Цената на bTV, телевизията с най-голям дял на българския пазар, може да стигне 1.1 млрд. евро. Сумата е изчислена на база стойността на сделката за "Нова телевизия".
Припомняме ви, че вчера шведската телевизионна група MTG (Modern Times Group) обяви, че се е договорила да придобие 100% от "Нова телевизия" за сумата от 620 млн. евро. Нетната печалба за 2007 г. на
българската телевизия е близо 33 млн. лв., показват данните в класацията на най-големите български компании "Капитал 100", цитирани от в. "Дневник".
Това прави съотношение на предложената цена спрямо печалба (на борсов жаргон - P/E) от 36.75. Ако такова съотношение се получи и при евентуална сделка за bTV, при печалба от 59 млн. лв. за миналата
година цената на компанията е 1.1 млрд. евро. За сравнение - ден по-рано източници на агенция "Дау Джоунс" обявиха, че телевизията се оценява на между 600 и 700 млн. евро.
Стойността на bTV обаче може да варира, тъй като сделката за "Нова телевизия" включва и канала "Нова плюс" и 80% от списание "Ева". Трябва да се отчете и фактът, че делът на bTV на пазара на тв
реклама през 2007 г. е почти два пъти повече от този на "Нова телевизия", показват данните на TNS - TV plan. Двете телевизии обаче успяват да постигнат близка норма на печалба от около 40%, т.е. за
всеки приход от 1 лв. те успяват да запишат 40 ст. печалба.
Атрактивността на българските телевизионни канали, измерена чрез съотношението цена/печалба на "Нова телевизия", е почти два пъти по-висока спрямо публичните компании от Централна и Западна Европа и
три пъти повече спрямо американския гигант CBS.
Изключение прави Полша, където "Полсат" се търгува при P/E от 68. Трябва да се отчете и фактът, че към цената на "Нова тв" е прибавена и т.нар. "премия за контрол", която може да стигне и 30%. За
сравнение с телевизиите най-големите български публични компании, които са в основния индекс SOFIX, се търгуват при средно съотношение P/E от 14.52. Същевременно българските каналите постигат близо
три пъти по-висока норма на печалба.