Общинската администрация във Велико Търново подготвя нова наредба за организацията на паркирането. Според кмета Румен Рашев текстът ще бъде внесен за разглеждане най-късно до края на годината. „Подготвил съм го, но вероятно няма да успея за тази сесия, а за следващата, планувана през ноември", заяви градоначалникът. Текстът трябва да облекчи поне отчасти трафика в града и да подсигури повече алтернативи за паркиране.
Виолетови, а не сини зони ще има в болярския град. За подобна организация на паркирането и краткосрочен престой се говори от години, но едва сега идеята се облича в конкретика, пише в. "Борба". За допълнително улеснение се въвежда и заплащането на такса за паркиране чрез есемес. Така, освен че ще се пресече корупцията, ще бъдат формирани и повече приходи от такси.
Виолетовите зони предвиждат спиране в кратък интервал от време, за да се използват от повече хора наличните паркоместа. Те ще се простират почти по цялото протежение на Велико Търново, но окончателният обхват ще се фиксира с решение на местния парламент. Срещу поносима такса ще може да се паркира от 30 минути до 3 часа.
Общинският съвет трябва да определи и зоните, в които ще се спира в работните и почивните дни. Задължително ще остане и режимът на спиране със служебен абонамент, който ще е в рамките на работния ден. Специални преференции се предвиждат за инвалидите.
Освен с паяка е предвидено контролът на неправомерно паркиралите возила да става и със скоби, така както се прави в момента в София. Така най-бързо и ефективно ще бъдат санкционирани нарушителите.
По цялото протежение на виолетовата зона във Велико Търново ще бъде поставена и специална маркировка. На глоби ще подлежат онези, които я повреждат или премахват.
Сега в доста райони и без въвеждане на виолетови зони престояват коли, но вече за това ще се плаща, а допустимото време ще е доста по-малко.
В регламентираните територии ще могат да спират автомобили до 2, 5 тона и максимум 12 места, но в никакъв случай няма да се допускат камиони.
По първоначални планове така ще може да се спира по цялото протежение на трасетата в централната част, настоящите платени паркинги, улиците, които са пресечни на главните, включително и в старата част, както и на няколко площада. Заради теснотата, няма да може да се паркира по основната търговска улица „Независимост". На някои места ще се допуска и паркиране директно върху тротоарите, но само за леки коли, и то ако има поне два метра за преминаване на пешеходци, гласи проектонаредбата. Така ще се използват максимално възможните варианти за спиране.
На еднопосочните улици ще може да се спира само от лявата страна, по посока на движението. В никакъв случай няма да може да се спира на 5 метра от кръстовища и пешеходни пътеки. Забраната важи и за входове на паркинги, театри, предприятия и различни обществени сгради.
Таксиджиите няма да могат да спират по главната улична мрежа и второстепенните трасета, от където минава градският транспорт. За паркиране, в разрез с наредбата, са предвидени глоби от 50 лв. до 500 лв. На санкции ще подлежат и използващите изтекли карти за паркиране.