Проходът на републиката е опасен заради неукрепените скални откоси, от които постоянно се откъртват камъни, които падат по пътното платно и създават опасност за живота и здравето на пътуващите през
него. Северната част на Хаинбоаз е незаконно изградена, защото строителството й е извършено, преди да са направени отчуждителни процедури на частните и общинските гори и земеделски земи, през които
минава новото трасе на прохода. Това са констатирали инспектори на ДНСК при последните си проверки на място на прохода, пише в. "Янтра Днес". Изводът на държавния строителен контрол е, че Хаинбоаз
е опасен и незаконен и отново може да бъде затворен.
В писмо до РДНСК във В. Търново началникът на ДНСК инж. Иван Симидчиев иска нова проверка на прохода. За това са уведомени и в Областното пътно управление и строителните фирми, работили на
Хаинбоаз.
По принцип Проходa на републиката е незаконен, защото няма Акт 16 и не е въведен в експлоатация, признават всички - Пътната агенция, строителните фирми и министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Строителството на Хаинбоаз започна незаконно през 2006 г. върху частни земи и гори, въпреки че по закон отчуждаването задължително предшества строителните дейности. Проходът на републиката беше пуснат тихомълком във временна експлоатация на 14 август 2009 г. Заради драстичните нарушения по него за откриването му отказаха да дойдат премиерът Бойко Борисов и строителният министър Росен Плевнелиев.
Два месеца преди пускането на Хаинбоаз държавата реши да плати на хората, чиито земи и гори бяха принудително отчужди. Собствениците на 211 имота, с площ над 170 дка, ще получат за тях общо около
154 хил. лв. Някои от собствениците обжалваха размера на оценките пред ВАС. Няма информация процесът по компенсиране на ощетените да е приключил.
В одитния доклад на Сметната палата от края на март м.г. по реализацията на проекта "Транзитни пътища IV", част от които е Прохода на републиката, се констатира, че за ремонтите са харчени пари,
без да са доказани с проекти. Проверката е направена към 30 юни 2008 г. Одиторите констатират, че 2 г. на Хаинбоаз се строи без проекти. Без нужните книжа е започната третата лента по разширението,
както и строежът на новите мостове.
23 км участък от северната страна на Хаинбоаз беше построен от консорциума между "Пътни строежи - В. Търново" и сливенската "Биндер", нашумяла в скандала "Батко и Братко". Те спечелиха търга с
оферта от 19,399 млн. евро. Строителството беше оскъпено с 8 млн. евро.