След месеци на затишие, изглежда че през следващата седмица Европейската комисия ще даде нов тласък на опитите за подписване на търговско споразумение с Южна Корея, предаде EUobserver.
В средата на тази седмица комисарите се съгласиха да се подновят опитите за сключване на споразумение. Търговският комисар на ЕС баронеса Катрин Аштън и южнокорейският министър на търговията Ким Йонг-Хун ще парафират споразумението следващия четвъртък (15.10.09), което след това трябва да бъде одобрено от ЕП и Съвета на министрите преди да влезе в сила.
Досега споразумението не беше подписано поради две причини. Първата е клауза за „произход” на автомобилните части, която ще позволи на корейските производители да взимат до 45% от частите за автомобили, предназначени за ЕС, от чужди държави. Втората причина е свързана с първата – осигуряване на връщане на мита за внос в ЕС именно върху тези, използвани от южнокорейските производители, „чужди части”. Все пак тук има поправка, която позволява мито от 5% ако се използват твърде много части.
От ЕК твърдят, че само 10% от автомобилните части за корейските коли идват от чужбина и то главно от европейски производители. Но главният секретар на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) Иван Ходак твърди, че отстъпките за южнокорейските производители ще ударят европейската автомобилна индустрия. Според него балансът в търговското споразумение не е добър и това е признато от редица страни-членки, но въпреки всичко ЕК продължава да упорства.