Европейската комисия (ЕК) ще финансира втората фаза от изграждането на завода за отпадъци в София София.
Днес комисарят по регионалната политика Йоханес Хан е подписал решението за финансиране на втората фаза на проекта за завода за отпадъци в София. Това съобщи на пресконференция в Столичната община кметът Йорданка Фандъкова. Тя припомни, че проектът за първата фаза от изграждането на завода за отпадъци е разработен още през 2011 година.
Единият от етапите вече е завършен и това е депото в местността „Садината” до гара Яна, информира агенция "Фокус".
След днешното решение Столична община ще може да стартира процедурата за избор на изпълнител. До момента има 11 кандидати и се прави техническа оценка на техните оферти. Обединението "Хут-Станилов", което спечели първата поръчка, също е сред кандидатите. Общината обаче отмени поръчката по настояване на Еврокомисията, защото технологията за изгаряне на отпадъците бе сменена, а цената на съоръжението - намалена. информира през май в. "Сега".
Bезвъзмездна финансова помощ за изграждането на инсталацията за механично и биологично третиране на битовите отпадъци ще бъде около 179 млн. лв. Общо стойността на проекта за втората фаза е 210 млн. лв. По думите на Фандъкова капацитетът на завода ще бъде преработването на 410 хил. тона отпадъци годишно, информира БТА.
Избраната технология е заводът да произвежда RDF гориво (гориво от отпадъци). Според анализа на Европейската инвестиционна банка това е икономически по-изгодният вариант, който ще спести на софиянци 150 млн. лв. за 20 години, а животът на депото ще се удължи два пъти, тъй като над 3/4 от отпадъците на София ще се оползотворяват. Това става ясно от информацията на МОСВ.
Интегрираната система от съоръжения за третиране на битовите отпадъци на Столичната община е на обща стойност 360 млн. лв., от които над 256 млн. лв. са безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда”. Това е най-големият проект, финансиран по програмата.
До края на 2015 г. заводът трябва да е готов, защото иначе страната ни ще загуби европейските пари. Затова при втория опит срокът за строителството беше намален с 4 месеца - на 31 месеца. От тях за проектирането и строителството на завода са предвидени 19 месеца. След това 1 г. системата ще се тества за дефекти.