*Информацията е допълнена в 16:20
"Актор" се открои като главен фаворит за изпълнител на строежа на лот 3 от магистрала "Тракия". Това стана ясно днес по време на отварянето на ценовите оферти за строежа на отсечката между Нова Загора и Ямбол. Офертата, която предложи гръцката фирма, възлиза на 111,644 млн. лв.
Най-близките по стойност оферти за строеж на 35,697-километровия участък са на сдружението "Конструктор-Балканстрой" (състоящо се от българската фирма "Балканстрой" и хърватската "Конструктор") - 121,797 млн. лв., и на българския консорциум "Български автомагистрали - Лот 3" ("ГБС Инфраструктурно строителство", заедно с "Пътстрой 92", "ИСА-2000", София, "ИПС-София" и "Автомагистрали Черно море" - Шумен) - 131,437 млн. лв.
Останалите оферти са както следва - консорциумът "Рубау - Пътстрой" (състоящ се от испанската фирма "Рубау" и българска "Пътстрой") - 151,930 млн. лв., българското сдружение "Тракия III" (състоящо се от Холдинг "Пътища", заедно с "Галчев груп", "АБ" АД - Хасково, и "Мостстрой") - 164,980 млн. лв., австрийските "Щрабаг" - 187.916 млн. лв., и - "Алпине бау" ГМБХ - 191.570 млн. лв.
Съгласно представените днес данни, един километър от магистралата ще струва между 3,1275 млн. лв. (според офертата на "Актор") и 5,366 млн. лв. (според офертата на "Алпине бау").
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев прогнозира, че няма да се влезе в процедура на проверка на най-ниската оферта, тъй като тя не е с 30% по-ниска от средната цена на останалите кандидати. Той подчерта, че "състезанието" за избор на изпълнител на участъка от Нова Загора до Ямбол е изключително конкурентно.
"Строежът на лот 3 се очаква да икономиса много пари както на българските, така и на европейските данъкоплатци", коментира още Плевнелиев. Като основна причина за задоволство министърът посочи факта, че повечето фирми се вместват в бюджета, който е бил обявен от МРРБ, а именно - 3 млн. евро (около 6 млн. лв.) на километър.
В проекта на строителството на участъка от Нова Загора до Ямбол има и няколко заложени екстри. "На всеки 10 километра ще има паркинги за отдих, а на всеки 2 километра ще има пресичания със селски пътища", стана ясно още от думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Той изрази своето дълбоко убеждение, че в момента се пише история - както по отношение на начина, по който се прави процедурата, така и по конкретните резултати, които са налице. Според министъра всичките тези фактори са дали възможност на фирмите да повярват в честността на състезанието.
Четири от 11-те фирми, които са подали оферти, са предложени за отстраняване от конкурса. Това са: турската "Догуш" ЕООД, азербейджанската "Азеркорпу" АД, Обединение "Терна-Сиенит" (състоящо се от гръцката "Терна" и българската "Сиенит") и сдружението ДВ Тракия Лот 3 ХСС-КБ-ГП ДЗЗД (обединяващо германските фирми "Кемна Бау Андре" и "ГП-Феркеер Бегбау", и българската ХСС). Съгласно текстовете в Закона за обществените поръчки днес не стана ясно каква е стойността на офертите, подадени от тези кандидати.
Днес стана ясно още, че комисията, която разглежда офертите, трябва да завърши работа до 27 май. В 10-дневен срок след това трябва да бъде обявен и победителят в обществената поръчка.