В европейското и българското законодателство за обществените поръчки има над 600 слаби места, които се превръщат във вратички за корупция. Това съобщи в Европейския парламент съветникът на българското правителство в центъра БОРКОР Ролф Шлотерер, цитиран от БНР.
Пред парламентарната комисия по организираната престъпност, корупцията и прането на пари, по-известна като "Антимафия", Шлотерер определи постигнатите от БОРКОР резултати като много
обнадеждаващи. Лошо описани условия за кандидатстване по обществени поръчки и неясни изисквания към офертите оставят много голямо поле за интерпретации -
така цялата процедура може да бъде повлияна, обясни Шлотерер пред евродепутатите.
По думите му у нас се създават много комисии, които дори нямат реални правомощия да оценяват оферти – защото няма задължителна единна процедура, няма и правила
членовете на комисиите да са независими.
Разгледахме стотици обществени поръчки и установихме, че още в началото на процедурата, преди да е възникнала корупционна практика, вече са налице условия тя да се появи, обясни германският
експерт. Той припомни, че България е сред страните, в които се констатират най-много нередности. КЗК обаче не реагира на сигнали за корупция и много често пропуските не се откриват или не се
признават. Това, според Ролф Шлотерер, е ясен белег, че в България има да се прави още много.
Все пак той определя като много обнадеждаващи постигнатите дотук резултати от БОРКОР – там са посветили последните месеци на сериозен анализ на законодателството, причините за
корупция, процедурите за вземане на решения и различните корупционни практики. Анализът е отишъл много далеч и е позволил на правителството да предприеме законови и организационни мерки за
въздействие върху системата.