ) за страните от Евросъюза, с добро потребление, но не в кризисна година, при увеличаването с 10% на акциза, физическите обеми спадат с 4%.
Въпреки кризата от началото на годината влизат повече средства, отколкото миналата година, обяви директорът на митниците. Той допълни, че за февруари месец 72 млн. лева е спадът в постъпленията от ДДС, тъй като рафинерията "Лукойл" е била в ремонт и няма внасяне на гориво. Януари и февруари винаги са били месеците с най-ниски постъпления, добави той.
Никой не може да каже колко е делът на контрабандата на цигари в България, коментира още Ваньо Танов, цитиран от БГНЕС.