Отдавна знаем, че за интернет не важат географските граници. При социалните мрежи обаче нещата стоят малко по-различно. Въпреки че Facebook никак не отстъпва мястото си по популярност, едва 10% от потребителите на базираната в САЩ мрежа са жители на страната. Вместо това сайтът разчита предимно на чуждестранен трафик. В Китай пък си имат собствена социална мрежа, която се използва само и единствено в страната, и въпреки това заема трето място в света по брой потребители.
Според създадената от италианския медиен експерт Винченцо Косенца световна карта на социалните мрежи именно сайтът на Марк Зукърбърг доминира в глобален мащаб. С общо 1,2 млрд. активни потребители месечно, от които 680 млн. използват Facebook на мобилни устройства, сайтът дава нови значения на тривиални думи като „приятелство“ и „харесвам“.
Откакто мрежата съществува чрез нея са създадени над 150 млрд. приятелства, дадени са 1,13 трилиона харесвания и са качени 250 млрд. снимки. Всяка минута във Facebook се споделят 1 млн. линка, изпращат се 2 млн. покани за приятелство и 3 млн. съобщения. Както споменахме близо 90% от потребителите на сайта не са жители на САЩ и Канда, a 29% от трафика идва от азиатски страни. Въпреки че е забранена в Китай обаче близо 95 млн. жители на страната ползват мрежата на Зукърбърг.
Други изненадващи факти от „Сърч Енжин Джърнъл“ сочат, че всяка сутрин 48% от хората на възраст между 18 и 34 години проверяват своя профил в сайта. 28% от тях го правят преди дори да са станали от леглото. 70% от потребителите пък са „приятели“ със своите родители в мрежата.
Световна карта на социалните мрежи, Източник: Alexa
Кой всъщност използва Facebook? В Световен мащаб 42% от използващите сайта са мъже. Около 75% от потребителите пък имат някакъв вид висше образование. 73% от тези в САЩ имат приходи над 75 000 долара.
В България най-голям е делът на хората между 25 и 34 години, които посещават сайта редовно—28,6%. След тях се нареждат тези между 18 и 24 години. Съотношението между мъже и жени у нас, които имат профил във Facebook, е почти равномерно – 49% от потребителите са мъже, а 51% са жени.
Топ индустриите у нас, или фирмите с най-много последователи, са от хранителния бранш, алкохолната индустрия, модата и електронната търговия, сочи статистиката на SocialBakers за България.
Българските потребители на Facebook, Източник: SocialBakers
Що се отнася до Twitter, ситуацията е малко по-различна. Общият брой на активните потребители на микроблогинг платформата в света е над 228 млн. души месечно, което е много под броя хора, използващи Facebook.
Други изненадващи (и не толкова) статистики за Twitter са, че 85,3% от всички потребители публикуват в сайта по-малко от 1 път дневно. 21% от използващите мрежата пък не са поствали никога в нея. Както и при Facebook и тук повече жени ползват сайта, отколкото мъже – 53% на 47%.
Най-значим обаче се оказва фактът, че 5% от всички Twitter юзъри са отговорни за 95% от цялата активност в сайта, показва изследване на Sysomos. Това обаче се дължи на факта, че по-голямата част от хората, влизат в сайта, само за да четат информация, публикувана от други. Twitter също така не е толкова масов проект като Facebook и се използва главно от „ценители“, които казват смислени неща, събрани в 140 символа, докато в мрежата на Зукърбърг може да се намери всичко за всеки.
През последните години още един сайт се бори за вниманието на интернет потребителите. Става въпрос за често критикувания Google+. Активните потребители на мрежата са над 300 млн. месечно. Парадоксален се оказва обаче фактът, че Марк Зукърбърг има повече последователи в сайта, отколкото съоснователя на Google – Лари Пейдж.
Повечето потребители обаче не знаят, че Google+ всъщност има лимит на „приятелите“ – 5000. За разлика от другите социални мрежи тук повече мъже посещават сайта, отколкото жени – съотношението е 68% към 32%. Потребителите прекарват средно по 12 минути на ден в G+. По-голямата част от хората, ползващи сайта, са от технологични сфери – програмисти и разработчици, показват данни на SocialCoreMedia.
Китайската QZone може да се похвали с над 620 млн. потребители. Това я нарежда на трето място в света, въпреки че се използва само в азиатската страна.
Държавата е и един от най-големите ползватели на социални мрежи в света. Жителите на Китай прекарват средно по 19,8 часа онлайн седмично. Въпреки че редица други световни сайтове са забранени в страната, тя все още има голям принос към развитието им. Проучване на „Бизнес Инсайдър“ сочи, че китайските потребители, ползващи Google+ са 100 млн., Twitter – 80 млн., а YouTube – 60 млн.
Социалните мрежи в света, Източник: VinCos.it
Русия също е сред страните, които ползват отделна социална мрежа. вКонтакте (VKontakte) има над 100 млн. активни потребители, което през 2013 г. я нарежда на 23-то място в света по най-посещавани уебсайтове и на 8-мо място сред социалните мрежи според статистиката на Alexa. Това е и вторият най-посещаван сайт в Русия след търсачката Yandex. Потребителите на вКонтакте всъщност са повече на брой, отколкото тези на приложението за снимки Instagram.
И други сайтове за споделяне на информация, снимки, музика намират място сред най-предпочитаните от потребителите. Такива са например Instagram, Pinterest, Tumblr, LinkedIn, WhatsApp, WeChat и др.