Около 12 млн. лв. ще са инвестициите през следващата година. Половината от тях ще отидат за 10 броя влекачи и малогабаритна техника, а останалите за изграждането на модерен склад и преоборудване на
контейнерните площадки. Това заяви изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Данаил Папазов на брифинг относно резултатите на дружеството за последните 11 месеца. Обработените товари на порта
- "Варна Запад" и "Варна Изток", са били 7 млн. и 650 хил. тона, като очакванията са до края на годината цифрата да се приближи до 8 млн. Спрямо миналата година това прави увеличение с 18,2 %, посочи
Папазов.
1 млн. тона повече зърно пък е минало през пристанището тази година, като обобщението до момента е 1 345 000 тона. Голямо увеличение се забелязва и при контейнерообработката, с 57,3 % повече от
миналата година – до 152 000 TEU. Със същия процент са се увеличили и приходите на дружеството – до близо 50 млн. лв., предаде Днес+. Очакваната счетоводна печалба до края на годината възлиза на 2
500 000 лв. Ръстът на работната заплата съответно е бил 26,9 на сто, при средно списъчен състав от 1639 души.
Изключително важно е за нас да сменим технологията на обработка на контейнерите, за което ще са ни необходими и минимум два тилови крана. Те обаче ще могат да бъдат инсталирани не по-рано от 2010 г.
По този начин „Пристанище Варна” ще може да обработва 250 000 контейнера годишно и ще стане по-конкурентноспособно на пристанището в Констанца. По разчети на специалистите в момента например около
200 000 т зърно от България се изнасят през румънското пристанище – през Оряхово и Русе. През Констанца минава и транзитният унгарски товар със зърно, който преди години бил приоритет на варненското
пристанище, каза още изп. директор.
По думите на Данаил Папазов изграждането на новия терминал на „Варна Изток” ще допринесе съществено за увеличаването на конкуренцията с Констанца, а Черно море е най-бързо развиващият се пазар на
контейнери в света – над 70 на сто увеличение спрямо миналата година. Пътническият трафик през Варна също значително се е увеличил, но като цяло туристопотокът остава нисък – от 20-ина пътнически
кораба м.г. до 35 през 2008 г.